28.10.2020 Pääkirjoitus: Testit kuluttajan apuna Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesällä voimaan tullut uusi tieliikennelaki määrää, että alle 3-vuotiasta ei saa koskaan kuljettaa autossa ilman turvalaitetta. Kesällä voimaan tullut uusi tieliikennelaki määrää, että alle 3-vuotiasta ei saa koskaan kuljettaa autossa ilman turvalaitetta. Näin ollen esimerkiksi taksimatkalla tai sukulaisen autokyytiin tarvitaan jokaiselle lapselle oma turvalaite. Poikkeuksena on, että yli 3-vuotias ja alle 135 cm lapsi saa taksissa matkustaa turvavöissä takapenkillä.Jo ilman lain määräystäkin pienten lasten vanhemmat ovat omaksuneet lastenistuinten käytön. Kun istuin on lapselle sopiva, lapsi matkustaa siinä helposti eikä matkan alkaessa tai päättyessä ole liikaa vaivaa kuljetettavien siirtämisestä autoon ja sieltä pois. Lastenistuinten koko, näkö ja soveltuvuus omaan käyttöön ovat ilmeisiä asioita, kun uutta tai ensimmäistä lastenistuinta hankitaan. Eri istuinten erilaiset turvallisuusominaisuudet sen sijaan selviävät vasta testaamalla.Euroopan eri maiden autoliitot ja kuluttajajärjestöt ovat testanneet lastenistuimia jo yli 17 vuoden ajan. Vuosien varrella on havaittu, että testien tuloksia hyödynnetään myös istuinten tuotekehityksessä. Istuimet ovatkin kokeneet melkoisen muutoksen viimeisten vuosien ai-kana. Samalla testaus on kehittynyt yhä monipuolisemmaksi ja vaativammaksi. Tällä hetkellä törmäystesteissä jo tyydyttävän arvosanan saava istuin ylittää lakisääteiset vaatimukset.Laki ei vaadi lastenistuimilta esimerkiksi sivutörmäystestiä, mutta Autoliiton julkaisemaan testikokonaisuuteen sekin kuuluu. Jokaisessa testiryhmässä valtaosa istuimista suoriutuu testin vaatimuksista hienosti, mutta poikkeuksiakin löytyy. Pahimmillaan lastenistuin hylätään, kun valjaiden lukko aukeaa törmäyksessä ja koenukke sinkoutuu eteenpäin. Jo osittain irronnut tai vääntynyt istuimen kiinnitys johtaa hylkäykseen. Näitäkin testeissä havaitaan.Viime aikoina istuinten kemikaalijäämien testaus on nostanut esiin odottamattomia tuloksia. Istuinpäällisiä suojataan palonestoaineilla, joiden jäämille on tarkat määräykset. Uusimmassakin, Moottori 11/2020 -numerossa julkaistussa testissä kaksi istuinta hylättiin, koska niiden istuinpäällisen sisältämä kemikaalimäärä ylitti leludirektiivin sallimat raja-arvot. Tämäkään tieto ei olisi kuluttajan saatavilla ilman järjestelmällistä, vuodesta toiseen jatkuvaa testausta.Tuotteet kehittyvät, käyttäjät vaihtuvat ja uusi tieto on tarpeen, siksi lastenistuimia testataan jatkossakin. Itse tuotteisiin on viime aikoina ilmestynyt uutena asiana tieto istuimen käyttöiästä. Kaikissa istuimissa tietoa ei ole näkyvillä, mutta tässäkin Moottorissa julkaistavassa testissä on useita istuimia, joille valmistaja on ilmoittanut suositellun enimmäiskäyttöiän. Pisimmillään se on kaksitoista vuotta, joissain is-tuimissa vain viisi vuotta istuimen ostopäivästä.Tutustumalla julkaistuihin testeihin lastenistuimen ostaja saa hyvän kuvan siitä, millaisiin asioihin kannattaa istuinostoksilla kiinnittää huomiota. Paras ostopäätös kuitenkin syntyy, kun ostoksille otetaan mukaan myös itse lapsi ja istuimen kiinnitystä omaan autoon kokeillaan jo kaupanteon yhteydessä. Vaivannäkö palkitaan käyttökelpoisuudella. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous