29.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: KTM 890 Duke on halvempi ja hauskempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM 890 Duke on jopa monipuolisempi ja hauskempi ajettava kuin viime vuonna esitelty tehokkaampi ja kalliimpi 890 Duke R. Hyvää: ajoasento, vaihteiston ja jarrujen herkkyys, suorituskyky. Huonoa: nykiminen kaupunkiajossa. 115-hevosvoimainen KTM 890 Duke korvaa kolme vuotta markkinoilla olleen ja 10 hevosvoimaa pienempitehoisen 790 Duken. Uusi malli kilpailee sekä hinnallaan että suorituskyvyllään tasapäisemmin Kawasaki Z 900:n, Yamaha MT-09:n ja Triumph Street Triplen kanssa. Keskikoon nakupyöriltä odotetaan helppokäyttöisyyttä, urheilullista suorituskykyä ja ajamisen hauskuutta. 890 Duke ei petä millään näistä osa-alueista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hämäävä ääni Kaksisylinterisen rivimoottorin rauhallisesti papattava ääni hämää, sillä urheilullista suorituskykyä riittää alakierroksilta punarajalle asti. Kaasuun reagointi on terävää muttei nykäisevää moottorijarrutukselta vedolle siirryttäessä. Kevyt pyörä yhdistettynä näin reagoivaan moottoriin tarkoittaa samalla herkkää taipumusta keulimiseen, jos kuljettaja ei ole tarkkana kaasukahvan kanssa. Vaihteisto on herkkä ja vaihdepolkimen liike erittäin lyhyt, mutta siitä huolimatta vaihdepolkimessa tuntuu oikeaoppinen kaksivaiheinen napsahdus vaihteen vaihtuessa. Koeajopyörässä lisävarusteena ollut quickshifter-vaihdeavustin vaihtaa isommalle terävän nopeasti, mutta sekin vailla liiallista nykäisyä. Pienemmälle vaihdettaessa moottorinohjaus tarjoilee toisinaan liikaa välikaasua, mikä aiheuttaa ei-toivotun hyppäyksen eteenpäin. Se onkin vaihteiston ainoa kauneusvirhe. Jarruissa huima parannus Pitkät joustomatkat yhdistyvät pintaherkkään mutta samalla progressiiviseen jousitukseen, mikä takaa hyvän ajotuntuman niin sileällä kuin vähän heikkokuntoisemmallakin päällysteellä. Jarrut ovat kokeneet huiman parannuksen edellismallista. Nyt jarrukahvalla riittää yksi sormi ja jarrutuntuma on silti lineaarinen. R-malliin verrattuna ajoasento on pystympi, istuinkorkeus matalampi ja moottorin käytös pehmeämpää, mikä on monelle tärkeämpää kuin R:n monipuolisemmin säädettävä jousitus tai vielä astetta terävämmät jarrut. Ohjaustangon katkaisimet ovat selkeät käyttää ja mittariston käyttöliittymä onnistuneen yksinkertainen. Mittaristo sen sijaan on halvan oloinen, erityisesti kun muistetaan, että jo pykälää pienemmässä 390 Adventuressa käytetään selvästi nykyaikaisempaa ja isoista KTM-malleista tuttua isoa TFT-mittaristoa. Lisäksi moottori nykii kaupunkinopeuksissa huolimatta siitä, mikä vaihde on käytössä. Duke sopii paljon paremmin mutkateille, jolloin kapea mutta ryhdikäs ajoasento ja sopivan napakka istuin mahdollistavat urheilullisten ominaisuuksien hyödyntämisen. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus KTM 890 Duke Hinta alkaen 14 927 € Moottori Bensiinimoottori 889 cm³, nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 85 kW (115 hv), 9000 r/min Vääntö 92 Nm (8000 r/min) Vääntö 92 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, kuivapaino 169 kg, akseliväli 1 476 mm, tankin tilavuus 14 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe