27.5.2018

Koeajo: kuin tupla-Bobber – Triumph Bonneville Speedmaster

Triumph Bonneville Speedmaster

Triumph Bonneville Speedmaster ikään kuin kaksipaikkaistaa merkin huippusuositun Bobberin. Hyvää: vääntö, käytännöllisyys, ulkonäkö. Huonoa: kaasun on-off -ilmiö.

Triumphin viime ajokaudeksi esittelemä yksipaikkainen Bobber on noussut merkin kaikkien aikojen nopeimmin myyväksi malliksi. Silti osa asiakkaista jättää ostopäätöksen tekemättä siksi, että malli on yksipaikkainen. Tähän Triumph tarjoaa lääkkeeksi uutta Bonneville Speedmasteria, joka on rakennettu Bobberin rungon ja moottorin ympärille mutta muutettu kaksipaikkaiseksi.

Triumph Bonneville Speedmaster

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rauhallista nautiskelua

Eteen siirrettyjen jalkatappien ja taakse tuodun ohjaustangon ansiosta ajoasento on melkeinpä takakeno. Se houkuttelee enemmän rauhalliseen nautiskeluun kuin urheilulliseen ajotapaan. Ohjaustangon päät on käännetty voimakkaasti taaksepäin: outoa etukenoon ajoasentoon tottuneelle mutta tuttua jenkkicustomeilla ajaneille.

Leveällä olevat jalkatapit ja pieni kapea tankki jättävät polvet ajoviimaan heilumaan. Mutkiin Speedmaster kaartaa rauhallisesti mutta ohjaustuntuma on samalla kevyt niin että ajolinjaa voi helposti muuttaa kesken kaartamisen. Jalkatappien alla olevat tuntosarvet raapaisevat helposti asvalttia, jos kuljettaja innostuu kallistamaan mutkissa liikaa.

Triumph Bonneville Speedmaster

Lyhyt ykkösvaihde

Kaupunkiajoa helpottavat lyhyeksi välitetty ykkösvaihde sekä matala istuinkorkeus ja siten matala painopiste.

Kulmikkuutta nurkkapyöritykseen tuo ykkös- ja kakkosvaihteilla havaittava nykäisy moottorijarrutukselta vedolle siirryttäessä.

Kaksisylinterinen rivimoottori vetää puhtaasti 1 500 kierroksesta alkaen ja vahvaa vääntöä riittää läpi koko kierrosalueen. Vääntävän moottorin ansiosta isot vaihteet on voitu välittää todella pitkiksi. Satasen nopeudessa kierroslukumittari näyttää vain 26 00 kierroksen lukemaa.

Triumph Bonneville Speedmaster

Pehmeä jousitus

Jousitus on säädettty pehmeäksi ja ainoana säätömahdollisuutena on takajousen esijännityksen säätö. Etupään tuplalevyjarruilla hidastuvuus on riittävän tehokasta, joskin vaatii reilua sormivoiman käyttöä.

Pyöreän nopeusmittarin alaosaan integroidun ajotietokoneen LCD-näyttö tarjoaa riittävästi tietoa. Ledajovalo yhdessä DRL-päiväajovalojen kanssa yhdistää tämän päivän tekniikkaa perinteiseen ulkonäköön. Koeajokulutukseksi tuli 4,4 litraa sadalla, jolloin 12 litran tankillinen riittää 277 kilometrin matkalle.

Edeltävän mallin 865-kuutioisen moottorin kasvattaminen 1 200-kuutioiseksi on nostanut samalla huipputehoa 25 prosentilla ja vääntöä peräti 42 prosentilla, joten Speedmaster nousee uudistuksen myötä uuteen luokkaan.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative

Lisätietoja: www.triumphmotorcycles.co.uk/bonneville/speedmaster

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat