10.4.2015 Pääkirjoitus: Varjoista polttopisteeseen Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhentunut ja vajaa tutkimus kelpuutetaan päätöksenteon pohjaksi, jos se tukee esittäjänsä asenteita. Pääsin seuraamaan mielenkiintoista kirjeenvaihtoa. Kaksi alansa asiantuntijaa purki tuntojaan tieteellisen tutkimuksen tilasta. Erityisesti liikenteen tutkimuksesta.Esimerkiksi nopeustutkimukset, joita edelleen käytetään päätöksenteon pohjana, ovat 1980-luvulta. Ne eivät keskustelijoiden mukaan täytä tieteellisiä kriteerejä. Liikennetutkimuksessa, kuten kaikissa muissakin tutkimusalueissa, on järjestelmiin liittyviä ongelmia, mutta paljon myös asenteisiin ja lähtökohtiin liittyviä ongelmia. Vanhentunut ja vajaa tutkimus kelpuutetaan päätöksenteon pohjaksi, jos se tukee esittäjänsä asenteita.Kohtalaisen kovia väitteitä. Ikävä kyllä, näille väitteille näkyy tukea siinä tavassa, miten liikenteen kehitystyötä on tehty. Myös pitkään liikenneasioiden puolesta puhunut kansanedustaja tunnistaa tilanteen. Liikenne jää vuodesta toiseen niin valtion rahanjaossa kuin kehitysaskelissa muiden alojen varjoon. Liikennepoliittista päätöksentekoa leimaa ailahtelevuus ja vasemmalla kädellä tekemisen meininki. Jatkuvuutta ei ole, vaan ministeri toisensa jälkeen antautuu omien tai virkamiestensä asenteiden ja intohimojen vietäväksi.Uusilla kansanedustajilla ja ministereillä on valta vaikuttaa. Asioita voi lakaista maton alle, papereita siirtää pinon pohjimmaiseksi, mutta se osoittaa edustajalta aikamoista laiskuutta. Kansanedustaja – ministerikin – valitaan ajamaan koko Suomen etua. Jokainen suomalainen vauvasta senioriin on mukana liikenteessä. Millaisessa, se ratkaistaan päätöksillä, joita seuraavan neljän vuoden aikana tehdään.Seuraamani kirjeenvaihdon sitaatti tiivistää oleellisen:”Liikenteen sokeiden pisteiden esiintuominen vaikuttaisi positiivisesti liikenneasenteisiin. Mitä lähempänä kokonaisvaltaisuutta ja rehellisyyttä liikennetutkimus, tienpito ja valvonta ovat, sitä paremmin ihmiset ottavat siihen liittyvien määräysten, rajoitusten ja valvonnan kysymykset. Päinvastaisessa tilanteessa reaktio on päinvastainen.” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla