26.1.2022 Pääkirjoitus: Uudistunut ja hiilineutraali Moottori Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Arvoisa lukija, painettu Moottori on nyt uudennäköinen. Tästä numerosta alkaen Moottori on myös hiilineutraali painotuote. Arvoisa lukija, painettu Moottori on nyt uudennäköinen. Osa teistä pääsi viime syksynä vastaamaan tutkimukseen, missä kysyttiin Moottorin lukemiseen liittyviä asioita. Tuon tutkimuksen vastaukset ja muut teiltä saamamme palautteet ovat olleet pohjalla, kun olemme uudistuksia pohtineet.Perusasiat eivät ole muuttuneet mihinkään: sisältömme peruspilarit ovat jatkossakin ajoneuvot, matkailu ja liikenne. Niiden käsittelytapaa ja keskinäisiä laajuuksia on painotettu eri numeroissa jatkossa hiukan eri tavalla. Samalla myös sähköisten kanavien rooli suhteessa painettuun lehteen on ollut suurennuslasin alla. Muistuttelemme teitä eri kohdissa lehteämme siitä, että lisää sisältöä löytyy näistä muista kanavista. Kannattaa siis seurata jatkossakin verkkosivuamme moottori.fi ja sosiaalisen median kanaviamme Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä ja Youtubessa.Autoliiton jäsenten omat sivut lehden lopussa ovat kokeneet suuren muutoksen. Olemme luopuneet runsaudesta ja päätyneet aiheiden valikointiin. Jatkossa painotamme kussakin numerossa muutamaa isompaa aihetta ja annamme niiden käsittelylle aiempaa enemmän tilaa.Uudistuksen ohessa punnitsimme myös lehtemme tuotannon vaikutuksia muun muassa ympäristölle. Tästä numerosta alkaen Moottori on hiilineutraali painotuote.Yhden Moottorin numeron valmistukseen käytetään 26 tonnia kotimaista paperia. Valmistuksesta aiheutuu kumppanimme painotalo Punamustan laskelmien mukaan 26 tonnin hiilidioksidipäästö. Kaksi kolmasosaa tuosta päästöstä syntyy paperinvalmistuksessa.Moottori on painettu aina Suomessa ja olemme käyttäneet suomalaista paperia. Näin toimimme jatkossakin, sillä luotamme suomalaisen teollisuuden päästöjen hallinnan kehittyvän eturivissä. Uudistukseemme liittyen valitsimme Moottoriin myös uuden paperin. Valitettavasti uutta paperia saamme vielä odottaa muutaman numeron verran, sillä lakkojen vuoksi suomalainen paperintoimittajamme ei pysty toistaiseksi toimittamaan meille tilaamaamme paperia.Hiilineutraalin painotuotteen synnyttämiseksi tehdään ensin päästölaskelma. Sen jälkeen päästöjä vähennetään tuotannon jokaisessa vaiheessa ja jäljelle jäävät päästöt kompensoidaan. Päästölaskelmassa huomioidaan tuotannon kaikki vaiheet paperintuotannosta rahtiin. Moottorin päästöt kompensoidaan Verified Carbon Standard (VCS) -sertifioitujen ilmastoprojektien kautta. VCS on vapaaehtoista päästökauppaa standardisoivan Verran sertifikaatti, joka varmistaa kompensointiin käytettävien päästöyksiköiden olevan todellisia, mitattuja, raportoituja ja ulkopuolisen tahon todentamia. Lisäksi sertifikaatti vahvistaa, että päästöyksiköt käytetään vain yhden kerran yhden tahon toteuttamaan kompensointiin.Moottorin kompensaatiot on kohdennettu hankkeeseen, joka suojelee Amazonin sademetsää Perun puoleisella alueella. Kompensaatio auttaa kohdealuetta sekä ekologisesti että sosiaalisesti. Suojeltu metsä sitoo hiilidioksidia, ja lisäksi hanke tukee luonnon monimuotoisuuden suojelua sekä paikallisen väestön koulutusta ja toimeentuloa.Innostavia lukuhetkiä uudistuneen Moottorin parissa! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla