11.7.2025

Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys

Kuva Vesa Eskola, Škoda

50-vuotias Škodan rataohjus tuntuu nykyautoihin verrattuna verrattain raikkaalta. Eivät asiat ennen välttämättä paremmin olleet, mutta erilaisia kyllä. Klassikon raaka rehellisyys puhuttelee.

720 kiloa. Sen verran Škodan 50 vuotta vanha 130 RS -kilpuri kilauttaa vaa’alle; plus tietysti sen päälle kuljettaja sekä iloisen matkustajan virkaa edustava Moottorin toimittaja. Olemme Grobnikin radalla Kroatiassa, missä olemme juuri aiemmin ajaneet uudistuneella Octavia RS:llä. Se muuten painaa yli tuplaten enemmän…

Vanhan auton kevyt paino syntyy tietysti kevyistä rakenteista ja kompaktista koosta. Osa korista – katto, konepelti ja ovien ulkokuori – on valmistettu alumiinista. Konepelti ja helmat ovat lasikuituvahvisteisesta muovia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Idän Porsche

130 RS:ää kutsuttiin aikoinaan idän Porscheksi, mikä on tietysti luontevaa takamoottorisen ja -vetoisen auton kohdalla. Ovia Škodassa on Porschen tapaan myös kaksi. Erojakin tietysti on, Škodassa taka-akselin taakse sijoitettu nelisylinterinen työntötankomoottori voisi olla melkein maatalouskoneesta. Melkein.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat