5.12.2017 Pääkirjoitus: Saako Iitti ratansa ja alue rahansa? Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alueen elinvoimaisuutta ja kiinnostavuutta KymiRing-ratahanke lisää vain toteutuessaan, joten nyt toivoisi, että yksityisen rahan edustajat ja alueen poliittiset päätöksentekijät löytäisivät yhteiset ajolinjat. Jyväskylän MM-rallin suora taloudellinen vaikutus loppukesästä Jyväskylän seudulle oli noin 14,4 miljoonaa euroa. Tieto käy ilmi Jyväskylän ammattikorkeakoulun urheiluliiketoimintaan erikoistuneen Sport Business Schoolin tuoreesta tutkimuksesta. Rahaa alueelle tuli niin kisajärjestäjän ostamien palveluiden kuin kisatiimien ja kisavieraidenkin kautta. Rallin vaikutus näkyy myös muuten kuin välittömänä taloudellisena hyötynä. Tutkimuksen mukaan mielikuva Jyväskylästä on kohentunut niin tapahtumajärjestäjäkaupunkina kuin matkailukohteena – ulkomaita myöten.Toinen merkittävä esimerkki ison tapahtuman hyödyistä on viime kesänä Turussa ja Kotkassa maihin noussut Tall Ships’ Races -purjehdustapahtuma. Tutkimuksen mukaan kokonaisrahankäyttö tapahtuman aikana pelkästään Turussa oli noin 36–40 miljoonaa euroa. Tästä summasta lähes 30 miljoonaa euroa tuli kaupungin ulkopuolelta. Kun tuo raha pyörii alueella edelleen, on sillä hyvin pitkäaikaiset vaikutukset alueen talouteen muun muassa verotulojen muodossa.Esimerkit kuvaavat hyvin sitä, miten laaja merkitys isolla kansainvälisellä tapahtumalla on koko alueen talouteen ja elinvoimaan. Tällaisia vaikutuksia on visioitu myös Iittiin käynnistyneen KymiRing-ratahankkeen tiimoilta. Rakenteilla oleva KymiRing-kokonaisuus käsittää tällä hetkellä kansainväliset kilpailustandardit täyttävän moottoriradan ja ajokoulutuskeskuksen. Alueesta kehitetään toiminnallista keskusta erilaisille käyttäjäryhmille. Taloudellisilla odotuksilla on perusteita, jos esimerkiksi jo uutisoitu MotoGP-osakilpailu saadaan toteutumaan. MotoGP kerää maailmalla niin isoja yleisöjä, että myös Iitin ja Kouvolan seudun vetovoimaan uskaltaisi uskoa.Piristysruiskeen toteutuminen on valitettavasti tällä hetkellä saanut ylleen paksun sumuverhon. Ympäristöluvat on saatu, samoin lupauksia ja sitoumuksia julkisesta rahoituksesta hankkeen toteutuskustannuksiin. Julkisen rahan ehtona kuitenkin on, että hankkeelle löytyy riittävä osuus myös yksityiseltä sektorilta kerättyä rahoitusta. Uutisia yksityisten rahoittajien mukaantulosta odotellaan edelleen. Ja niitä odotellessa uutisiin on noussut uutisia tahoista, jotka eivät ainakaan ole mukana rahoituksessa.Marraskuun alku toi vielä yhden rajun takaiskun. Itä-Suomen hallinto-oikeus kumosi Kouvolan kaupunginvaltuuston päätöksen, jolla se oli myöntänyt KymiRingille kahden miljoonan euron pääomalainan. Kouvolassa poliittinen ilmapiiri on kuulemma edelleen suotuisa ja valmis etsimään ratkaisuja, mutta yksityisen rahoitusosuuden löytyminen on sielläkin ehtona.Lahti ei toistaiseksi ole ilmoittanut minkäänlaisesta osallistumisesta hankkeen tukemiseen, vaikka on selvää, että toteutuessaan näin mittava moottoriurheilukeskus toisi paljon taloudellista hyvää myös Lahden seudulle.Vauhdikkaasti liikkeelle lähteneellä rakennusprojektilla on kirjaimellisesti kohtalonhetket käsillään. Yksityistä rahaa on löydyttävä tai koko hanke on vaarassa kaatua.Alueen elinvoimaisuutta ja kiinnostavuutta hanke lisää vain toteutuessaan, joten nyt toivoisi, että yksityisen rahan edustajat ja alueen poliittiset päätöksentekijät löytäisivät yhteiset ajolinjat. Maaliviivalla odottaa koko Suomelle ihan uudenlainen kansainvälinen näkyvyys ja sen mukanaan tuomat mahdollisuudet. Nähtäväksi jää, viekö esikisassa voiton se kuuluisa epäilevä tuomas vai tulevaisuudenusko. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen