7.4.2016 Pääkirjoitus: Puretaan taksit Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taksialan sääntelyn purku on nyt vahvasti esillä, mutta mihin se loppujen lopuksi johtaisi? Normien purku on paljon käytetty peruste monille muutoksille. Sääntelyn ja byrokratian karsiminen on hyvä asia. Säätämisen innossa meille on kerrytetty lukematon määrä pykäliä, joiden mielekkyyttä voi vain hämmästellä.Mitä ihmeen väliä on, onko parkkikiekko pinkki vai juuri oikean sininen? Tai mitä väliä, minkä kokoiseksi tai muotoiseksi luonto kurkun kasvattaa? Kurkku on kurkku, senteistä viis. Parkkikiekon tehtävä on kertoa pysäköintiajasta, väristä viis. Hyvä, että järki on näissä asioissa voittanut.Säätämisen into on aikanaan johtanut nyt naurettavilta tuntuviin pykäliin. Toivottavasti nyt ei sokeuduta purkamisen innolle.Taksialan sääntelyn purku on nyt vahvasti esillä.Myönnetään, kyllä se kirpaisee, kun yömyöhään kotiovelle päästyäsi kaivelet viimeiset eurot lompakosta maksaaksesi kalliilta tuntuvan hinnan öisestä kyydistä. Halvempi hinta houkuttelisi. Niin sekin, että ruuhkahuippuina tolpalla ei tarvitsisi värjötellä pitkissä jonoissa.Mutta mihin sääntelyn purku tässä tapauksessa johtaisi?Nykyiseen taksilakiin on kirjattu laadukkaiden taksipalveluiden saatavuuden turvaaminen. Laki ei estä digitalisoitumista ja uusien palveluiden käyttöönottoa. Päinvastoin, niidenkin suhteen ”laadukkaan taksipalvelun saatavuus” kuulostaa hyvältä.Olisiko aika katsoa hetki esimerkiksi naapurimaa Ruotsiin? Siellä taksien vapaus on johtanut isoihin ongelmiin. Taksiin ei voi luottaa.Suomessa uskallan lähettää lapseni yksin taksilla kouluun. Uskallan naisena matkustaa taksilla yksin mihin vuorokauden aikaan tahansa, missäpäin Suomea tahansa. Minun ei tarvitse tinkiä, taksin saa maaseudullakin – ja taksit maksavat veronsa.Ruotsi pohtii sääntelyn palauttamista, pitäisikö meidän pohtia, miten kehitämme nykyistä taksijärjestelmäämme entistäkin paremmaksi, vaikkapa digitaalisuuden mahdollistamilla keinoilla? Ei pureta vaan rakennetaan.Esimerkiksi autojen saatavuuden rajoituksia on syytä miettiä. Ei ole mitään järkeä siinä, että Helsingin taksi vie asiakkaan Vantaalle ja ajaa tyhjänä takaisin. Ja Vantaan taksi tekee saman toiseen suuntaan. Tehottomuus pitää purkaa, mutta se on eri asia kuin sääntelemättömyys. Rakentavasti toteutettu sääntelyn purku voi lisätä kilpailua ja laskea hintatasoa, kun tehottomuus vähenee. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa