17.9.2023

Koeajo: MV Agusta Turismo Veloce SCS – kummajainen saapui kaupunkiin

Turismo Veloce on italialaisen sporttipyörävalmistaja MV Agustan syrjähyppy sporttiadventureluokkaan. Hyvää: persoonallisuus, moottori, ketteryys Huonoa: vakionopeudensäädin

Adventure-moottoripyörien luokassa taotaan myyntilukuja, jotka suorastaan pakottavat pyörävalmistajat kantamaan oman kortensa kekoon. Niin tekee myös sporttipyöriin keskittynyt MV Agusta, jonka Turismo Veloce edustaa adventure-maailman sporttisinta laitaa.

Sporttisia seikkailupyörä ei tätä nykyä ole markkinoilla kovinkaan montaa, joten menekkiä moisella on hyvinkin tarjolla. Koska kyse on italialaisesta valmistajasta ja high end -tuotteisiin keskittyneestä MV Agustasta, ei liene yllätys, että tarjolla on jotain massasta poikkeavaa.

Erikoisin seikka pyörässä liittyy lisämerkintään SCS. Lyhennelmä tulee sanoista Special Clutch System. Pyörässä on siis automaattikytkin, joka tunnetaan kavereiden kesken valmistajan nimellä Rekluse. Se on etenkin kurapyöräpuolelta tuttu järjestelmä, joka estää pyörän stumppailun hankalissa maastoissa.

Katupyörässä Rekluse on ainakin Euroopassa harvinaisempi tapaus, vaikka se soveltuu varsin hyvin myös asfalttisotureille. Automaattikytkimen tuntuma vaatii pientä totuttelua, sillä etenkin pienemmillä kierroksilla tuntuu, siltä, että kytkin luistaa pahasti. Kuten se itse asiassa tekeekin. Pyörä tärisee alakierroksilla voimakkaasti, sillä automaattikytkin korostaa moottorin tärinäluonnetta entisestään.

Kytkin puree ja vapauttaa itsensä automaattisesti kierroslukeman mukaan. Fyysistä kytkintä ei siis tarvitse käyttää koskaan, vaikka sellainen pyörästä löytyykin. Risteykseen voi siis tulla vaihde päällä ja jäädä seisomaan paikalleen ilman vipuun koskemista. Fiilis on kuin variaattorilla tai automaattivaihteistolla, mutta sellaisia pyörässä ei ole.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nopea matkailija ei sammu

Pyörää on siis käytännössä mahdoton saada sammumaan, sillä kytkin toimii täysin automaattisesti. Periaatteessa MV Agustalla voi lähteä liikkeelle millä tahansa vaihteella, mutta pyörä kyllä ilmoittaa, jos askissa on liian suuri pykälä. Ykkös- ja kakkosvaiheella liikkeellelähdöt onnistuvat moitteetta.

Järjestelmä tuo mukavuutta kaupunkiajoon, sillä liikkeellelähdöt ja ruuhkassa ajelu ovat sujuvaa. Se mikä vaihde askissa on, ei ole niin merkityksellistä kuin perinteisellä kytkimellä varustetuissa pyörissä. Kun järjestelmään alkaa luottamaan ja ajatusmallin omaksuu, on ajaminen rentoa.

Pyörän voimanlähteenä toimii hyväksi todettu kolmesylinterinen ja 800-kuutioinen moottori. Vastaava voimanlähde löytyy nakumalli Brutale 800:sta, mutta Turismo Velocessa tehoa on hieman vähemmän. Menohaluja löytyy tosin adventurestakin: 110-hevosvoimaa ja 84 Nm rittävät moneen.

Vaikka pyörä näyttää painavalta, ei 199 kilon kuivapainoa voi väittää liian suureksi. Pyörä on siis kevyt, ja sen huomaa ajossa. Turismo Veloce on ketterä pyörä niin maantiellä kuin mutkapätkälläkin. Se taittuu mutkiin terävästi, ja vakaasti. Ajoasento on vahvasti pysty, ja balanssi kohdallaan.

Keula kohti taivasta matkajuhdallakin

MV Agustan moottorissa piisaa luonnetta, vaikka alakierroksilla fiilis onkin hieman kummallinen ja kuminauhamainen. Kun kierrokset kohoavat kohti 7000:tta, alkaa 3-sylinterisen moottorin luonne puskea läpi. Keula kohoaa herkästi kohti taivasta, kuten MV Agustoilla on tapana.

Kierrosten myötä pyörä muuttuu Dr. Jekyllistä Mr. Hydeksi. Huiput ovat keskiluokan prätkälle mukavat 230 km/H ja 0–100 km/h kiihdytykseen tuhraantuu 3,75 sekuntia. Pyörällä voi siis kiusata halutessaan suurta osaa superautoista.

Turismo Veloce ja varusteltu kattavasti. Sinä on integroidut sivulaukut, osittain sähköllä säätyvä alusta, yksipuoleinen takaswingi, automaattikytkin, vakionopeudensäädin, säädettävät ajotilat ja luistonesto, TFT-näyttö, kahvalämppärit ja niin edelleen. Käytännössä varustelistalta ei puutu kuin penkkilämppäri.

MV Agustan tapa kätkeä melkeinpä kaikki toiminnallisuudet yhden kolmeasentoisen napin taakse on huono. Valikoiden selaaminen on työlästä ja paikoin vaikeaa. Toisaalta käytön oppii kun räpeltää. Erityisen hankala on kuitenkin vakionopeudensäätimen käyttö.

Vakkari löytyy kaasukahvasta ja niin kaukana peukalolle, että operointi ilman vasemman käden irrottamista stongasta ei oikein ole mahdollista. Toinen typeryys on se, ettei päällä olevan vakionopeudensäätimen lukemaa voi muuttaa kuin noin 6–7 sekuntia sen aktivoimisesta. Nopeuden nostaminen tai laskeminen vaatii siis vakkarin pois ja päälle laittamisen uudelleen. Moka on ilmeinen.

Sähköalusta tarjoaa mukavuutta

Pyörän alusta on Sachsin valmistama, ja kuten jo todettua säätyy pääosin sähköllä. Keula säätyy kokonaan sähköllä, mutta perässä esijännitystä voi säätää manuaalisesti. Alusta on perusasennossa mukavuuspainotteinen. Tuntumasta saa halutessaan myös sporttisemman, mutta säätäminen on mahdollista ainoastaan custom-ajotilassa.

Alustaa ei voi kehua liiaksi. Se on tunnokas, mutta samalla suodattaa tien epätasaisuudet pois tehokkaasti. Huonokuntoiset pikkutiet eivät tuota MV Agustalle ongelmaa, sillä pyörä rakentaa luottamuksen itseensä nopeasti. Vaikka alla on puhtaat katurenkaat, Turismo Veloce nielee huonokuntoisen tien epätasaisuudet mukisematta.

Turismo Velocen ajoasento on tiivis. Kuskin istuin on pitkittäissuunnassa lyhyt ja pakarat ottavat kiinni takapenkissä olevaan pattiin väkisin. Ajoasentoa ei voi juuri muuttaa pituusuunnassa, mutta onneksi penkki on mukava ja siinä viihtyy pidemmänkin siivun. Itse asiassa takaosasto ei puudu missään vaiheessa, mikä on harvinaista. Penkki on yksi mukavimmista tuotantopyörissä.

MV Agusta on onnistunut tehtävässään hypätä mukaan uuteen pyöräluokkaan. Turismo Veloce on kiinnostava ja persoonallinen tapaus toinen toistaan seuraavien valmistajien joukossa. Automaattikytkin vaatii totuttelua, mutta moisen soisi hyvin yleistyvän laajemminkin, sillä sen edut ovat selvät.

Turismo Velocella ei oikeastaan ole suoraa kilpailijaa. Lähin vertailukohta on Ducati Multistrada V2, mutta Agustan erikoiset ratkaisut vievät kaksikko hieman eri suuntiin. Toinen vertailukohta on BMW F900XR, joka ei kuitenkaan yllä samalle tasolle tekniikan puolesta.

Yhden asian MV Agusta on hukannut sporttisen matkajuhtansa kanssa. Pyörän äänimaailma on kesy, eikä sitä oikein tunnista merkille tyypilliseksi. Yleensä MV Agustat haastavat Euro-normit räkäisellä ja raa'alla äänivallilla, mutta Turismo Veloce on toista maata. Ehkä syynä on se, että pyörän on haluttu liikkuvan huomiota herättämättä Milanon kahvilakaduilla.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

MV Agusta Turismo Veloce Lusso SCS:

Moottori
3-syl. rivimoottori 798 cm3,
nestejäähdytys
6 vaihdetta, ketjuveto
81 kW (110 hv) / 11 000 r/min
84 Nm / 8 500 r/min

Mitat
Istuinkorkeus 830 mm
Akseliväli 1 445 mm
Polttonestesäiliö 21 l

Kuivapaino 199 kg

Rengaskoko
edessä 120/70ZR17
takana 190/55ZR17

Takuu 3 vuotta

Hinta 26 170 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat