6.4.2024 Koeajo Koeajo: Honda CL 500 Scrambler – Malliston monipuolisin Teksti Janne Huhtala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älä anna retron ulkomuodon hämätä, sillä CL 500 Scrambler on hauska kaveri kaikenlaiseen ajamiseen. Honda on mestari suunnittelemaan erilaisia variaatioita saman tekniikan ympärille. Viisisataakuutioisen rivikakkosen ympärille suunniteltu mallisto on malliesimerkki siitä. Perusmallina voidaan pitää CB 500 F -nakumallia. Sen urheilullisempi katettu versio on CBR 500 R ja seikkailuhenkisempi variaatio puolestaan CB 500 X. Myös pikku-custom Rebel 500 käyttää samaa tekniikkaa. Ja nyt mallisto laajenee vielä yhdellä, kun CL 500 Scrambler jakaa sekin saman perustekniikan edellä mainittujen mallien kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKonstailematon ja karkea ulkonäköScrambleriin on mallia haettu 1960- ja 1970-lukujen Hondista. Teräksinen putkirunko on jätetty näkyviin ja viimeistelyyn on tarkoituksella jätetty pientä karkeutta, kuten lähes itsetehdyn näköinen pakoputkisto. Ylös aitoon scrambler-henkeen vedetty äänenvaimennin on sentään saanut siistin lämpösuojan siistimään ulkonäköä. Muuten ulkonäkö on konstailematon ja olemus hyvin perusmoottoripyörämäinen; kaksi pyörää ja moottori, mutta ei juuri mitään ylimääräistä.Rebeliin ja CB 500 F:ään verrattuna Scrambler ilahduttaa ensimmäisenä reilulla mitoituksellaan. Toki pienikokoisimmat kuljettajat arvostavat Rebelin 690 millimetrin istuinkorkeutta, mutta Scramblerin tasan sata milliä suurempi lukema sopii hyvin jo 170-senttiselle kuljettajalle, eikä pyörä näytä onnettoman pieneltä, vaikka satulaan istahtaa vähän kookkaampikin jantteri. CB 500 F:n istuinkorkeus on sama kuin Scramblerissa, mutta jälkimmäisen reilusti korkeampi ja leveämpi ohjaustanko tekee ajoasennosta merkittävästi väljemmän. Samasta syystä kaupunkiajo on helppoa; selkä suorana ajettaessa päätä on helppo käännellä ja havainnoida muuta liikennettä. Myös lyhyiksi välitetyt pienimmät vaihteet ja kumilankamaisen venyvä moottori auttavat kaupunkiajossa.Kun lähdetään taajaman ulkopuolelle, niin katteeton ja tuulilasiton pyörä houkuttelee mieluummin mutkateille kuin moottoritielle. Moottoritiellekin paukkua on riittävästi, mutta jossain vaiheessa ajoviimassa purjeena toimiva kuljettaja alkaa varmasti haikailla maltillisempia vauhteja tai ainakin aktiivisempaa ajamista mutkateillä.Sujuvaa voimaaMoottorin ja kuusipykäläisen vaihteiston yhteistyö on saumatonta. Vaihteisto toimii sujuvasti ja tunnokkaasti, vaikkei vaihdepolkimen liike kovin urheilullisen terävä olekaan. Ajaminen tapahtuu korvakuulolta, sillä Scrambler on siinä mielessä moottoripyörämaailman kummajainen, ettei siinä ole lainkaan kierroslukumittaria. Kun pyörällä koeajaa päivän, niin ymmärtää miksei. Moottori vetää kivasti jo alhaisilta kierroksilta, ja vaikka huipputeho saavutetaan vasta 8500 kierroksella, niin sinne asti myllyä ei tarvitse juurikaan kierrättää. Korvakuulolla ajaessa tulee vaihdettua isommalle vaihteelle jo selvästi ennen mainittua kierroslukua, ja voimaa on silti tarjolla mukavasti seuraavallakin vaihteella. Kun pari kertaa tuli kokeiltua kierrättää rajoittimelle asti, niin joutui hämmästelemään miten kierroksia vaan riittää ja riittää paljon yli sen lukeman, jossa korvakuulo opastaa jo vaihtamaan isommalle. Toki suorituskyvyssä on huomioitava Hondan 34 kilowatin eli noin 46 hevosvoiman teho, eli ei se tietysti mikään superbike ole, vaan A2-kortilliselle juuri sopiva vaihtoehto. Kun mutkatiekierrokselle ottaa mukaan selvästi tehokkaampia pyöriä, niin niiden kuljettajat eivät voi olla hämmästelemättä miten piskuinen Honda pistelee menemään sekä mutkissa että suorilla hyvää kyytiä. Vastauksena on tasapainoiset ajo-ominaisuudet, hyvä ergonomia ja moottoritehoon nähden sopivat välitykset. Lisäksi ensiasennusrenkaat on valittu niin, että ne sopivat sekä kestopäällysteelle että soratielle. Myös ABS-järjestelmän asetukset on valittu niin, että ne toimivat mukavasti soratielläkin.Perusominaisuudet riittävät pitkälleJousitus on hyvin peruskauraa, edessä perinteinen, 41-millinen haarukka ja takana stereojousitus. Ainoa säätömahdollisuus on takapään viisipykäläinen esijännityksen säätö. Yksi jousituksen avainasia on katupyöriä pidemmät joustomatkat, edessä 150 milliä ja takana viisi milliä vähemmän. Pehmeä jousitus nielee yhtä hyvin pienet kuin suuretkin epätasaisuudet ja kontakti alustaan säilyy kiitettävästi. Vain terävimmät patit ovat myrkkyä Hondan jousitukselle, mutta sama on tilanne monen paljon kalliimmankin pyörän kohdalla. Yksi etujarrulevy ei tarjoa ratapyörämäistä pysäytysvoimaa, mutta pyörän luonteeseen ja muihin ominaisuuksiin nähden jarrutehoa on riittävästi.Ergonomia on kohdallaan, ja vähien ohjaustangon katkaisimien toiminnassa ei juuri ole huomautettavaa. Lähes tasainen yksiosainen satula mahdollistaa ajoasennon muuttamisen istumakohtaa siirtämällä. Jos puristinen perusvarustelu ei riitä, niin Hondan valikoimista löytyy laaja valikoima juuri tätä mallia varten suunniteltuja lisävarusteita niin matkailua ja offroad-henkisempää ajoa varten kuin myös tyylillisesti ulkonäköä parantavia osia. Helpoimmalla pääsee, jos valitsee jonkin kolmesta varustepaketista: Adventure Pack, Travel Pack tai Style Pack. Retro ulkonäkö saattaa hämätä, sillä se ei suinkaan ole Hondan suurin valtti. Vaan se, että pyörä on oikeasti monipuolinen kaveri niin kaupunkiajoon, hauskanpitoon mutkateille, soratiesurautteluun kuin tarvittaessa vaikka matkailuunkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa helposti käteen sopiva tasapainoiset ominaisuudet koko riittää isommallekin kuljettajalle kierroslukumittarin puute Honda CL 500 Scrambler Moottori 2-syl. rivimoottori 471 cm3, nestejäähdytys 6 vaihdetta, ketjuveto 34 kW (46 hv) / 8 500 r/min 43,3 Nm / 6 000 r/min Mitat Istuinkorkeus 790 mm Akseliväli 1 485 mm Polttonestesäiliö 12,0 l Paino tankattuna 192 kg Rengaskoko edessä 100/80R19 takana 15070R17 Takuu 4 vuotta Hinta 9 790 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen