16.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: KTM 890 SMT – syntynyt rellestämään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM 890 SMT sotii normeja ja pyöräluokitteluja vastaan. Juuri se tekee siitä vastustamattoman moottoripyörän. Hyvää: moottori, ajoavustimet, ajamisen hauskuus, monipuolisuus Huonoa: – Miltä kuulostaa 900-kuutioinen, yli 100 hevosvoimaa ja 100 Nm tuottava supermoto? Juuri niin hölmöltä, että lopputulos on oltava lähellä neroutta. Juuri tällainen tapaus on KTM:n ylisuuri supermoto.Kotarin edesottamukset moottoripyörämarkkinoilla ovat tuskin jääneet huomaamatta kaksipyöräisten ystäviltä. Itävaltalaismerkki on takonut raudan ollessa kuumaa, ja uusia malleja on tullut käytännössä katkeamattomana virtana viimeiset 10 vuotta.Yksi pyöräluokka on kuitenkin ollut hetken aikaa tauolla, 990 SMT:n valmistus nimittäin lopetettiin vuonna 2013. Pyörä on vihdoin saanut korvaajan 890 SMT:stä, eikä homma ole mennyt ainakaan huonompaan suuntaan.890 SMT perustuu samaan moottoriin kuin 890 Duke ja 890 Adventure. Kaksisylinterinen rivimoottori on kapea ja siro, mutta kehittelee tiiviissä kuorissaan puhuttelevan tehoreservin. Tehoa on 105 hevosvoimaa ja vääntöä 100 Nm. Lukemat ovat peräisin Adventure-mallista, sillä Dukessa huipputehoa on enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän Adventure kuin DukeMalli on toki muutenkin lähempänä Adventurea kuin nakumalli Dukea. Nopeasti katsottuna näyttää, että kyseessä on pienemmällä eturenkaalla varustettu Adventure, mutta pidempi tarkastelu osoittaa, että kaikki ei mene yksi yhteen seikkailumallin kanssa.SMT:n joustomatkat ovat hieman lyhyemmät kuin Adventuren perusmallissa: 180 mm molemmissa päissä. Asfaltilla ajettavaan pyörään ne ovat kuitenkin reippaat. Koska joustomatka on pienempi, on tuntumakin jämäkämpi. Läsnä on kuitenkin supermotomainen ajettavuus ja mukavuus.Supermoto on yhdistelmä rata-ajoa ja motocrossia. Suurin osa ajosuoritteesta tehdään asfaltilla, mutta mukana on myös hiekkaa. Joskus mukana saattaa olla myös hyppyreitä, minkä vuoksi pidemmät joustomatkat ovat tarpeen. Siksi pyörät näyttävät kadulle rakennetuilta enduroilta, kuten myös 890 SMT.KTM näyttää hyvin yksipuoliselta tapaukselta, mutta koeajo paljastaa tilanteen olevan aivan jotain muuta. Vaikka kyseessä on pelkkään sikailuun ja kikkailuun luotu malli, on se hämmentävän monipuolinen. SMT:llä ajelee ilokseen mutkapätkiä, keulii, sutii ja kikkailee.Näiden lisäksi 890:stä kuoriutuu mukava matkapyörä. Ajoasento on pysty ja rento. Paikat eivät puudu pidemmilläkään siirtymillä. Istuin on mukava ja kyyti pehmeää.Tulta ja tappuraa myös SupermotonaMoottori on tuttu muista Kotarimalleista ja voimaa piisaa. Keuliminen luonnistuu vaivatta, vaikka keula ei olekaan pomppaamassa pystyyn yhtä herkästi kuin isommalla eturenkaalla varustetut sisarukset. Pyörä on tietyllä tavalla paremmin balanssissa katuajoa ajatellen.Myös elektroniikka vakuuttaa. Moottorikartat ovat vaihdettavissa ja luistonestoa voi säätää mielensä mukaan. Keulimisenesto ja kaarre-ABS:t luovat turvallisuutta ja vakionopeudensäädin mukavuutta.SMT:n ulkonäkö jakanee mielipiteitä, mutta ainakin omaa silmää pyörä miellyttää isosti. Siinä on sopiva annos anarkiaa ja rouheaa monttupyörää. Korkealle nostettu etulokasuoja on tyylikäs valinta, joka tekee kokonaisuudesta kertaheitolla persoonallisemman. KTM:n kulmikas muotoilu osu maaliinsa juuri tämän mallin kohdalla.Erityisen ilahduttavaa on myös se, että lähes jokaista KTM:n adventure-mallia riivaavaa ilmavirran pyörteilyä ei esiinny SMT:n kohdalla yhtä pahasti. Tämä johtuu siitä, että tuuli pääsee puhaltamaan kypärään suoraan pleksin yli, sillä musta muovinpalanen on muita malleja matalampi.Pyörän ehdottomiin vahvuuksiin kuuluu monipuolisuus. Supermotomalli soveltuu mutkateille, matka-ajoon, radalle ja moottorikahvilassa pistäytymiseen. Jos alle laittaa hieman nappulaa sisältävät renkaat ja taakse laukut, voi sillä heittää reissua adventure-pyörien joukossa sulassa sovussa.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala KTM 890 SMT Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 889 cc Teho: 77 kW (105 hv) / 8 000 r/min Vääntö: 100 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1529 mm Istuinkorkeus: 860 mm Tankin tilavuus: 15,8 litraa Kuivapaino. 196 kg Hinta: 19 742 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster