21.4.2021 Pääkirjoitus: Lääkärin panosta tarvitaan Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuore ajoterveysraportti paljastaa, että 2014–2018 tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa sairaus oli riskitekijänä enemmän kuin joka toisessa tapauksessa. Tuore ajoterveysraportti paljastaa havahduttavan seikan. Vuosina 2014–2018 tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa sairaus oli riskitekijänä enemmän kuin joka toisessa tapauksessa. Viiden vuoden ajalta tutkittiin yhteensä 907 kuolemaan johtanutta kolaria. Näistä 141 johtui suoraan kuljettajan saamasta sairauskohtauksesta ja niissä kuoli 169 ihmistä. Välittömän riskin lisäksi sairaus oli taustasyynä yhteensä 352 kolarissa, joissa kuoli 391 ihmistä.Jälkikäteen jossittelu on yleensä turhaa, mutta katsotaan tulevaisuuteen: entä jos 100 liikennekuolemaa joka vuosi voitaisiin estää yhteen riskitekijään vaikuttamalla?Kun sairauskohtaus johti suoraan onnettomuuden syntyyn, oli useimmiten kysymys sydänsairaudesta tai verenpainetaudista. Kun sairaus oli onnettomuuden taustariskinä, edelle kiilasivat päihderiippuvuus ja psyykkiset sairaudet.Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat Suomessa kaikki kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet. Tutkinnan perusteella tiedetään, että äkillinenkään onnettomuuden aiheuttava sairauskohtaus ei yleensä tule yllättäen. Kuljettajan sairaus on yleensä ollut tiedossa ja hoidettavana jo pitkään. Tutkintaselostuksista käy valitettavasti ilmi myös se, että liian usein ei ole lainkaan tietoa, onko sairauden hoidon yhteydessä arvioitu sairauden vaikutusta ajokuntoon. Liian usein myös tiedetään, että arviointia ei ole tehty. Sairauskohtauksien ja sairauteen liittyvän toimintakyvyttömyyden ennustaminen on vaikeaa, mutta osassa tapauksista ajo-oikeuteen olisi pitänyt lain mukaan puuttua.Liikennelääketiede vaatii omaa osaamistaan. Sitä ei synny ilman koulutusta, kokemusta ja tutkittua tietoa. Useisiin Suomen keskussairaaloihin on viime vuosina perustettu ns. ajopoli vaativien ajoterveysasioiden selvittämiseksi. Kun sairauksien riski liikenteessä on jo pitkään ollut tiedossa ja kun samalla tiedetään väestön ikääntymisen mitä ilmeisemmin lisäävän sairauskohtausten riskiä entisestään, niin tuntuu oudolta, että Helsingin seudun yliopistollisessa keskussairaalassa (HYKS) olevaa liikennelääketieteen professorin vakanssia ei ole täytetty, vaikka edellisen viranhaltijan eläköitymisestä on aikaa jo yli kolme vuotta. Professuuri on Suomessa ainoa laatuaan ja siksi se on erityisen tärkeä.Lähtölahjanaan emeritusprofessori keräsi rahoitusta seuraajalleen. Jo kerättyjen lahjoitusvarojen turvin osa-aikaisen liikennelääketieteen professorin virkaa olisi mahdollisuus ylläpitää viisi vuotta. Tuona aikana uusi professori ehkä jo ehtisi osoittaa tehtävänsä merkityksen ja jatkorahoituskin pystyttäisiin turvaamaan.Rahoitus siis on, mutta milloin saamme uuden liikennelääketieteen professorin virkaansa? Toivottavasti pian, sillä liikenneturvallisuuden parantamiseen ei ole helppoja yksittäisiä keinoja vaan kaikkiin mahdollisuuksiin on tartuttava. Kun kuljettajan ajoterveys on joka toisen vakavan onnettomuuden taustalla, ei tätä riskitekijää voi sivuuttaa. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen