2.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i30 1.0 T-GDI – tasaisesti eurooppalaisemmaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen sukupolven Hyundai i30 on rohkeasti eurooppalaisempi ulkoa ja ajettavuudeltaan. Hyvää: ajettavuus, varusteet, hinta Huonoa: vaihteiston pitkät välitykset, matkustamon laatuvaikutelma Vaikka autouutisten perusteella tulee helposti kuva, että valmistajien välinen kilpailu käydään lähinnä kasvavissa crossover- ja katumaasturisegmenteissä, on perinteisessä C-luokan arkijoukossa vielä reilusti kakkua jaettavaksi. Tähän rakoon tähtää Hyundai i30 kolmannen sukupolven versiollaan, jonka tavoitteena on olla sisarmalli Kia Cee’din kaltainen vaihtoehto auristen, golfien ja focusten keskellä. Uusi ulkoilme on entistä eurooppalaisempi, tuoden hillittyä harkintaa outojen linjojen tilalle. Keulalla huomio kiinnittyy Hyundain uuteen “Cascading Grille” -keulailmeeseen, joka tullaan näkemään i30:n jälkeen koko mallistossa. Perän osalta i30 ei jätä epäilyksiä siitä, kenen kotitehtävistä malli on inspiroitunut. Valitettavasti platinahopeaksi nimetty perusharmaa ei ole auton hillittyjen pokkausten kannalta yhtä edustava kuin lehdistökuvissa nähdyt upeat siniset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySynkkä ja sininenSisätiloissa turhia linjoja on siistitty voimakkaasti, toimintojen keskittyessä kosketusnäytöllä toimivaan viihdejärjestelmään. Perusmallissa näyttö on 5-tuumainen, koeajetussa autossa tuumia on jo 8 navigaatiopaketin kunniaksi. Järjestelmä toimii ripeästi ja kohtuullisen loogisesti, vaikka tuntuikin aina yllättyvän saman älypuhelimen löytymisestä.Perinteisten mittareiden välissä olevalla pikkunäytöllä hallinoidaan puolestaan esimerkiksi lukuisten turvavarusteiden toimintaa. Järjestelmien käyttö on kohtuullisen sujuvaa, kunhan on valmis käyttämään autoa vaikkapa englanniksi. Hyundaille tuttuun tyyliin ratti on varustettu neljällä keinuvivulla, jokaisen hallitessa tiukasti yhtä asiaa.Tiloiltaan Hyundai i30 on keskikastissa. Etupenkeillä tilaa on riittämiin ja istuimet tarjoavat asialliset säätövarat. Kuljettajan kannalta myös näkyvyyden perusteet ovat kunnossa. Muistipaikoilla ja sähkösäädöillä varustettu kuljettajan istuin on lisävaruste, mutta tuo ripauksen ruhtinaallisuutta liukumalla taka-asentoon autosta poistuttaessa. Takapenkillä tilaa on mukavasti, soveltuen keskikokoisille aikuisille pidemmällekin matkalle. Tavaratilaa on riittävät 395 litraa ja penkit kaadettuna 1 301 litraa. Funktionaalisen musta matkustamo tuntuu nykyisten personointioptioiden aikakaudella hiukan tylsältä. Tilannetta ei auta halvahkojen muovien yhdistyminen Hyundain käyttämään siniseen yövalaistukseen, saaden auton tuntumaan iltaisin 2000-luvun kulutuselektroniikalta.Tuntuvasti tunnokkaampiLiikenteessä i30 yllättää positiivisesti, sillä korealaisautoja usein vaivannut etäinen epämääräisyys on vaihtunut paremmin kontrolloituun vasteeseen. Ohjaus on lineaarinen ja auto reagoi käännöspyyntöihin ripeästi, kiitos uusitun ohjaustehostuksen. Alusta on pehmeän kallisteleva, mutta suhtautuu useimpiin töyssyihin sopivasti myötäillen.1,0-litraisen 3-sylinterisen T-GDI bensiiniturbon käytös on moitteetonta ja 120 hevosvoimaa riittävät arkiliikenteeseen sangen mainiosti. Moottori herää ilmoitetusta huippuväännöstä huolimatta vasta lähempänä 2 000 r/min käyntinopeutta, joten 6-pykäläisen manuaalin vaihteita kannattaa hyödyntää usein. Vaihdekepin tuntuma on korostetun jämäkkä.Oman lisänsä vaihtotarpeisiin tekevät pitkät välitykset, jotka tekevät liikkellelähdöistä turhan venyviä. Moottorivaihtoehtojen lisäksi myös varustetasot eroavat vaihdelaatikon sisuskalujen osalta, joten koeajo kannattaa pyrkiä kohdistamaan mielitiettyyn tavallista tarkemmin. Valinnalla on kymmenysten merkitys myös ilmoitettujen kulutus- ja suoritusarvojen kannalta.Suurin melunlähde ovat matalan vierintävastuksen renkaat, jotka saavat äänensä kuuluviin karkealla tiestöllämme. Suoritus on C-segmentissä keskitasoa. Muuten i30 etenee moottoritielläkin kepeällä jalalla, moottorin päristessä onnellisesti vain voimakkaissa kiihdytyksissä.Varusteiden voimallaTurvavarusteiden osalta Hyundai i30 on kehityksen kärjessä, ainakin lisävarustelistansa avulla. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on aina vakiovaruste, mutta sen jalankulkijatunnistus saapuu vasta korkeimmalla Style-varustelulla. Vakiovarusteinen kaistavahti avustimella on hiukan poukkoileva luonteeltaan. Led-valot ja kaukovaloautomatiikka toimivat pimeinä öinä mainiosti. Kulmavaloautomatiikka on korostetun voimakasta, mutta ainakin sisäkaarteeseen riittää valoa.Comfort-varustetason myötä saatavilla ovat kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä sekä liikennemerkkien tunnistus, jotka helpottavat arkea turhien säikähdysten osalta.Myös muissa varusteissa i30 tarjoaa paljon. Lämmitetty ohjauspyörä on varusteena lähes aina ja lisävarusteinen 8,0-tuumainen navigaatiojärjestelmä tukee Apple Car Playtä ja Android Autoa. Comfort-varustetason peruutustutka taakse yhdistettynä peruutuskameraan tekee kaupunkielämästä tuntuvasti helpompaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvin hinnoiteltuHyundai i30 ei ehkä ole aivan yhtä hiottu sisätiloiltaan ja käyttöliittymältään kuin jotkin sen kilpailijat, mutta perusasiat ovat kunnossa ja auto on vaivaton kumppani arkiliikenteessä. Kun tähän yhdistetään terävä hinnoittelu ja pitkä takuu, löytää malli varmasti ostajakuntansa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Hyundai i30 1.0 T-GDI 6Mt Comfort Hinta alkaen 22 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 727 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,2 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 4340 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2650 mm Tavaratila: 395 l Omamassa: 1269–1417 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?