6.4.2024 Koeajo Koeajo: Honda CL 500 Scrambler – Malliston monipuolisin Teksti Janne Huhtala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älä anna retron ulkomuodon hämätä, sillä CL 500 Scrambler on hauska kaveri kaikenlaiseen ajamiseen. Honda on mestari suunnittelemaan erilaisia variaatioita saman tekniikan ympärille. Viisisataakuutioisen rivikakkosen ympärille suunniteltu mallisto on malliesimerkki siitä. Perusmallina voidaan pitää CB 500 F -nakumallia. Sen urheilullisempi katettu versio on CBR 500 R ja seikkailuhenkisempi variaatio puolestaan CB 500 X. Myös pikku-custom Rebel 500 käyttää samaa tekniikkaa. Ja nyt mallisto laajenee vielä yhdellä, kun CL 500 Scrambler jakaa sekin saman perustekniikan edellä mainittujen mallien kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKonstailematon ja karkea ulkonäköScrambleriin on mallia haettu 1960- ja 1970-lukujen Hondista. Teräksinen putkirunko on jätetty näkyviin ja viimeistelyyn on tarkoituksella jätetty pientä karkeutta, kuten lähes itsetehdyn näköinen pakoputkisto. Ylös aitoon scrambler-henkeen vedetty äänenvaimennin on sentään saanut siistin lämpösuojan siistimään ulkonäköä. Muuten ulkonäkö on konstailematon ja olemus hyvin perusmoottoripyörämäinen; kaksi pyörää ja moottori, mutta ei juuri mitään ylimääräistä.Rebeliin ja CB 500 F:ään verrattuna Scrambler ilahduttaa ensimmäisenä reilulla mitoituksellaan. Toki pienikokoisimmat kuljettajat arvostavat Rebelin 690 millimetrin istuinkorkeutta, mutta Scramblerin tasan sata milliä suurempi lukema sopii hyvin jo 170-senttiselle kuljettajalle, eikä pyörä näytä onnettoman pieneltä, vaikka satulaan istahtaa vähän kookkaampikin jantteri. CB 500 F:n istuinkorkeus on sama kuin Scramblerissa, mutta jälkimmäisen reilusti korkeampi ja leveämpi ohjaustanko tekee ajoasennosta merkittävästi väljemmän. Samasta syystä kaupunkiajo on helppoa; selkä suorana ajettaessa päätä on helppo käännellä ja havainnoida muuta liikennettä. Myös lyhyiksi välitetyt pienimmät vaihteet ja kumilankamaisen venyvä moottori auttavat kaupunkiajossa.Kun lähdetään taajaman ulkopuolelle, niin katteeton ja tuulilasiton pyörä houkuttelee mieluummin mutkateille kuin moottoritielle. Moottoritiellekin paukkua on riittävästi, mutta jossain vaiheessa ajoviimassa purjeena toimiva kuljettaja alkaa varmasti haikailla maltillisempia vauhteja tai ainakin aktiivisempaa ajamista mutkateillä.Sujuvaa voimaaMoottorin ja kuusipykäläisen vaihteiston yhteistyö on saumatonta. Vaihteisto toimii sujuvasti ja tunnokkaasti, vaikkei vaihdepolkimen liike kovin urheilullisen terävä olekaan. Ajaminen tapahtuu korvakuulolta, sillä Scrambler on siinä mielessä moottoripyörämaailman kummajainen, ettei siinä ole lainkaan kierroslukumittaria. Kun pyörällä koeajaa päivän, niin ymmärtää miksei. Moottori vetää kivasti jo alhaisilta kierroksilta, ja vaikka huipputeho saavutetaan vasta 8500 kierroksella, niin sinne asti myllyä ei tarvitse juurikaan kierrättää. Korvakuulolla ajaessa tulee vaihdettua isommalle vaihteelle jo selvästi ennen mainittua kierroslukua, ja voimaa on silti tarjolla mukavasti seuraavallakin vaihteella. Kun pari kertaa tuli kokeiltua kierrättää rajoittimelle asti, niin joutui hämmästelemään miten kierroksia vaan riittää ja riittää paljon yli sen lukeman, jossa korvakuulo opastaa jo vaihtamaan isommalle. Toki suorituskyvyssä on huomioitava Hondan 34 kilowatin eli noin 46 hevosvoiman teho, eli ei se tietysti mikään superbike ole, vaan A2-kortilliselle juuri sopiva vaihtoehto. Kun mutkatiekierrokselle ottaa mukaan selvästi tehokkaampia pyöriä, niin niiden kuljettajat eivät voi olla hämmästelemättä miten piskuinen Honda pistelee menemään sekä mutkissa että suorilla hyvää kyytiä. Vastauksena on tasapainoiset ajo-ominaisuudet, hyvä ergonomia ja moottoritehoon nähden sopivat välitykset. Lisäksi ensiasennusrenkaat on valittu niin, että ne sopivat sekä kestopäällysteelle että soratielle. Myös ABS-järjestelmän asetukset on valittu niin, että ne toimivat mukavasti soratielläkin.Perusominaisuudet riittävät pitkälleJousitus on hyvin peruskauraa, edessä perinteinen, 41-millinen haarukka ja takana stereojousitus. Ainoa säätömahdollisuus on takapään viisipykäläinen esijännityksen säätö. Yksi jousituksen avainasia on katupyöriä pidemmät joustomatkat, edessä 150 milliä ja takana viisi milliä vähemmän. Pehmeä jousitus nielee yhtä hyvin pienet kuin suuretkin epätasaisuudet ja kontakti alustaan säilyy kiitettävästi. Vain terävimmät patit ovat myrkkyä Hondan jousitukselle, mutta sama on tilanne monen paljon kalliimmankin pyörän kohdalla. Yksi etujarrulevy ei tarjoa ratapyörämäistä pysäytysvoimaa, mutta pyörän luonteeseen ja muihin ominaisuuksiin nähden jarrutehoa on riittävästi.Ergonomia on kohdallaan, ja vähien ohjaustangon katkaisimien toiminnassa ei juuri ole huomautettavaa. Lähes tasainen yksiosainen satula mahdollistaa ajoasennon muuttamisen istumakohtaa siirtämällä. Jos puristinen perusvarustelu ei riitä, niin Hondan valikoimista löytyy laaja valikoima juuri tätä mallia varten suunniteltuja lisävarusteita niin matkailua ja offroad-henkisempää ajoa varten kuin myös tyylillisesti ulkonäköä parantavia osia. Helpoimmalla pääsee, jos valitsee jonkin kolmesta varustepaketista: Adventure Pack, Travel Pack tai Style Pack. Retro ulkonäkö saattaa hämätä, sillä se ei suinkaan ole Hondan suurin valtti. Vaan se, että pyörä on oikeasti monipuolinen kaveri niin kaupunkiajoon, hauskanpitoon mutkateille, soratiesurautteluun kuin tarvittaessa vaikka matkailuunkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa helposti käteen sopiva tasapainoiset ominaisuudet koko riittää isommallekin kuljettajalle kierroslukumittarin puute Honda CL 500 Scrambler Moottori 2-syl. rivimoottori 471 cm3, nestejäähdytys 6 vaihdetta, ketjuveto 34 kW (46 hv) / 8 500 r/min 43,3 Nm / 6 000 r/min Mitat Istuinkorkeus 790 mm Akseliväli 1 485 mm Polttonestesäiliö 12,0 l Paino tankattuna 192 kg Rengaskoko edessä 100/80R19 takana 15070R17 Takuu 4 vuotta Hinta 9 790 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?