4.5.2017 Pääkirjoitus: Raha ratkaisee sähköautoistumisen Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kohtuutonta taloudellista riskiä esimerkiksi omistusauton arvonmenetyksen muodossa kuluttajalle ei saa sälyttää. Päästöjen, eritoten hiilidioksidipäästöjen vähentäminen, on tavoite, joka mullistaa yhteiskuntaa ja energia-alan perusteita.Taannoinen kohu muunnelluista päästöarvoista johti polttomoottoriautot suurennuslasin alle monissa suurkaupungeissa. Yhä useampi autovalmistaja myös panostaa sähköön.Useimpien autovalmistajien osalta todellinen syy sähköauton kehittämiseen löytyy Euroopan Unionin asettamista päästötavoitteista. Valmistajan koko vuosituotanto on mittarina, kun lasketaan kunkin valmistajan tuottamien autojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö. Nollapäästöiseksi laskettava sähköauto antaa mukavasti tilaa valmistaa suurempipäästöisiäkin malleja. Keppi – tai porkkana näkökulmasta riippuen – on sakkomaksu, joka lankeaa maksettavaksi, jos valmistajan tuottamien autojen keskipäästöt ylittävät sallitun rajan.Tavoitteet kiristyvät. Vuoden 2020 jälkeen valmistajan autojen keskipäästö saa olla vain 95 grammaa hiilidioksidia kilometrillä. Bensiinimoottorille se tarkoittaa 4,1 litran keskikulutusta sadalla kilometrillä ja dieselille 3,6 litran. Koko mallisto ei tähän tule parissa vuodessa yltämään, joten valmistajan näkökulmasta sähköautolle on paikkansa.Suomen tavoite on 250 000 sähkö-, vety- tai ladattavaa hybridiautoa vuoteen 2030 mennessä. Meilläkin tavoitteen takana on hiilidioksidipäästöjen vähennys. Tavoite on uljas, mutta kalliisti toteutettavissa.Sähköautoilun edelläkävijämaa Norjan esimerkistä on syytä ottaa oppia. Norjassa viime vuonna tehdyn käyttäjätutkimuksen mukaan käyttökustannukset ja ostohinta ovat tärkein syy valita sähköauto. Ympäristösyyt tulivat kakkosena, mutta kaukana perässä.Meillä uusi auto on kallis hankinta. Norjassa täyssähköauto Nissan Leaf ja yksilitraisella bensiinimoottorilla varustettu viisiovinen Ford Fiesta maksavat saman verran. Suomessa Leafin hinnalla saa kaksi Fiestaa ja rahaakin jää vielä liki 5 000 euroa käteen.Norjassa täyssähköautosta ei makseta lainkaan autoveroa eikä arvonlisäveroa ja vuotuinen ajoneuvovero on huomattavasti halvempi kuin polttomoottoriautoilla. Sähköautoilijoiden ei tarvitse maksaa tietulleja eikä lauttamaksuja, kaupunkien keskustoissa on sähköautoille varattuja ilmaisia pysäköintialueita, bussikaistat ovat heidän käytössään. Sähköautojen rekisteröinnit ovat lähteneet jyrkkään nousuun viime vuosina. Muutos on ollut hidas, sillä sähköautoilua on Norjassa tuettu jo 1990-luvulta.Nyt sähköautoja on kaupunkien keskustoissa niin paljon, että ilmaiset pysäköintipaikat täyttyvät ja bussikaistoilla on ruuhkaa. Kuluttajat miettivät nyt, kuinka pitkään sähköautoille myönnetään erilaisia helpotuksia. Paljonko sähköautoilu tulevaisuudessa maksaa?Suomessakin tarvitaan tukitoimia, jos sähköautokantaa aiotaan kasvattaa tavoitellusti. Lisäksi tarvitaan latauspisteiden verkosto, kotilatausmahdollisuudet sekä sähkönjakeluverkon ja saatavuuden vahvistaminen niin, että sähkön kysynnän joustoihin pystytään vastaamaan. Kaikki on saavutettavissa, mutta se maksaa.Matkalla sähköiseen autoilun tulevaisuuteen nykyautokantaan soveltuvat biopolttoaineet auttavat ratkomaan perimmäistä tavoitetta päästöjen vähentämisestä. Ne myös tasoittavat yksittäisten kuluttajien tietä uudenlaisiin autoihin. Auto on suomalaiselle kotitaloudelle asunnon jälkeen toiseksi kallein hankinta. Omaan autoon sitoutunutta pääomaa on voitava vaalia viisaasti ja pitkällä tähtäimellä. Tämä edellyttää yhteiskunnalta pitkäjänteistä ohjausta.Poliittista poukkoilua ei voida sallia. Ohjaustoimista päättävien velvollisuus on valmistella verotuksesta ja tukitoimista kokonaisuus, joka antaa nykyisille autonomistajille tukevan pohjan oman liikkumisen suunnitteluun. Kohtuutonta taloudellista riskiä esimerkiksi omistusauton arvonmenetyksen muodossa kuluttajalle ei saa sälyttää. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen