16.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: KTM 890 SMT – syntynyt rellestämään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM 890 SMT sotii normeja ja pyöräluokitteluja vastaan. Juuri se tekee siitä vastustamattoman moottoripyörän. Hyvää: moottori, ajoavustimet, ajamisen hauskuus, monipuolisuus Huonoa: – Miltä kuulostaa 900-kuutioinen, yli 100 hevosvoimaa ja 100 Nm tuottava supermoto? Juuri niin hölmöltä, että lopputulos on oltava lähellä neroutta. Juuri tällainen tapaus on KTM:n ylisuuri supermoto.Kotarin edesottamukset moottoripyörämarkkinoilla ovat tuskin jääneet huomaamatta kaksipyöräisten ystäviltä. Itävaltalaismerkki on takonut raudan ollessa kuumaa, ja uusia malleja on tullut käytännössä katkeamattomana virtana viimeiset 10 vuotta.Yksi pyöräluokka on kuitenkin ollut hetken aikaa tauolla, 990 SMT:n valmistus nimittäin lopetettiin vuonna 2013. Pyörä on vihdoin saanut korvaajan 890 SMT:stä, eikä homma ole mennyt ainakaan huonompaan suuntaan.890 SMT perustuu samaan moottoriin kuin 890 Duke ja 890 Adventure. Kaksisylinterinen rivimoottori on kapea ja siro, mutta kehittelee tiiviissä kuorissaan puhuttelevan tehoreservin. Tehoa on 105 hevosvoimaa ja vääntöä 100 Nm. Lukemat ovat peräisin Adventure-mallista, sillä Dukessa huipputehoa on enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän Adventure kuin DukeMalli on toki muutenkin lähempänä Adventurea kuin nakumalli Dukea. Nopeasti katsottuna näyttää, että kyseessä on pienemmällä eturenkaalla varustettu Adventure, mutta pidempi tarkastelu osoittaa, että kaikki ei mene yksi yhteen seikkailumallin kanssa.SMT:n joustomatkat ovat hieman lyhyemmät kuin Adventuren perusmallissa: 180 mm molemmissa päissä. Asfaltilla ajettavaan pyörään ne ovat kuitenkin reippaat. Koska joustomatka on pienempi, on tuntumakin jämäkämpi. Läsnä on kuitenkin supermotomainen ajettavuus ja mukavuus.Supermoto on yhdistelmä rata-ajoa ja motocrossia. Suurin osa ajosuoritteesta tehdään asfaltilla, mutta mukana on myös hiekkaa. Joskus mukana saattaa olla myös hyppyreitä, minkä vuoksi pidemmät joustomatkat ovat tarpeen. Siksi pyörät näyttävät kadulle rakennetuilta enduroilta, kuten myös 890 SMT.KTM näyttää hyvin yksipuoliselta tapaukselta, mutta koeajo paljastaa tilanteen olevan aivan jotain muuta. Vaikka kyseessä on pelkkään sikailuun ja kikkailuun luotu malli, on se hämmentävän monipuolinen. SMT:llä ajelee ilokseen mutkapätkiä, keulii, sutii ja kikkailee.Näiden lisäksi 890:stä kuoriutuu mukava matkapyörä. Ajoasento on pysty ja rento. Paikat eivät puudu pidemmilläkään siirtymillä. Istuin on mukava ja kyyti pehmeää.Tulta ja tappuraa myös SupermotonaMoottori on tuttu muista Kotarimalleista ja voimaa piisaa. Keuliminen luonnistuu vaivatta, vaikka keula ei olekaan pomppaamassa pystyyn yhtä herkästi kuin isommalla eturenkaalla varustetut sisarukset. Pyörä on tietyllä tavalla paremmin balanssissa katuajoa ajatellen.Myös elektroniikka vakuuttaa. Moottorikartat ovat vaihdettavissa ja luistonestoa voi säätää mielensä mukaan. Keulimisenesto ja kaarre-ABS:t luovat turvallisuutta ja vakionopeudensäädin mukavuutta.SMT:n ulkonäkö jakanee mielipiteitä, mutta ainakin omaa silmää pyörä miellyttää isosti. Siinä on sopiva annos anarkiaa ja rouheaa monttupyörää. Korkealle nostettu etulokasuoja on tyylikäs valinta, joka tekee kokonaisuudesta kertaheitolla persoonallisemman. KTM:n kulmikas muotoilu osu maaliinsa juuri tämän mallin kohdalla.Erityisen ilahduttavaa on myös se, että lähes jokaista KTM:n adventure-mallia riivaavaa ilmavirran pyörteilyä ei esiinny SMT:n kohdalla yhtä pahasti. Tämä johtuu siitä, että tuuli pääsee puhaltamaan kypärään suoraan pleksin yli, sillä musta muovinpalanen on muita malleja matalampi.Pyörän ehdottomiin vahvuuksiin kuuluu monipuolisuus. Supermotomalli soveltuu mutkateille, matka-ajoon, radalle ja moottorikahvilassa pistäytymiseen. Jos alle laittaa hieman nappulaa sisältävät renkaat ja taakse laukut, voi sillä heittää reissua adventure-pyörien joukossa sulassa sovussa.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala KTM 890 SMT Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 889 cc Teho: 77 kW (105 hv) / 8 000 r/min Vääntö: 100 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1529 mm Istuinkorkeus: 860 mm Tankin tilavuus: 15,8 litraa Kuivapaino. 196 kg Hinta: 19 742 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja