27.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Digikuljetuksia – Volkswagen Transporter ja Multivan Multivan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Transporter, ja pikkubussiveljensä, uudistettiin jälleen kerran keulastaan. Volkswagen Transporter -pakettiautosta sekä Caravelle- ja Multivan-henkilömalleista on muodostunut automaailmassa käsite. Legendoja lähdettiin liikuttamaan 1940-luvun lopulla, kun hollantilainen VW-maahantuoja Ben Pon luonnosteli Volkswagenin tehtaalla sisäisiin kuljetuksiin käytetyn alkeellisen ajoneuvon pohjalle virtaviivaisen pakettiauton muodot.Noita legendaarisia takamoottorisia valmistettiin vuosikymmenien ajan kaikkiaan kolmessa polvessa, kunnes tilalle astui ensimmäinen etuvetoinen Transporter 1990-luvun alussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaosa ennallaanTämän päivän Transporteria, järjestyksessään toista etuvetoista, on tehty jo vuodesta 2003, ja sen jälkeen auton keulaa on useaan kertaan viilattu viimeisimpiä virtauksia vastaavaksi.Kuudentoista vuoden malli-ikä saattaa tuntua pitkältä, mutta pakettiautomaailmassa perusrakenteisiin ei tarvitse kajota kovin usein: mikäpä ohjaamon perässä olevassa suorakulmaisessa laatikossa tilankäytöllisesti parantamista vaatisikaan?No, ehkä sentään sähköisten voimalinjojen hiipiminen hyötyajoneuvoihinkin pakottaa valmistajan muokkaamaan myös tavaratilapuolta. Manttelinperijästä, jonka esittelyyn ei enää mene vuosikausia, puhuttiinkin koeajotilaisuudessa jo ääneen. Tuosta sukupolvesta tulee kuulemma sitten täysin uusi peräosaansa myöten.Mutta on tähän 6.1-sukupolveksi numeroidun pakettiauton tavaratilaan sentään tehty eräs lisäys: oikein pitkät tavarat voi nyt pujottaa apukuljettajien penkin alle. Sen avulla kahdesta akselivälistä pidemmällä Transporterilla on mahdollista kuljettaa jopa 3,3-metrisiä esineitä. Akselivälejä mallistossa on aiempaan tapaan kaksi, pituuksiltaan 3 ja 3,4 metriä. Ohjaustehostin sähköiseksiKeulapuolella nyt tehty uudistus on keskimääräistä kattavampi. Uudet piirteet, kuten matalammat ajovaloumpiot sekä suurempi yläsäleikkö, erottuvat Multivanin korinvärisestä nokasta paremmin kuin Transporterin vakion mustan muovipuskurin uumenista.Teknisellä puolella tärkein uutuus on aiemman hydraulisen korvannut sähköinen ohjaustehostin. Se on mahdollistanut ohjaukseen liittyvien apujärjestelmien, kuten kaistavahdin, automaattisen pysäköintiavustimen sekä perävaunuavustimen käyttöönoton.Uutta Transporter-mallistossa ovat myös liikennemerkkien tunnistus sekä jarrutustoiminnolla varustettu risteävän liikenteen varoitin peruutettaessa, ja pysäköintikamerakin on monipuolistunut. Crafter-isoveljestä tutut 360 asteen pysäköintitutka sekä sivutuulivakautus ovat niin ikään ensimmäistä kertaa mukana.Nykyaikaa edustaa myös uusittu kojelauta aiempaa monipuolisempine säilytystiloineen. Kokonaisuus on teräväpiirtoinen niin muodoiltaan kuin näytöiltäänkin: tarjolla on nyt konsernin henkilöautoista tutut digitaalinen mittaristo ja uusimman polven käyttöliittymä, ja online-palveluiden kimppuun pääsee huikkaamalla ”Hey Volkswagen” -tervehdyksen. Uusi läpilastausmahdollisuusKaksilitraisen dieselmoottorin tehovalikoimaa on hieman muokattu. 90 ja 110 hevosvoiman versioiden voimansiirtona on 5-vaihteinen manuaali etuvedolla. 150 hv -moottorin saa 6-pykäläisellä manuaalilla tai 7-nopeuksisella kaksoiskytkinautomaatilla, joko etu- tai nelivetoisena.Ruudikkain eli 199-hevosvoimainen on aina automaatti, mutta siinäkin voi valita etu- tai nelivedon välillä. Moottorit täyttävät uusimman, syyskuussa voimaan astuneen Euro 6d TEMP EVAP -päästönormin.Valmistaja kertoo sähköisen ohjaustehostimen vain parantaneen tonniluokan Volkswagenin henkilöautomaista ajettavuutta, ja vaikka lopullinen tuomio tuleekin vasta Suomessa, ei Amsterdamin seutuvilla risteilleillä koeajoreiteillä ilmennyt epävakauttakaan.Suomessa Transporter on ollut erittäin suosittu – useimpina vuosina jopa toiseksi myydyin Volkswagen heti Golfin jälkeen. Ensimmäiset 6.1-sukupolven autot ovat täällä viimeistään marraskuussa. Hintojen määrittely on maahantuojalla vielä kesken.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin