7.4.2016

Pääkirjoitus: Puretaan taksit

Taksialan sääntelyn purku on nyt vahvasti esillä, mutta mihin se loppujen lopuksi johtaisi?

Normien purku on paljon käytetty peruste monille muutoksille. Sääntelyn ja byrokratian karsiminen on hyvä asia. Säätämisen innossa meille on kerrytetty lukematon määrä pykäliä, joiden mielekkyyttä voi vain hämmästellä.

Mitä ihmeen väliä on, onko parkkikiekko pinkki vai juuri oikean sininen? Tai mitä väliä, minkä kokoiseksi tai muotoiseksi luonto kurkun kasvattaa? Kurkku on kurkku, senteistä viis. Parkkikiekon tehtävä on kertoa pysäköintiajasta, väristä viis. Hyvä, että järki on näissä asioissa voittanut.

Säätämisen into on aikanaan johtanut nyt naurettavilta tuntuviin pykäliin. Toivottavasti nyt ei sokeuduta purkamisen innolle.

Taksialan sääntelyn purku on nyt vahvasti esillä.

Myönnetään, kyllä se kirpaisee, kun yömyöhään kotiovelle päästyäsi kaivelet viimeiset eurot lompakosta maksaaksesi kalliilta tuntuvan hinnan öisestä kyydistä. Halvempi hinta houkuttelisi. Niin sekin, että ruuhkahuippuina tolpalla ei tarvitsisi värjötellä pitkissä jonoissa.

Mutta mihin sääntelyn purku tässä tapauksessa johtaisi?

Nykyiseen taksilakiin on kirjattu laadukkaiden taksipalveluiden saatavuuden turvaaminen. Laki ei estä digitalisoitumista ja uusien palveluiden käyttöönottoa. Päinvastoin, niidenkin suhteen ”laadukkaan taksipalvelun saatavuus” kuulostaa hyvältä.

Olisiko aika katsoa hetki esimerkiksi naapurimaa Ruotsiin? Siellä taksien vapaus on johtanut isoihin ongelmiin. Taksiin ei voi luottaa.

Suomessa uskallan lähettää lapseni yksin taksilla kouluun. Uskallan naisena matkustaa taksilla yksin mihin vuorokauden aikaan tahansa, missäpäin Suomea tahansa. Minun ei tarvitse tinkiä, taksin saa maaseudullakin – ja taksit maksavat veronsa.

Ruotsi pohtii sääntelyn palauttamista, pitäisikö meidän pohtia, miten kehitämme nykyistä taksijärjestelmäämme entistäkin paremmaksi, vaikkapa digitaalisuuden mahdollistamilla keinoilla? Ei pureta vaan rakennetaan.

Esimerkiksi autojen saatavuuden rajoituksia on syytä miettiä. Ei ole mitään järkeä siinä, että Helsingin taksi vie asiakkaan Vantaalle ja ajaa tyhjänä takaisin. Ja Vantaan taksi tekee saman toiseen suuntaan. Tehottomuus pitää purkaa, mutta se on eri asia kuin sääntelemättömyys. Rakentavasti toteutettu sääntelyn purku voi lisätä kilpailua ja laskea hintatasoa, kun tehottomuus vähenee.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat