20.3.2025 Koeajo Kokemuksia koeajoista Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella Teksti Vesa Eskola Kuva Škoda Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääsimme uudistetun Octavia RS:n rattiin Grobnikin radalla Kroatiassa. Ehdimme mietiskellä samalla myös mallin 25-vuotiasta historiaa sekä tulevaisuuden näkymiä. Grobnikin rata on hieno. Sopivan pitkä; 4168 metriä. 18 mutkaa, joista useimmat vauhdikkaita eli sopivan loivia. 10 mutkaa vasemmalle, 8 oikealle. Kaiken kaikkiaan erinomainen rata etenkin auton ominaisuuksien testaamiseen. Muutama mutkayhdistelmä taittuu myös kivasti sen verran nopeasti suuntaa vaihtaen, että katulaillinen auto on sopivan kovilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEmil Lindholmin vanavedessäRata on oikeasti erinomainen paikka ymmärtää auton käytöstä. Rajut jarrutukset ja kiihdytykset, suunnanvaihdokset, painopisteen muutokset, ABS:n toiminta, jousituksen käytös nopeissa mutkayhdistelmissä – ja myös se, miten ja milloin ajonvakautusjärjestelmä alkaa puuttua peliin.Parasta radalla ajamisessa on kuitenkin se, että vaikka yleensä radalla ajaa useampi auto letkassa, etuautossa istuu usein erittäin osaava kuski. Meidän tapauksessamme Emil Lindholm, WRC2-luokassa tänä vuonna Škodalla useamman kisan Toksportin autossa ajava Sebastian Lindholmin poika ja vuoden 2022 WRC2-maailmanmestari. Mestaruus tuli Škodalla, ja lisäksi Emil on ollut kehittämässä Fabia RS Rally2 -autoa.Emil ajaa yllättävän pyöreillä ja pehmeillä linjoilla, ehkä tietoisesti Octavia RS:n luonnetta korostaen. Nykyisestä ralliurastaan huolimatta Emilillä on nimittäin enemmän kuin riittävästi kilpakokemusta myös radalta.Ensimmäinen kierros on hieman varova, rata on kuitenkin tuntematon. Mutta hauska. Mutkat ovat juuri oikeanlaisia Octavian tapaiselle hieman kookkaammalle GTI-autolle.Heti pian on selvää, miten sivistyneesti auton tekniikka toimii. Etenkin sähkömekaaninen tasauspyörästön lukko tekee taas kerran taikojaan. Järjestelmä haistelee tarkasti muutoksia etupyörien pyörintänopeudessa ja suuntaa tarvittaessa lisää vääntömomenttia paremmin pitävälle renkaalle eli siis jarruttaa luistavampaa rengasta. Ja tekniikkahan on itse asiassa peräisin moottoriurheilusta… Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous