25.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: katumaasturi syntyi uudelleen – Volkswagen Tiguan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan taistelee suosiosta uusin voimin. Hyvää: ohjaus, ulkonäkö, maavara, vaihteisto Huonoa: sisälle kantava ajomelu, lisävarustehinnat, jousituksen pintakovuus. Uusi Volkswagen Tiguan on valmistajalleen tärkeä. Kaupunkimaasturit ovat kasvattaneet suosiotaan – myös Suomessa. Tiguaneja on myyty maailmanlaajuisesti 2,8 miljoonaa sitten ensiesittelyn ja vuoden 2007. Malli uudistui lievästi vuonna 2011, joten nyt oli jo korkea aika uudelle sukupolvelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAiempaa kookkaampiTiguanin akseliväli on kasvanut 77 milliä ja pituus 60 milliä. Perusrakenne on sama kuin uusissa konserniveljissä Seat Atecassa ja Škoda Kodiakissa.Takana matkustavilla on 29 milliä enemmän polvitilaa. Milleistä viis, takana istuu väljästi, vaikka istuinosa onkin levymäinen. Takaistuimet liikkuvat kiskoilla 18 senttiä.Jousituksessa on lievää pintakovuutta, joka nypyttää kulkua. Auto on perushiljainen, joskin kovemmassa maantievauhdissa moottori- ja rengasäänet kuuluvat häiritsevästi. Vapailla moottoritienopeuksilla kuoroon käyvät tuulensuhinat.Tavaroille on tilaa 615 litraa, ja vetokykyä on mukavat 2 500 kiloa.Laaja moottorikatrasTarjolle tulee kahdeksan moottoria, joiden tehohaarukka on 115–240 hevosvoimaa.Suosituin tullee olemaan kaksilitrainen diesel, jossa on tehoa 150 hevosvoimaa.Se osoittautuu koeajossa riittävän väkeväksi ja nöyräkäytöksiseksi. Se on järkivalinta myös hiilidioksidipäästöjensä (149 g/km) puolesta.Maastokyvyt koetteellaSpree-joen rannalla sijaitseva Mellowpark on laaja ja ainutlaatuinen BMX-pyöräilijöiden ja rullalautailijoiden puuhapuisto, jonka radat sopivat Tiguanin maastokykyjen koetteluun.Maavaran 20 senttiä, neliveto ja offroad-ajoasetus riittävät takaamaan etenemiskyvyn.Haastavat louhikot tai mutavellit on toki syytä jättää oikeiden maastoautojen möyrittäviksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakiovarustelu kohentunutVakiona saa turvallisuutta. Jalankulkijoita suojaa törmäystilanteissa nouseva konepelti. Vakiona ovat myös hätäjarrutustoiminto, App-Connect-älypuhelinliitäntä ja kaistanpitoavustin. Se tunnistaa 65 km/h -nopeuteen saakka, mikäli auto tahattomasti erkanee ajoradalta, tekee hienoisia ohjausliikkeitä ja pyrkii pitämään auton omalla kaistalla.Kaupunkiajosta saa vaivatonta, jos ruksaa lisävarustelistalta 1 374 euron led-paketin, joka tuo mm. mukautuvan vakionopeudensäätimen (Highline-versioissa vakiona). Automaattivaihteiston yhteydessä järjestelmä osaa seisahduttaa auton omatoimisesti jonon pysähtyessä.Digitaalisen mittariston 12,3 tuuman teräväpiirtonäyttö kertoo nopeuden lisäksi paljon muutakin. Esimerkiksi navigoitaessa nopeus- ja kierroslukumittarit antavat tilaa kartalle. Jos digimittariston haluaa Comfortline-versioon, saa kuvetta kaivaa 855 euron verran.Täällä jo!Tiguanit ovat jo Suomessa. Aluksi tarjolla ovat turboahdettu 2.0 TSI-bensiinimoottori ja 2.0 TDI-dieselmoottori, joiden apuna on jatkuvatoiminen neliveto ja DSG-automaattivaihteisto. Kesäkuussa tulee valittaviksi kolme moottoria lisää, ja heinäkuussa loput voimanlähteet.Alkuvaiheessa hinnaston edullisin Tiguan (Trendline 2.0 TDI SCR 110 kW) vaihtaa omistajaa 41 761 eurolla. Hinnaston kaikkein edullisimmaksi jää kesäkuussa tarjolle tuleva 1,4-litraisella bensiinimoottorilla varustettu etuvetoinen ja manuaalivaihteinen versio.Voimaa kaipaavat joutuvat odottamaan heinäkuulle, jolloin Tiguanin konepellin alle voi valita 240 hevosvoimaa suovan Biturbo-dieselmoottorin.Moni haikailee korskeaa Tiguania ulkonäkösyistä. Heille riittäisi auto etuvetoisena. Suomessa Tiguan on yleensä kuitenkin nelivetoinen, etuvetoisia on ollut myydyistä autoista vain noin 15 prosenttia.Katso lisää: Volkswagen.fiTeksti ja kuvat Marko Jokela Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä