5.12.2017

Pääkirjoitus: Saako Iitti ratansa ja alue rahansa?

Alueen elinvoimaisuutta ja kiinnostavuutta KymiRing-ratahanke lisää vain toteutuessaan, joten nyt toivoisi, että yksityisen rahan edustajat ja alueen poliittiset päätöksentekijät löytäisivät yhteiset ajolinjat.

Jyväskylän MM-rallin suora taloudellinen vaikutus loppukesästä Jyväskylän seudulle oli noin 14,4 miljoonaa euroa. Tieto käy ilmi Jyväskylän ammattikorkeakoulun urheiluliiketoimintaan erikoistuneen Sport Business Schoolin tuoreesta tutkimuksesta. Rahaa alueelle tuli niin kisajärjestäjän ostamien palveluiden kuin kisatiimien ja kisavieraidenkin kautta. Rallin vaikutus näkyy myös muuten kuin välittömänä taloudellisena hyötynä. Tutkimuksen mukaan mielikuva Jyväskylästä on kohentunut niin tapahtumajärjestäjäkaupunkina kuin matkailukohteena – ulkomaita myöten.

Toinen merkittävä esimerkki ison tapahtuman hyödyistä on viime kesänä Turussa ja Kotkassa maihin noussut Tall Ships’ Races -purjehdustapahtuma. Tutkimuksen mukaan kokonaisrahankäyttö tapahtuman aikana pelkästään Turussa oli noin 36–40 miljoonaa euroa. Tästä summasta lähes 30 miljoonaa euroa tuli kaupungin ulkopuolelta. Kun tuo raha pyörii alueella edelleen, on sillä hyvin pitkäaikaiset vaikutukset alueen talouteen muun muassa verotulojen muodossa.

Esimerkit kuvaavat hyvin sitä, miten laaja merkitys isolla kansainvälisellä tapahtumalla on koko alueen talouteen ja elinvoimaan. Tällaisia vaikutuksia on visioitu myös Iittiin käynnistyneen KymiRing-ratahankkeen tiimoilta. Rakenteilla oleva KymiRing-kokonaisuus käsittää tällä hetkellä kansainväliset kilpailustandardit täyttävän moottoriradan ja ajokoulutuskeskuksen. Alueesta kehitetään toiminnallista keskusta erilaisille käyttäjäryhmille. Taloudellisilla odotuksilla on perusteita, jos esimerkiksi jo uutisoitu MotoGP-osakilpailu saadaan toteutumaan. MotoGP kerää maailmalla niin isoja yleisöjä, että myös Iitin ja Kouvolan seudun vetovoimaan uskaltaisi uskoa.

Piristysruiskeen toteutuminen on valitettavasti tällä hetkellä saanut ylleen paksun sumuverhon. Ympäristöluvat on saatu, samoin lupauksia ja sitoumuksia julkisesta rahoituksesta hankkeen toteutuskustannuksiin. Julkisen rahan ehtona kuitenkin on, että hankkeelle löytyy riittävä osuus myös yksityiseltä sektorilta kerättyä rahoitusta. Uutisia yksityisten rahoittajien mukaantulosta odotellaan edelleen. Ja niitä odotellessa uutisiin on noussut uutisia tahoista, jotka eivät ainakaan ole mukana rahoituksessa.

Marraskuun alku toi vielä yhden rajun takaiskun. Itä-Suomen hallinto-oikeus kumosi Kouvolan kaupunginvaltuuston päätöksen, jolla se oli myöntänyt KymiRingille kahden miljoonan euron pääomalainan. Kouvolassa poliittinen ilmapiiri on kuulemma edelleen suotuisa ja valmis etsimään ratkaisuja, mutta yksityisen rahoitusosuuden löytyminen on sielläkin ehtona.

Lahti ei toistaiseksi ole ilmoittanut minkäänlaisesta osallistumisesta hankkeen tukemiseen, vaikka on selvää, että toteutuessaan näin mittava moottoriurheilukeskus toisi paljon taloudellista hyvää myös Lahden seudulle.

Vauhdikkaasti liikkeelle lähteneellä rakennusprojektilla on kirjaimellisesti kohtalonhetket käsillään. Yksityistä rahaa on löydyttävä tai koko hanke on vaarassa kaatua.

Alueen elinvoimaisuutta ja kiinnostavuutta hanke lisää vain toteutuessaan, joten nyt toivoisi, että yksityisen rahan edustajat ja alueen poliittiset päätöksentekijät löytäisivät yhteiset ajolinjat. Maaliviivalla odottaa koko Suomelle ihan uudenlainen kansainvälinen näkyvyys ja sen mukanaan tuomat mahdollisuudet. Nähtäväksi jää, viekö esikisassa voiton se kuuluisa epäilevä tuomas vai tulevaisuudenusko.

Luetuimmat