Koeajo: KTM 890 Duke on halvempi ja hauskempi
KTM 890 Duke on jopa monipuolisempi ja hauskempi ajettava kuin viime vuonna esitelty tehokkaampi ja kalliimpi 890 Duke R. Hyvää: ajoasento, vaihteiston ja jarrujen herkkyys, suorituskyky. Huonoa: nykiminen kaupunkiajossa.
115-hevosvoimainen KTM 890 Duke korvaa kolme vuotta markkinoilla olleen ja 10 hevosvoimaa pienempitehoisen 790 Duken. Uusi malli kilpailee sekä hinnallaan että suorituskyvyllään tasapäisemmin Kawasaki Z 900:n, Yamaha MT-09:n ja Triumph Street Triplen kanssa. Keskikoon nakupyöriltä odotetaan helppokäyttöisyyttä, urheilullista suorituskykyä ja ajamisen hauskuutta. 890 Duke ei petä millään näistä osa-alueista.
Hämäävä ääni
Kaksisylinterisen rivimoottorin rauhallisesti papattava ääni hämää, sillä urheilullista suorituskykyä riittää alakierroksilta punarajalle asti. Kaasuun reagointi on terävää muttei nykäisevää moottorijarrutukselta vedolle siirryttäessä. Kevyt pyörä yhdistettynä näin reagoivaan moottoriin tarkoittaa samalla herkkää taipumusta keulimiseen, jos kuljettaja ei ole tarkkana kaasukahvan kanssa.
Vaihteisto on herkkä ja vaihdepolkimen liike erittäin lyhyt, mutta siitä huolimatta vaihdepolkimessa tuntuu oikeaoppinen kaksivaiheinen napsahdus vaihteen vaihtuessa. Koeajopyörässä lisävarusteena ollut quickshifter-vaihdeavustin vaihtaa isommalle terävän nopeasti, mutta sekin vailla liiallista nykäisyä. Pienemmälle vaihdettaessa moottorinohjaus tarjoilee toisinaan liikaa välikaasua, mikä aiheuttaa ei-toivotun hyppäyksen eteenpäin. Se onkin vaihteiston ainoa kauneusvirhe.
Jarruissa huima parannus
Pitkät joustomatkat yhdistyvät pintaherkkään mutta samalla progressiiviseen jousitukseen, mikä takaa hyvän ajotuntuman niin sileällä kuin vähän heikkokuntoisemmallakin päällysteellä. Jarrut ovat kokeneet huiman parannuksen edellismallista. Nyt jarrukahvalla riittää yksi sormi ja jarrutuntuma on silti lineaarinen.
R-malliin verrattuna ajoasento on pystympi, istuinkorkeus matalampi ja moottorin käytös pehmeämpää, mikä on monelle tärkeämpää kuin R:n monipuolisemmin säädettävä jousitus tai vielä astetta terävämmät jarrut.
Ohjaustangon katkaisimet ovat selkeät käyttää ja mittariston käyttöliittymä onnistuneen yksinkertainen. Mittaristo sen sijaan on halvan oloinen, erityisesti kun muistetaan, että jo pykälää pienemmässä 390 Adventuressa käytetään selvästi nykyaikaisempaa ja isoista KTM-malleista tuttua isoa TFT-mittaristoa.
Lisäksi moottori nykii kaupunkinopeuksissa huolimatta siitä, mikä vaihde on käytössä. Duke sopii paljon paremmin mutkateille, jolloin kapea mutta ryhdikäs ajoasento ja sopivan napakka istuin mahdollistavat urheilullisten ominaisuuksien hyödyntämisen.