5.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Impreza 2.0i Active – Kasvanut ja kypsynyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vauhdikkaat vuodet ovat takana, Subaru Impreza on nykyisin kypsä ja turvallisuushakuinen perheauto. Hyvää: sisätilat, neliveto vakiona. Huonoa: moottorivalikoiman suppeus. Vaikka viimeiset pölypilvet laskeutuivat pikataivalta kiitäneen sinisen japanilaisauton perästä noin kymmenisen vuotta sitten, yhdistää moni nimen Subaru Impreza yhä ralliin.Kymmenessä vuodessa Impreza on kasvanut, kypsynyt ja kehittynyt kauas niistä ajoista. Vauhdinnälän on korvannut turvallisuushakuisuus – Subarun edustajat kertovat merkin olevan ainoa merkki maailmassa, jolla on korkeimmat turvaluokitukset Japanissa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Yksi esimerkki turvapanostuksesta on muun muassa automaattisen törmäyksenestojärjestelmän mahdollistava EyeSight-järjestelmä. Nykyisin vakiovarusteena olevan stereokameran ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2008, mutta kehitystyö oli aloitettu jo vuonna 1989.Impreza perustuu maastohenkisen sisarmalli XV:n tavoin valmistajan uuteen SGP-perusrakenteeseen – nimi muuten juontaa yllättävästi Subaru Global Platformista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTreenattu sukunäköUlkoisesti uutuus näyttää treenanneelta edeltäjältään: yksityiskohdissa on paljon yhtä, mutta solakampi perusmuoto näyttää urheilullisemmalta. Olemus on perustyylikäs, mutta samalla hieman persoonaton. Ehkä ihan hyvä, kun muistelee Imprezan toisen sukupolven pyöreälamppuista debyyttikeulaa.Sisätilat ovat lyhyen tottumisen jälkeen selkeät. Informaatiota ja viihdettä on jaettu kolmeen näyttöön, ja kahta näistä hallitaan ohjauspyörän painikkein. Kun valitut tiedot saa esille ja nappien paikat iskostuvat selkärankaan, alkaa Subarussa viihtyä. Kosketusnäyttö osaa myös CarPlayn ja Android Auton.Subaru on rakentanut Imprezaan avarat tilat myös takaistuimelle.Tottumisen jälkeen vaivatonLyhyellä ensikoeajolla ajettavuus vaikuttaa perusvarmalta. Ohjaus on keskialueelta alkaen varsin nopea, mutta terävyyden pehmentäneet kitkarenkaat tekivät arvioinnin vaikeaksi. Myös rengasmeluun ja alustan toimintaan palataan myöhemmin kotimaan koeajolla.Subarun voimalinjaan tarjotaan 1,6-litraista ja kaksilitraista ahtamatonta bokserimoottoria. Kummankin perässä on aina portaaton automaattivaihteisto ja neliveto.Koeajoautossa on voimanlähteistä suurempi, jonka saa vain paremmalla Active-varustetasolla. Täyskaasulla 156-hevosvoimaisen moottorin suorituskyky on kelpo, mutta osakaasulla kaipaa kilpailijoiden turbovaihtoehtojen alavääntöä. Vaihteisto sinänsä toimii hyvin, joten kuljettajalta vaaditaan vain tottumista ajoittain korkeasti kiertävään moottoriin. XV:n koeajossa moitittua ryntäilyä liikkeellelähdössä ei Imprezassa ensikoeajossa esiintynyt. Pienenpää 114-hevosvoimasta moottoria harkitsevan kannattaa koeajolla tarkistaa, sopivatko menohalut mielenlaatuun. Dieseliä Subaru ei enää tarjoa, sillä Euroopassa verrattain pieni merkki ei näe dieselin kehitystä taloudellisesti kannattavaksi.Imprezan yhtäläisyydet sisarmalli XV:hen ovat vahvat. Autoja yhdistävät samat vahvuudet ja heikkoudet, joten Subaruun päätyvälle valinta kaksikon välillä ratkenneekin ulkonäkömieltymysten ja hinnan perusteella. Edullisin Impreza, 1.6i Base, alkaa 26 938 eurosta, kun halvimmasta XV:stä saa maksaa 30 872 euroa.Käynnistys hoituu vielä perinteisellä virta-avaimella.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja