5.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Opel Corsa Electric – lisää tyyliä, tehoa ja kilowatillinen akkua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel aikoo haastaa halvat kiinalaisautot uudella Corsa Electricilla. Tuote on kunnossa, mutta saadaanko hinta painettua riittävän alas? Hyvää: kulutus, ajo-ominaisuudet, toimiva voimalinja Huonoa: alustan kolahtelu Eurooppalainen autoteollisuus on uuden haasteen äärellä. Markkinoille puskevat kiinalaisautot ovat valtaamassa autoalaa erityisesti edullisten automallien kanssa. Tähän kysyntään on nyt vastaamassa Opel.Opel Corsa Electric tarjoaa entistä enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja pienemmän kulutuksen. Nämä ovat perua uudesta moottori- ja akkuteknologiasta, jotka nostavat Corsan toimintamatkan uudella satalukemalle.Tätä nykyä Corsan sähkömoottori tuottaa 115 kW (156 hv), eli eroa edeltäjämalliin on 20 hevosvoimaa. Vääntö on pysynyt entisellään, 260 Nm:ssa. Uudella tehomäärällä kiihtyvyys on entistä parempi, mutta sähköautomarkkinoiden kärkeä 8,1 sekunnin lukemalla ei hätyytellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimintamatka uudelle satalukemalleUusi akku on tilavuudeltaan 51 kWh, eli kasvua edelliseen akkuun on vain yhden kilowatin verran. Vaikka ero on paperilla täysin olematon, on tekniikassa huimasti eroa. Merkittävin ero on akun kennojen lukumäärässä. Vanhassa akkupaketissa niitä oli 216 ja uudessa 102. Kennojen määrän lasku tarkoittaa parempaa hyötysuhdetta, jonka ansiosta kulutus on pienempää ja toimintasäde pidempi.Toki kyse on myös moottorin hyötysuhteesta, sillä uusi ja tehokkaampi moottori on energiatehokkaampi tapaus. Muutoksien ansiosta Corsan sähköversion toimintamatka on 405 kilometriä ja kulutus 14,2 kWh / 100 km. Kulutuslukema on yllättävän pieni ja ainakin +14 asteen lämpötilassa WLTP-lukema toteutuu myös käytännössä.Opelin pienen sähkömallin maksimi latausnopeus on 100 kW, mikä on hintaluokassaan asiallinen luku. Sitä tärkeämpää on toki latauskurvi, joka on Corsan tapauksessa hyvä. 20–80 prosentin lataus ottaa aikaa 27 minuuttia, mikä osoittaa, ettei huippulatauksen lukema ole kaikki kaikessa.Corsasta on tulossa markkinoille myös polttomoottoriversio, sekä 48V-tekiikalla toteutettu hybridimalli. Markkinoille uidaan kuitenkin sähkö edellä, mutta hybridimalli on odotettavissa sähkön jälkeen. Hybridimallissa 1,2-litraisen bensamoottorin rinnalla on 28-heppainen sähkömoottori.Sähkötekniikan päivityksen lisäksi Corsa on kokenut muutoksia sekä sisällä että ulkona. Ulkoa merkittävin uudistus on keulan ilme, josta löytyy uudet LED-valot ja tyylikkäämpi maski. Tyylillisten seikkojen lisäksi ne tarjoavat 30 prosenttia paremman valotehon. Perästä katsottuna eron edelliseen huomaa kasvaneesta Corsa-tekstistä takakontissa.Uusittu tietoviihdejärjestelmäCorsan ohjaamoon istuessa huomaa, että auton tietoviihdejärjestelmä on päivittynyt Stellantis–perheen mukaiseksi. 10” paneeli on toimiva kokonaisuus, vaikka ei toki ylläkään markkinoiden hienostuneimpien järjestelmien tasolle.Myös vaihteenvalitsin on vaihtunut sirompaan kytkimeen, joka on tuttu emovalmistajan muista merkeistä. Staaki toimii hyvin ja on edeltäjäänsä tyylikkäämpi. Myös ohjauspyörä on uusi. Muutokset ovat pieniä, mutta toisaalta kokonaisuus ja laatuvaikutelma rakentuu juuri yksityiskohtien avulla.Yksi pienen automallin haasteita on luonnollisesti tavaratila, joka on varsin rajallinen. Valmistaja haluaa itse korostaa penkit kipattuna lukemaa, joka on hulppeat 1000 litraa. Takajakkarat ylhäällä luku on kuitenkin 267 litraa, mikä ei ole kovin juhlava. Mutta toki sama tilanne riivaa suurinta osaa pikkuautoja.Sisätilat eivät muutenkaan ole reilut, mutta eihän kyseessä olekaan varsinainen perheauto. Sellaiseksi Corsaa ei voi suositella varauksetta, sillä sopivalla ajoasennolla takapenkin jalkatilat jäävät aika ujoiksi. Tavaratila on niin pieni, ettei sinne kannata lähteä työntämään kovin massiivisia lastenrattaita.Puutteita joutuu hakemaanAjettavuutensa puolesta Corsa edustaa hyvää perustasoa, eikä sen ohjaimissa häiritse erityisesti mikään. Ohjaustuntuma on kunnossa, ja voimalinja on mukavan tehokas. Alusta löytää tien epätasaisuudet hieman turhan helposti ja pientä kolahteluakin ilmaantuu.Alustan kolahtelu on käytännössä ainoa asia, josta Corsalle voi antaa nuhteita. Opel on tullut ilahduttavan kauas 90-luvun haasteistaan, joka söi vuosikausiksi merkin luotettavuuden pohjamutiin. Stellantis-omistuksessa apua on toki tullut myös muilta emovalmistajan merkeiltä.Suurin kysymysmerkki Corsan sähköversion kohdalla on tietenkin hinta. Kuten valmistaja itsekin ilmoittaa, on autolla tarkoituksena hyökätä kiinalaismerkkien markkinoille. Se tapahtuu monellakin osa-alueella, mutta etenkin hinnalla.Kotimaan hintalappua ei ole vielä ilmoitettu, mutta Saksassa uutuus maksaa halvimmillaan 34 650 euroa. Tämä tarkoittaa sitä, ettei täkäläisittäin päästä ainakaan tuon summan alle. Todennäköisesti Corsa irtoaa uudelle omistajalle lähemmäksi 40 000 euron hankintahinnalla. Tällöin eroa syntyisi vaikkapa MG 4:ään niin reippaasti, että kiinalaishalpiksen haastaminen voi olla vaikeaa.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala SÄHKÖAUTO, etuveto 115 kW (156 hv), 260 Nm Akku: brutto / netto 51,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW CCS: 100 kW WLTP-kulutus: 14,2 kWh / 100 km toimintamatka 405 km Suorituskyky: 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus: 150 km/h Mitat: Pituus 4 060 mm Leveys 1 765 mm Korkeus 1 435 mm Akseliväli 2 545 mm Tavaratila 267 l Omamassa 1 544 kg Euro NCAP 4 tähteä (2019) / ei testattu Takuu 2 v / ei km-rajaa ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen ei julkaistu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?