10.4.2015 Pääkirjoitus: Varjoista polttopisteeseen Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhentunut ja vajaa tutkimus kelpuutetaan päätöksenteon pohjaksi, jos se tukee esittäjänsä asenteita. Pääsin seuraamaan mielenkiintoista kirjeenvaihtoa. Kaksi alansa asiantuntijaa purki tuntojaan tieteellisen tutkimuksen tilasta. Erityisesti liikenteen tutkimuksesta. Esimerkiksi nopeustutkimukset, joita edelleen käytetään päätöksenteon pohjana, ovat 1980-luvulta. Ne eivät keskustelijoiden mukaan täytä tieteellisiä kriteerejä. Liikennetutkimuksessa, kuten kaikissa muissakin tutkimusalueissa, on järjestelmiin liittyviä ongelmia, mutta paljon myös asenteisiin ja lähtökohtiin liittyviä ongelmia. Vanhentunut ja vajaa tutkimus kelpuutetaan päätöksenteon pohjaksi, jos se tukee esittäjänsä asenteita. Kohtalaisen kovia väitteitä. Ikävä kyllä, näille väitteille näkyy tukea siinä tavassa, miten liikenteen kehitystyötä on tehty. Myös pitkään liikenneasioiden puolesta puhunut kansanedustaja tunnistaa tilanteen. Liikenne jää vuodesta toiseen niin valtion rahanjaossa kuin kehitysaskelissa muiden alojen varjoon. Liikennepoliittista päätöksentekoa leimaa ailahtelevuus ja vasemmalla kädellä tekemisen meininki. Jatkuvuutta ei ole, vaan ministeri toisensa jälkeen antautuu omien tai virkamiestensä asenteiden ja intohimojen vietäväksi. Uusilla kansanedustajilla ja ministereillä on valta vaikuttaa. Asioita voi lakaista maton alle, papereita siirtää pinon pohjimmaiseksi, mutta se osoittaa edustajalta aikamoista laiskuutta. Kansanedustaja – ministerikin – valitaan ajamaan koko Suomen etua. Jokainen suomalainen vauvasta senioriin on mukana liikenteessä. Millaisessa, se ratkaistaan päätöksillä, joita seuraavan neljän vuoden aikana tehdään. Seuraamani kirjeenvaihdon sitaatti tiivistää oleellisen: ”Liikenteen sokeiden pisteiden esiintuominen vaikuttaisi positiivisesti liikenneasenteisiin. Mitä lähempänä kokonaisvaltaisuutta ja rehellisyyttä liikennetutkimus, tienpito ja valvonta ovat, sitä paremmin ihmiset ottavat siihen liittyvien määräysten, rajoitusten ja valvonnan kysymykset. Päinvastaisessa tilanteessa reaktio on päinvastainen.” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?