10.4.2015 Pääkirjoitus: Varjoista polttopisteeseen Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhentunut ja vajaa tutkimus kelpuutetaan päätöksenteon pohjaksi, jos se tukee esittäjänsä asenteita. Pääsin seuraamaan mielenkiintoista kirjeenvaihtoa. Kaksi alansa asiantuntijaa purki tuntojaan tieteellisen tutkimuksen tilasta. Erityisesti liikenteen tutkimuksesta.Esimerkiksi nopeustutkimukset, joita edelleen käytetään päätöksenteon pohjana, ovat 1980-luvulta. Ne eivät keskustelijoiden mukaan täytä tieteellisiä kriteerejä. Liikennetutkimuksessa, kuten kaikissa muissakin tutkimusalueissa, on järjestelmiin liittyviä ongelmia, mutta paljon myös asenteisiin ja lähtökohtiin liittyviä ongelmia. Vanhentunut ja vajaa tutkimus kelpuutetaan päätöksenteon pohjaksi, jos se tukee esittäjänsä asenteita.Kohtalaisen kovia väitteitä. Ikävä kyllä, näille väitteille näkyy tukea siinä tavassa, miten liikenteen kehitystyötä on tehty. Myös pitkään liikenneasioiden puolesta puhunut kansanedustaja tunnistaa tilanteen. Liikenne jää vuodesta toiseen niin valtion rahanjaossa kuin kehitysaskelissa muiden alojen varjoon. Liikennepoliittista päätöksentekoa leimaa ailahtelevuus ja vasemmalla kädellä tekemisen meininki. Jatkuvuutta ei ole, vaan ministeri toisensa jälkeen antautuu omien tai virkamiestensä asenteiden ja intohimojen vietäväksi.Uusilla kansanedustajilla ja ministereillä on valta vaikuttaa. Asioita voi lakaista maton alle, papereita siirtää pinon pohjimmaiseksi, mutta se osoittaa edustajalta aikamoista laiskuutta. Kansanedustaja – ministerikin – valitaan ajamaan koko Suomen etua. Jokainen suomalainen vauvasta senioriin on mukana liikenteessä. Millaisessa, se ratkaistaan päätöksillä, joita seuraavan neljän vuoden aikana tehdään.Seuraamani kirjeenvaihdon sitaatti tiivistää oleellisen:”Liikenteen sokeiden pisteiden esiintuominen vaikuttaisi positiivisesti liikenneasenteisiin. Mitä lähempänä kokonaisvaltaisuutta ja rehellisyyttä liikennetutkimus, tienpito ja valvonta ovat, sitä paremmin ihmiset ottavat siihen liittyvien määräysten, rajoitusten ja valvonnan kysymykset. Päinvastaisessa tilanteessa reaktio on päinvastainen.” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen