1.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Renegade Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jeep-perheen pienimmän maastokyvyt vakuuttavat. Hyvää: maastokyvyt, vaihteisto, äänieristys, viimeistely. Huonoa: pintakova jousitus maantieajossa, etuistuimen säätöratkaisu, takatilat ihmisille ja tavaroille. Uusi Jeep Renegade on ensimmäinen Euroopassa suunniteltu ja tehty Jeep.Renegade on tärkeä malli valmistajalleen, paikkaahan se kilpailijoiden täyttämää mallistoaukkoa.Jeepin tunnistaa Jeepiksi kaukaa ja etenkin keulasta, seitsenaukkoinen grilli ja pystykalterit luovat yhtä vahvan merkkimielikuvan kuin bemarin munuaiset.Ja neliskanttisuus on osa maasto-uskottavuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatukelpoinen kulkupeliRatti säätyy riittävästi tarjoten hyvän ajoasennon niin lyhyelle kuin pitkällekin. Etuistuinkin säätyy riittävästi, mutta selkänojan kaltevuusssäätö on heiveröisen muovivun varassa. Istuinosan sivutuki on riittämätön, mutta selkänojan osalta kunnollinen.Ohjaustuntuma maantiellä on jämäkkä ja tunnokas. Ohjaus palauttaa hieman lasikanlaisesti, mutta ajolinja on helppo pitää isommitta paimentamisitta.Äänieristys on onnistunut: auto on maasturiksi lähes äänetön. Maantiellä autolla on yhtä miellyttävää edetä kuin henkilöautolla, jos korkean auton heilahteluherkkyyttä ei lasketa lukuun.Kaksilitrainen diesel vetää nöyrästi ja kiihtyy kerkeästi. Yhdeksänlovinen automaatti vaihtaa jouheasti ja viiveittä. Se edustaa parasta a-ryhmää. Koeajettu kuusivaihteinen manuaalivaihteisto ei tosin sekään vaadi kuljettajalta ylimääräistä työtä.Moottoreita arvuutellessaRenegaden mallistokirjo Suomessa selviää vasta alkutalvesta. Uutuus tulee pohjolan perukoille vuoden 2015 alkupuolella.Rohkenen valistuneeseen arvaukseen, jonka lopputulos on nelikko. Bensiinillä käyvä 1,4-litrainen (140 hv) moottori olisi oiva kumppani etuvetoisena. Ja nelivetoisena pelittäisi ruudikkampi 1,4-litrainen (170 hv).Dieselkaksikko lienee etuvetoinen 1,6-litraisella (120 hv) moottorilla ja nelivetoinen kaksilitraisella (170 hv) voimanlähteellä. Kuusilovinen manuaalivaihteisto olisi luonteva pienempien moottorien yhteydessä, yhdeksänlovinen automaattivaihteisto väkevämpien moottorien kanssa.Moottorit ovat turboahdettuja, nelisylinterisiä ja varustettu nykyaikaisesti kulutusta alentavalla sammututustoiminnolla. Valmistajan mukaan järjestelmä vähentää kulutusta 5–10 prosentilla.Röykytystä ja kolinaaPohjapanssari kolahtelee vähän väliä ilkeästi maastoradalla, jossa on tarjolla moninaisia koettelemuksia: isojen irtokivien sorateitä, salakavalia kuoppia, jyrkkäprofiilisia ylä- ja alamäkiä, mutavelliä ja sivukallistuseinämiä.Kuski ja Jeepkin selviävät myös jousitusta ja akselistoa koettelevasta ristiriipuntakumpereikosta.Renegade on oikea maasturi, vaikkei Jeepissä tasauspyörästön lukkoa olekaan. Rengaskotelon liikevarat ja jousituksen kyvyt vakuuttavat lopullisesti, että koeajossa on aidosti maastokelpoinen työkalu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFiksut ajo-ohjelmatAjo-ohjelmien automaattiasetus hoitelee suurimman osan tarpeista myös maastossa.Kuski voi valita ajoalustan mukaan erityisasetuksen, joita ovat hiekka, muta, lumi ja kivikko. Järjestelmä säätelee vetoa ja voimaa renkaille alustan mukaan, jotta matka etenee eivätkä renkaat sudi.Automaattivaihteiston voi säätää hitaalle, jolloin veto pysyy mastoröykytyksessä päällä, mutta auto ei ryntäile.Ja alamäkihidastin laskee Jeepin nätisti alas jyrkistä kohdista ilman että kuskin tarvitsee huolehtia jarrupolkimesta.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous