25.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: katumaasturi syntyi uudelleen – Volkswagen Tiguan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan taistelee suosiosta uusin voimin. Hyvää: ohjaus, ulkonäkö, maavara, vaihteisto Huonoa: sisälle kantava ajomelu, lisävarustehinnat, jousituksen pintakovuus. Uusi Volkswagen Tiguan on valmistajalleen tärkeä. Kaupunkimaasturit ovat kasvattaneet suosiotaan – myös Suomessa. Tiguaneja on myyty maailmanlaajuisesti 2,8 miljoonaa sitten ensiesittelyn ja vuoden 2007. Malli uudistui lievästi vuonna 2011, joten nyt oli jo korkea aika uudelle sukupolvelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aiempaa kookkaampi Tiguanin akseliväli on kasvanut 77 milliä ja pituus 60 milliä. Perusrakenne on sama kuin uusissa konserniveljissä Seat Atecassa ja Škoda Kodiakissa. Takana matkustavilla on 29 milliä enemmän polvitilaa. Milleistä viis, takana istuu väljästi, vaikka istuinosa onkin levymäinen. Takaistuimet liikkuvat kiskoilla 18 senttiä. Jousituksessa on lievää pintakovuutta, joka nypyttää kulkua. Auto on perushiljainen, joskin kovemmassa maantievauhdissa moottori- ja rengasäänet kuuluvat häiritsevästi. Vapailla moottoritienopeuksilla kuoroon käyvät tuulensuhinat. Tavaroille on tilaa 615 litraa, ja vetokykyä on mukavat 2 500 kiloa. Laaja moottorikatras Tarjolle tulee kahdeksan moottoria, joiden tehohaarukka on 115–240 hevosvoimaa. Suosituin tullee olemaan kaksilitrainen diesel, jossa on tehoa 150 hevosvoimaa. Se osoittautuu koeajossa riittävän väkeväksi ja nöyräkäytöksiseksi. Se on järkivalinta myös hiilidioksidipäästöjensä (149 g/km) puolesta. Maastokyvyt koetteella Spree-joen rannalla sijaitseva Mellowpark on laaja ja ainutlaatuinen BMX-pyöräilijöiden ja rullalautailijoiden puuhapuisto, jonka radat sopivat Tiguanin maastokykyjen koetteluun. Maavaran 20 senttiä, neliveto ja offroad-ajoasetus riittävät takaamaan etenemiskyvyn. Haastavat louhikot tai mutavellit on toki syytä jättää oikeiden maastoautojen möyrittäviksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vakiovarustelu kohentunut Vakiona saa turvallisuutta. Jalankulkijoita suojaa törmäystilanteissa nouseva konepelti. Vakiona ovat myös hätäjarrutustoiminto, App-Connect-älypuhelinliitäntä ja kaistanpitoavustin. Se tunnistaa 65 km/h -nopeuteen saakka, mikäli auto tahattomasti erkanee ajoradalta, tekee hienoisia ohjausliikkeitä ja pyrkii pitämään auton omalla kaistalla. Kaupunkiajosta saa vaivatonta, jos ruksaa lisävarustelistalta 1 374 euron led-paketin, joka tuo mm. mukautuvan vakionopeudensäätimen (Highline-versioissa vakiona). Automaattivaihteiston yhteydessä järjestelmä osaa seisahduttaa auton omatoimisesti jonon pysähtyessä. Digitaalisen mittariston 12,3 tuuman teräväpiirtonäyttö kertoo nopeuden lisäksi paljon muutakin. Esimerkiksi navigoitaessa nopeus- ja kierroslukumittarit antavat tilaa kartalle. Jos digimittariston haluaa Comfortline-versioon, saa kuvetta kaivaa 855 euron verran. Täällä jo! Tiguanit ovat jo Suomessa. Aluksi tarjolla ovat turboahdettu 2.0 TSI-bensiinimoottori ja 2.0 TDI-dieselmoottori, joiden apuna on jatkuvatoiminen neliveto ja DSG-automaattivaihteisto. Kesäkuussa tulee valittaviksi kolme moottoria lisää, ja heinäkuussa loput voimanlähteet. Alkuvaiheessa hinnaston edullisin Tiguan (Trendline 2.0 TDI SCR 110 kW) vaihtaa omistajaa 41 761 eurolla. Hinnaston kaikkein edullisimmaksi jää kesäkuussa tarjolle tuleva 1,4-litraisella bensiinimoottorilla varustettu etuvetoinen ja manuaalivaihteinen versio. Voimaa kaipaavat joutuvat odottamaan heinäkuulle, jolloin Tiguanin konepellin alle voi valita 240 hevosvoimaa suovan Biturbo-dieselmoottorin. Moni haikailee korskeaa Tiguania ulkonäkösyistä. Heille riittäisi auto etuvetoisena. Suomessa Tiguan on yleensä kuitenkin nelivetoinen, etuvetoisia on ollut myydyistä autoista vain noin 15 prosenttia. Katso lisää: Volkswagen.fi Teksti ja kuvat Marko Jokela Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt