20.3.2025 Koeajo Kokemuksia koeajoista Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella Teksti Vesa Eskola Kuva Škoda Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Pääsimme uudistetun Octavia RS:n rattiin Grobnikin radalla Kroatiassa. Ehdimme mietiskellä samalla myös mallin 25-vuotiasta historiaa sekä tulevaisuuden näkymiä. Grobnikin rata on hieno. Sopivan pitkä; 4168 metriä. 18 mutkaa, joista useimmat vauhdikkaita eli sopivan loivia. 10 mutkaa vasemmalle, 8 oikealle. Kaiken kaikkiaan erinomainen rata etenkin auton ominaisuuksien testaamiseen. Muutama mutkayhdistelmä taittuu myös kivasti sen verran nopeasti suuntaa vaihtaen, että katulaillinen auto on sopivan kovilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Emil Lindholmin vanavedessä Rata on oikeasti erinomainen paikka ymmärtää auton käytöstä. Rajut jarrutukset ja kiihdytykset, suunnanvaihdokset, painopisteen muutokset, ABS:n toiminta, jousituksen käytös nopeissa mutkayhdistelmissä – ja myös se, miten ja milloin ajonvakautusjärjestelmä alkaa puuttua peliin. Parasta radalla ajamisessa on kuitenkin se, että vaikka yleensä radalla ajaa useampi auto letkassa, etuautossa istuu usein erittäin osaava kuski. Meidän tapauksessamme Emil Lindholm, WRC2-luokassa tänä vuonna Škodalla useamman kisan Toksportin autossa ajava Sebastian Lindholmin poika ja vuoden 2022 WRC2-maailmanmestari. Mestaruus tuli Škodalla, ja lisäksi Emil on ollut kehittämässä Fabia RS Rally2 -autoa. Emil ajaa yllättävän pyöreillä ja pehmeillä linjoilla, ehkä tietoisesti Octavia RS:n luonnetta korostaen. Nykyisestä ralliurastaan huolimatta Emilillä on nimittäin enemmän kuin riittävästi kilpakokemusta myös radalta. Ensimmäinen kierros on hieman varova, rata on kuitenkin tuntematon. Mutta hauska. Mutkat ovat juuri oikeanlaisia Octavian tapaiselle hieman kookkaammalle GTI-autolle. Heti pian on selvää, miten sivistyneesti auton tekniikka toimii. Etenkin sähkömekaaninen tasauspyörästön lukko tekee taas kerran taikojaan. Järjestelmä haistelee tarkasti muutoksia etupyörien pyörintänopeudessa ja suuntaa tarvittaessa lisää vääntömomenttia paremmin pitävälle renkaalle eli siis jarruttaa luistavampaa rengasta. Ja tekniikkahan on itse asiassa peräisin moottoriurheilusta… Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 8.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Daihatsu Charade De Tomaso 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan