25.12.2020 Ajoneuvot Klassikko: Peugeot 504 – auto, joka taipui moneen rooliin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kävimme koeajamassa puolen vuosisadan ikään ehtineen Peugeot 504:n kolmea korimallia kesäisessä Ranskassa – tuliaisena hikeä ja hartiavoimia, mutta myös rakastettavia roolijakoja. Ranskan kaakkoisnurkassa, aivan Saksan ja Sveitsin rajojen tuntumassa on kuuma – todella kuuma. Olemme laskeutuneet Peugeotin kotikonnuille Sochauxiin juhlistamaan klassisen 504-mallin 50-vuotispäiviä, eikä tunnelma voisi olla ranskalaisempi: siitä pitävät huolen joustavat järjestelyt asiaankuuluvine torikokouksineen, ja ennen kaikkea ajettaviksemme annetut autot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisikymppinen ikinuoriVuoden 1968 Pariisin autonäyttelyssä esitelty ja Vuoden Autoksi Euroopassa 1969 valittu Peugeot 504 on monellakin tapaa merkittävä malli, vaikka sen vaatimaton olemus saattaa muuta viestittääkin.504:n historian voi kiteyttää kolmeen asiaan. Ensinnäkin se jatkoi ansiokkaasti Peugeotin jo vakiintunutta neliovisten sedanien jatkumoa, jonka aloittajina olivat maineikkaat 403- ja 404-mallit, ja joka sittemmin jatkui 505-, 405- ja 406-mallien avulla.Toisekseen 504 osoittautui erittäin pitkäikäiseksi, ja myös hyvin kansainväliseksi malliksi. Ranskassa henkilöautoversioiden valmistus päättyi vuonna 1983, mikä merkitsi jo sinänsä kunnioitettavaa 15 vuoden malli-ikää. Tuotanto kuitenkin jatkui jatkumistaan Etelä-Amerikassa, Kaukoidässä sekä Afrikan mantereella – viimeksi mainitussa pitkälle 2000-luvun puolelle saakka. Tällöin tuotantolinjoilta oli tullut 38 vuoden aikana ulos peräti 3 713 356 ”viisnollanelosta”, joista 2 644 326 Sedaneita.Kolmanneksi voi nostaa esiin 504:n monipuolisuuden. Autoa valmistettiin niin porrasperänä, pidempiakselivälisinä Break- ja Familiale-farmareina kuin avolavanakin, joista viimeksi mainittuja myös korotetun maavaran Dangel-nelivetoversioina. Huomionarvoista on sekin, että valmistusohjelmaan kuuluivat myös täysin toisenlaisen roolin omaavat hienostuneet kaksioviset Coupé ja Cabriolet, joista ensin mainitun kilpaversiolla voitettiin MM-rallejakin muun muassa Hannu Mikkolan ajamana.Pääntilaa puuratillaTänään juuri nämä ikonisimmat 504-mallit, Coupé ja Cabriolet, ovat valmiina vertailuun alkuperäisen perusmallin eli porrasperän rinnalla. Kuten aina klassikkokoeajoissa, ilmassa on aikakonehenkeä: miltä Peugeotit tuntuvat nyt, kun maailma niiden ympärillä on liikkunut voimakkaasti eteenpäin – ja miten autojen luonteet eroavat toisistaan?Aloitamme avomallilla, mikä sopii noin kolmenkymmenen asteen helteeseen hyvin. Cabrioletin ohjaamon hallitsevin elementti, puukehäinen ohjauspyörä, erottuu jo hyvissä ajoin ennen autoon laskeutumista. Se onkin osuva termi, sillä ajoasento ruskealla nahalla verhoillulla, melko pehmeällä istuimella on makaava.Vuosimallia 1977 olevan auton istuimen runko on antanut hieman periksi, ja muutenkaan kyseessä ei ole aivan uudenveroinen tai sellaiseksi entisöity, vaan pikemminkin sopivasti ajan patinaa kerännyt yksilö. Turhan moderni radio muodostaa autenttisessa kokonaisuudessa vain pienen kauneusvirheen.Puuratti tulee myös enemmän kuin tutuksi, sillä ensikäännös paljastaa, että ohjaus on tehostamaton. Siis kunnon ote kaksin käsin, ja Cabrioletin saa juuri ja juuri taivutettua kulmausta seuraavan kadun suuntaiseksi. Onneksi puupinta ja kosteantahmean kelin aiheuttama kämmenhiki tuottavat tarpeellisen kitkakertoimen. Pientä keskittymistä vaatii myös vilkkuviiksi, joka sijaitsee ratin vasemmalla puolella.Onneksi ohjauksen vaatimaan huomioon jää aikaa, sillä vaihteensiirto toimii loogisesti, kytkin pehmeästi ja koko voimalinja nykimättömästi. Myös kaikenlaiset kitinät ja nitinät loistavat poissaolollaan, vaikka kaivonkansien ja muiden epätasaisuuksien ylityksissä kori tietysti elää avoautotapaan melko selvästi, ja vapinat välittyvät ohjauspyörän kehälle saakka.Kuutonen aavikkovälityksilläCabriolet-esimerkkiautoa vauhdittaa tunnettu Peugeotin, Renaultin ja Volvon yhteistyönä kehittämä 2 664 kuutiosenttimetrin kaasutin-V6, joka tuli myyntiin kaksiovisissa 504-malleissa vuonna 1974. Taajamassa monisylinterisyys erottuu vaihtamistarpeen vähäisyytenä: minkäänlaisia jyrinöitä ei havaitse, vaikka kierrokset putoavat pikkukylän läpi puikkelehtiessa ajoittain miltei tyhjäkäynnin tuntumaan.Ja koska eteenpäin vieviä pykäliä on vain neljä, fiilis on vähän kuin automaatilla ajaisi. Suurin vaihde vetää puhtaasti jo viidenkympin nopeudesta, ja kun kiihdytän kahdeksaankymppiin, kierroksia on edelleen vain 1 500 r/min. Suurin pykälä on siis auton aikakauden huomioon ottaen todella pitkäksi välitetty, mutta muut vaihteet tuntuvat suhteessa huomattavasti lyhyemmiltä.Toisaalta tällä nelosella on varmasti aikanaan yltänyt korkeisiin matkanopeuksiin: tehdas kertoo auton huippunopeudeksi 186 kilometriä tunnissa. Kiivaampi kiihdytys edellyttää joka tapauksessa riuskempia liikkeitä – sen ohjauksen tyyliin. Vaihto kakkoselle saa kierrokset pomppaamaan jo neljään tonniin, ja todella pitkäliikkeisen kaasupolkimen pohjaan painaminen alleviivaa, ettei tätä avokasta ajeta aivan varpaankärjellä.Maantiellä ohjausta voi jo käsitellä yhdellä kädellä, ja tuulentuivertamassa kaukalossa voi täysin rinnoin nauttia varsin kohtuullisesta ajomukavuudesta. Vaikka 504 Cabrioletissa on aikalaisranskalaisiin perheautoihin verrattuna ollut todellinen urheilualusta, nykyisten mallien kovuuteen tottunut pitää sitä lähinnä miellyttävän pehmeänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisnollanelosista harvinaisinCabrioletin sädekehää voimistaa se, että malli jäi 504-kolmikossa kaikkein harvinaisimmaksi: sitä valmistettiin 14 vuoden aikana vain 8 185 yksilöä. Samaan aikaan avomallin kanssa – puoli vuotta Sedanin lanseerauksen jälkeen – esiteltiin myös aistikas Coupé, jonka rattiin pääsemme juttusarjan seuraavassa osassa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola ja Peugeot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?