28.10.2020 Pääkirjoitus: Testit kuluttajan apuna Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesällä voimaan tullut uusi tieliikennelaki määrää, että alle 3-vuotiasta ei saa koskaan kuljettaa autossa ilman turvalaitetta. Kesällä voimaan tullut uusi tieliikennelaki määrää, että alle 3-vuotiasta ei saa koskaan kuljettaa autossa ilman turvalaitetta. Näin ollen esimerkiksi taksimatkalla tai sukulaisen autokyytiin tarvitaan jokaiselle lapselle oma turvalaite. Poikkeuksena on, että yli 3-vuotias ja alle 135 cm lapsi saa taksissa matkustaa turvavöissä takapenkillä.Jo ilman lain määräystäkin pienten lasten vanhemmat ovat omaksuneet lastenistuinten käytön. Kun istuin on lapselle sopiva, lapsi matkustaa siinä helposti eikä matkan alkaessa tai päättyessä ole liikaa vaivaa kuljetettavien siirtämisestä autoon ja sieltä pois. Lastenistuinten koko, näkö ja soveltuvuus omaan käyttöön ovat ilmeisiä asioita, kun uutta tai ensimmäistä lastenistuinta hankitaan. Eri istuinten erilaiset turvallisuusominaisuudet sen sijaan selviävät vasta testaamalla.Euroopan eri maiden autoliitot ja kuluttajajärjestöt ovat testanneet lastenistuimia jo yli 17 vuoden ajan. Vuosien varrella on havaittu, että testien tuloksia hyödynnetään myös istuinten tuotekehityksessä. Istuimet ovatkin kokeneet melkoisen muutoksen viimeisten vuosien ai-kana. Samalla testaus on kehittynyt yhä monipuolisemmaksi ja vaativammaksi. Tällä hetkellä törmäystesteissä jo tyydyttävän arvosanan saava istuin ylittää lakisääteiset vaatimukset.Laki ei vaadi lastenistuimilta esimerkiksi sivutörmäystestiä, mutta Autoliiton julkaisemaan testikokonaisuuteen sekin kuuluu. Jokaisessa testiryhmässä valtaosa istuimista suoriutuu testin vaatimuksista hienosti, mutta poikkeuksiakin löytyy. Pahimmillaan lastenistuin hylätään, kun valjaiden lukko aukeaa törmäyksessä ja koenukke sinkoutuu eteenpäin. Jo osittain irronnut tai vääntynyt istuimen kiinnitys johtaa hylkäykseen. Näitäkin testeissä havaitaan.Viime aikoina istuinten kemikaalijäämien testaus on nostanut esiin odottamattomia tuloksia. Istuinpäällisiä suojataan palonestoaineilla, joiden jäämille on tarkat määräykset. Uusimmassakin, Moottori 11/2020 -numerossa julkaistussa testissä kaksi istuinta hylättiin, koska niiden istuinpäällisen sisältämä kemikaalimäärä ylitti leludirektiivin sallimat raja-arvot. Tämäkään tieto ei olisi kuluttajan saatavilla ilman järjestelmällistä, vuodesta toiseen jatkuvaa testausta.Tuotteet kehittyvät, käyttäjät vaihtuvat ja uusi tieto on tarpeen, siksi lastenistuimia testataan jatkossakin. Itse tuotteisiin on viime aikoina ilmestynyt uutena asiana tieto istuimen käyttöiästä. Kaikissa istuimissa tietoa ei ole näkyvillä, mutta tässäkin Moottorissa julkaistavassa testissä on useita istuimia, joille valmistaja on ilmoittanut suositellun enimmäiskäyttöiän. Pisimmillään se on kaksitoista vuotta, joissain is-tuimissa vain viisi vuotta istuimen ostopäivästä.Tutustumalla julkaistuihin testeihin lastenistuimen ostaja saa hyvän kuvan siitä, millaisiin asioihin kannattaa istuinostoksilla kiinnittää huomiota. Paras ostopäätös kuitenkin syntyy, kun ostoksille otetaan mukaan myös itse lapsi ja istuimen kiinnitystä omaan autoon kokeillaan jo kaupanteon yhteydessä. Vaivannäkö palkitaan käyttökelpoisuudella. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen