26.1.2022 Pääkirjoitus: Uudistunut ja hiilineutraali Moottori Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Arvoisa lukija, painettu Moottori on nyt uudennäköinen. Tästä numerosta alkaen Moottori on myös hiilineutraali painotuote. Arvoisa lukija, painettu Moottori on nyt uudennäköinen. Osa teistä pääsi viime syksynä vastaamaan tutkimukseen, missä kysyttiin Moottorin lukemiseen liittyviä asioita. Tuon tutkimuksen vastaukset ja muut teiltä saamamme palautteet ovat olleet pohjalla, kun olemme uudistuksia pohtineet. Perusasiat eivät ole muuttuneet mihinkään: sisältömme peruspilarit ovat jatkossakin ajoneuvot, matkailu ja liikenne. Niiden käsittelytapaa ja keskinäisiä laajuuksia on painotettu eri numeroissa jatkossa hiukan eri tavalla. Samalla myös sähköisten kanavien rooli suhteessa painettuun lehteen on ollut suurennuslasin alla. Muistuttelemme teitä eri kohdissa lehteämme siitä, että lisää sisältöä löytyy näistä muista kanavista. Kannattaa siis seurata jatkossakin verkkosivuamme moottori.fi ja sosiaalisen median kanaviamme Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä ja Youtubessa. Autoliiton jäsenten omat sivut lehden lopussa ovat kokeneet suuren muutoksen. Olemme luopuneet runsaudesta ja päätyneet aiheiden valikointiin. Jatkossa painotamme kussakin numerossa muutamaa isompaa aihetta ja annamme niiden käsittelylle aiempaa enemmän tilaa. Uudistuksen ohessa punnitsimme myös lehtemme tuotannon vaikutuksia muun muassa ympäristölle. Tästä numerosta alkaen Moottori on hiilineutraali painotuote. Yhden Moottorin numeron valmistukseen käytetään 26 tonnia kotimaista paperia. Valmistuksesta aiheutuu kumppanimme painotalo Punamustan laskelmien mukaan 26 tonnin hiilidioksidipäästö. Kaksi kolmasosaa tuosta päästöstä syntyy paperinvalmistuksessa. Moottori on painettu aina Suomessa ja olemme käyttäneet suomalaista paperia. Näin toimimme jatkossakin, sillä luotamme suomalaisen teollisuuden päästöjen hallinnan kehittyvän eturivissä. Uudistukseemme liittyen valitsimme Moottoriin myös uuden paperin. Valitettavasti uutta paperia saamme vielä odottaa muutaman numeron verran, sillä lakkojen vuoksi suomalainen paperintoimittajamme ei pysty toistaiseksi toimittamaan meille tilaamaamme paperia. Hiilineutraalin painotuotteen synnyttämiseksi tehdään ensin päästölaskelma. Sen jälkeen päästöjä vähennetään tuotannon jokaisessa vaiheessa ja jäljelle jäävät päästöt kompensoidaan. Päästölaskelmassa huomioidaan tuotannon kaikki vaiheet paperintuotannosta rahtiin. Moottorin päästöt kompensoidaan Verified Carbon Standard (VCS) -sertifioitujen ilmastoprojektien kautta. VCS on vapaaehtoista päästökauppaa standardisoivan Verran sertifikaatti, joka varmistaa kompensointiin käytettävien päästöyksiköiden olevan todellisia, mitattuja, raportoituja ja ulkopuolisen tahon todentamia. Lisäksi sertifikaatti vahvistaa, että päästöyksiköt käytetään vain yhden kerran yhden tahon toteuttamaan kompensointiin. Moottorin kompensaatiot on kohdennettu hankkeeseen, joka suojelee Amazonin sademetsää Perun puoleisella alueella. Kompensaatio auttaa kohdealuetta sekä ekologisesti että sosiaalisesti. Suojeltu metsä sitoo hiilidioksidia, ja lisäksi hanke tukee luonnon monimuotoisuuden suojelua sekä paikallisen väestön koulutusta ja toimeentuloa. Innostavia lukuhetkiä uudistuneen Moottorin parissa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta