25.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: katumaasturi syntyi uudelleen – Volkswagen Tiguan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan taistelee suosiosta uusin voimin. Hyvää: ohjaus, ulkonäkö, maavara, vaihteisto Huonoa: sisälle kantava ajomelu, lisävarustehinnat, jousituksen pintakovuus. Uusi Volkswagen Tiguan on valmistajalleen tärkeä. Kaupunkimaasturit ovat kasvattaneet suosiotaan – myös Suomessa. Tiguaneja on myyty maailmanlaajuisesti 2,8 miljoonaa sitten ensiesittelyn ja vuoden 2007. Malli uudistui lievästi vuonna 2011, joten nyt oli jo korkea aika uudelle sukupolvelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAiempaa kookkaampiTiguanin akseliväli on kasvanut 77 milliä ja pituus 60 milliä. Perusrakenne on sama kuin uusissa konserniveljissä Seat Atecassa ja Škoda Kodiakissa.Takana matkustavilla on 29 milliä enemmän polvitilaa. Milleistä viis, takana istuu väljästi, vaikka istuinosa onkin levymäinen. Takaistuimet liikkuvat kiskoilla 18 senttiä.Jousituksessa on lievää pintakovuutta, joka nypyttää kulkua. Auto on perushiljainen, joskin kovemmassa maantievauhdissa moottori- ja rengasäänet kuuluvat häiritsevästi. Vapailla moottoritienopeuksilla kuoroon käyvät tuulensuhinat.Tavaroille on tilaa 615 litraa, ja vetokykyä on mukavat 2 500 kiloa.Laaja moottorikatrasTarjolle tulee kahdeksan moottoria, joiden tehohaarukka on 115–240 hevosvoimaa.Suosituin tullee olemaan kaksilitrainen diesel, jossa on tehoa 150 hevosvoimaa.Se osoittautuu koeajossa riittävän väkeväksi ja nöyräkäytöksiseksi. Se on järkivalinta myös hiilidioksidipäästöjensä (149 g/km) puolesta.Maastokyvyt koetteellaSpree-joen rannalla sijaitseva Mellowpark on laaja ja ainutlaatuinen BMX-pyöräilijöiden ja rullalautailijoiden puuhapuisto, jonka radat sopivat Tiguanin maastokykyjen koetteluun.Maavaran 20 senttiä, neliveto ja offroad-ajoasetus riittävät takaamaan etenemiskyvyn.Haastavat louhikot tai mutavellit on toki syytä jättää oikeiden maastoautojen möyrittäviksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakiovarustelu kohentunutVakiona saa turvallisuutta. Jalankulkijoita suojaa törmäystilanteissa nouseva konepelti. Vakiona ovat myös hätäjarrutustoiminto, App-Connect-älypuhelinliitäntä ja kaistanpitoavustin. Se tunnistaa 65 km/h -nopeuteen saakka, mikäli auto tahattomasti erkanee ajoradalta, tekee hienoisia ohjausliikkeitä ja pyrkii pitämään auton omalla kaistalla.Kaupunkiajosta saa vaivatonta, jos ruksaa lisävarustelistalta 1 374 euron led-paketin, joka tuo mm. mukautuvan vakionopeudensäätimen (Highline-versioissa vakiona). Automaattivaihteiston yhteydessä järjestelmä osaa seisahduttaa auton omatoimisesti jonon pysähtyessä.Digitaalisen mittariston 12,3 tuuman teräväpiirtonäyttö kertoo nopeuden lisäksi paljon muutakin. Esimerkiksi navigoitaessa nopeus- ja kierroslukumittarit antavat tilaa kartalle. Jos digimittariston haluaa Comfortline-versioon, saa kuvetta kaivaa 855 euron verran.Täällä jo!Tiguanit ovat jo Suomessa. Aluksi tarjolla ovat turboahdettu 2.0 TSI-bensiinimoottori ja 2.0 TDI-dieselmoottori, joiden apuna on jatkuvatoiminen neliveto ja DSG-automaattivaihteisto. Kesäkuussa tulee valittaviksi kolme moottoria lisää, ja heinäkuussa loput voimanlähteet.Alkuvaiheessa hinnaston edullisin Tiguan (Trendline 2.0 TDI SCR 110 kW) vaihtaa omistajaa 41 761 eurolla. Hinnaston kaikkein edullisimmaksi jää kesäkuussa tarjolle tuleva 1,4-litraisella bensiinimoottorilla varustettu etuvetoinen ja manuaalivaihteinen versio.Voimaa kaipaavat joutuvat odottamaan heinäkuulle, jolloin Tiguanin konepellin alle voi valita 240 hevosvoimaa suovan Biturbo-dieselmoottorin.Moni haikailee korskeaa Tiguania ulkonäkösyistä. Heille riittäisi auto etuvetoisena. Suomessa Tiguan on yleensä kuitenkin nelivetoinen, etuvetoisia on ollut myydyistä autoista vain noin 15 prosenttia.Katso lisää: Volkswagen.fiTeksti ja kuvat Marko Jokela Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin