7.4.2016 Pääkirjoitus: Puretaan taksit Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taksialan sääntelyn purku on nyt vahvasti esillä, mutta mihin se loppujen lopuksi johtaisi? Normien purku on paljon käytetty peruste monille muutoksille. Sääntelyn ja byrokratian karsiminen on hyvä asia. Säätämisen innossa meille on kerrytetty lukematon määrä pykäliä, joiden mielekkyyttä voi vain hämmästellä.Mitä ihmeen väliä on, onko parkkikiekko pinkki vai juuri oikean sininen? Tai mitä väliä, minkä kokoiseksi tai muotoiseksi luonto kurkun kasvattaa? Kurkku on kurkku, senteistä viis. Parkkikiekon tehtävä on kertoa pysäköintiajasta, väristä viis. Hyvä, että järki on näissä asioissa voittanut.Säätämisen into on aikanaan johtanut nyt naurettavilta tuntuviin pykäliin. Toivottavasti nyt ei sokeuduta purkamisen innolle.Taksialan sääntelyn purku on nyt vahvasti esillä.Myönnetään, kyllä se kirpaisee, kun yömyöhään kotiovelle päästyäsi kaivelet viimeiset eurot lompakosta maksaaksesi kalliilta tuntuvan hinnan öisestä kyydistä. Halvempi hinta houkuttelisi. Niin sekin, että ruuhkahuippuina tolpalla ei tarvitsisi värjötellä pitkissä jonoissa.Mutta mihin sääntelyn purku tässä tapauksessa johtaisi?Nykyiseen taksilakiin on kirjattu laadukkaiden taksipalveluiden saatavuuden turvaaminen. Laki ei estä digitalisoitumista ja uusien palveluiden käyttöönottoa. Päinvastoin, niidenkin suhteen ”laadukkaan taksipalvelun saatavuus” kuulostaa hyvältä.Olisiko aika katsoa hetki esimerkiksi naapurimaa Ruotsiin? Siellä taksien vapaus on johtanut isoihin ongelmiin. Taksiin ei voi luottaa.Suomessa uskallan lähettää lapseni yksin taksilla kouluun. Uskallan naisena matkustaa taksilla yksin mihin vuorokauden aikaan tahansa, missäpäin Suomea tahansa. Minun ei tarvitse tinkiä, taksin saa maaseudullakin – ja taksit maksavat veronsa.Ruotsi pohtii sääntelyn palauttamista, pitäisikö meidän pohtia, miten kehitämme nykyistä taksijärjestelmäämme entistäkin paremmaksi, vaikkapa digitaalisuuden mahdollistamilla keinoilla? Ei pureta vaan rakennetaan.Esimerkiksi autojen saatavuuden rajoituksia on syytä miettiä. Ei ole mitään järkeä siinä, että Helsingin taksi vie asiakkaan Vantaalle ja ajaa tyhjänä takaisin. Ja Vantaan taksi tekee saman toiseen suuntaan. Tehottomuus pitää purkaa, mutta se on eri asia kuin sääntelemättömyys. Rakentavasti toteutettu sääntelyn purku voi lisätä kilpailua ja laskea hintatasoa, kun tehottomuus vähenee. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä