26.1.2022 Pääkirjoitus: Uudistunut ja hiilineutraali Moottori Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Arvoisa lukija, painettu Moottori on nyt uudennäköinen. Tästä numerosta alkaen Moottori on myös hiilineutraali painotuote. Arvoisa lukija, painettu Moottori on nyt uudennäköinen. Osa teistä pääsi viime syksynä vastaamaan tutkimukseen, missä kysyttiin Moottorin lukemiseen liittyviä asioita. Tuon tutkimuksen vastaukset ja muut teiltä saamamme palautteet ovat olleet pohjalla, kun olemme uudistuksia pohtineet.Perusasiat eivät ole muuttuneet mihinkään: sisältömme peruspilarit ovat jatkossakin ajoneuvot, matkailu ja liikenne. Niiden käsittelytapaa ja keskinäisiä laajuuksia on painotettu eri numeroissa jatkossa hiukan eri tavalla. Samalla myös sähköisten kanavien rooli suhteessa painettuun lehteen on ollut suurennuslasin alla. Muistuttelemme teitä eri kohdissa lehteämme siitä, että lisää sisältöä löytyy näistä muista kanavista. Kannattaa siis seurata jatkossakin verkkosivuamme moottori.fi ja sosiaalisen median kanaviamme Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä ja Youtubessa.Autoliiton jäsenten omat sivut lehden lopussa ovat kokeneet suuren muutoksen. Olemme luopuneet runsaudesta ja päätyneet aiheiden valikointiin. Jatkossa painotamme kussakin numerossa muutamaa isompaa aihetta ja annamme niiden käsittelylle aiempaa enemmän tilaa.Uudistuksen ohessa punnitsimme myös lehtemme tuotannon vaikutuksia muun muassa ympäristölle. Tästä numerosta alkaen Moottori on hiilineutraali painotuote.Yhden Moottorin numeron valmistukseen käytetään 26 tonnia kotimaista paperia. Valmistuksesta aiheutuu kumppanimme painotalo Punamustan laskelmien mukaan 26 tonnin hiilidioksidipäästö. Kaksi kolmasosaa tuosta päästöstä syntyy paperinvalmistuksessa.Moottori on painettu aina Suomessa ja olemme käyttäneet suomalaista paperia. Näin toimimme jatkossakin, sillä luotamme suomalaisen teollisuuden päästöjen hallinnan kehittyvän eturivissä. Uudistukseemme liittyen valitsimme Moottoriin myös uuden paperin. Valitettavasti uutta paperia saamme vielä odottaa muutaman numeron verran, sillä lakkojen vuoksi suomalainen paperintoimittajamme ei pysty toistaiseksi toimittamaan meille tilaamaamme paperia.Hiilineutraalin painotuotteen synnyttämiseksi tehdään ensin päästölaskelma. Sen jälkeen päästöjä vähennetään tuotannon jokaisessa vaiheessa ja jäljelle jäävät päästöt kompensoidaan. Päästölaskelmassa huomioidaan tuotannon kaikki vaiheet paperintuotannosta rahtiin. Moottorin päästöt kompensoidaan Verified Carbon Standard (VCS) -sertifioitujen ilmastoprojektien kautta. VCS on vapaaehtoista päästökauppaa standardisoivan Verran sertifikaatti, joka varmistaa kompensointiin käytettävien päästöyksiköiden olevan todellisia, mitattuja, raportoituja ja ulkopuolisen tahon todentamia. Lisäksi sertifikaatti vahvistaa, että päästöyksiköt käytetään vain yhden kerran yhden tahon toteuttamaan kompensointiin.Moottorin kompensaatiot on kohdennettu hankkeeseen, joka suojelee Amazonin sademetsää Perun puoleisella alueella. Kompensaatio auttaa kohdealuetta sekä ekologisesti että sosiaalisesti. Suojeltu metsä sitoo hiilidioksidia, ja lisäksi hanke tukee luonnon monimuotoisuuden suojelua sekä paikallisen väestön koulutusta ja toimeentuloa.Innostavia lukuhetkiä uudistuneen Moottorin parissa! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija