27.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: sisäisesti sileämpi – Subaru XV 2.0i Summit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Subaru XV näyttää entiseltä, mutta tuntuu paljon paremmalta. Hyvää: kohentunut ajomukavuus, kojelaudan ergonomia, sisätilat. Huonoa: yliherkkä kaasupoljin liikkeellelähdöissä, niukka moottori- ja vaihteistovalikoima. Subaru XV, Impreza-mallin korotettu painos, tuli myyntiin vuonna 2012 hieman keskeneräisen oloisena. Auton konsepti – hatchback katumaasturin alustalla – oli omaleimainen, mutta kelvoton jousitus pilasi kaiken. Meno oli pompottavaa hyvälläkin tiellä.Viime vuonna ensiesiteltiin toisen sukupolven XV. Auto näytti ulkoisesti aivan edeltäjältään, joten puheita täysin uudesta mallista ei ottanut aluksi todesta. Subarun historia kun on täynnään pikku-uudistuksia, joita on tiedotteissa paisuteltu todellista suuremmiksi.Tällä kertaa paperitiedot – ja ulkomaankoeajon ensituntumat – vakuuttivat kuitenkin vedenpitävyydellään. Kakkospolven XV:n myötä otettiin ensi kertaa käyttöön Subarun täysin uusi perusrakenne, joten myös ajomukavuuteen Suomessa kohdistui uusia odotuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu ja tilavaJos on ulkokuori tutun näköinen, ei sisälläkään kohtaa huimaa visuaalista edistystä. Eikä haittaa: kaikki löytyy sieltä mistä pitääkin, ja kahden päällekkäisen näyttöruudun järjestely tuntuu loogiselta. Turva- ja mukavuusvarustelukin on parantunut. XV:n henkilöautomaisella korilla on katumaastureihin nähden selviä etuja – muun muassa ajoasento on menevämpi, ja silti kulku autoon on helppoa. Istuin on ainakin nahkaverhoiltuna kovahko, mutta säätövarat luovat kuljettajalle hyvän olon.Hieman kasvaneet ulkomitat tuntuvat tiloissa: 190-senttinen kuljettaja ei joudu tinkimään pituussäätövarastaan, kun taakse istahtaa toinen samanmittainen. Matalahko tavaratila perusmuunneltavuuksineen on jo huomattavasti tavanomaisempi. Tasainen ja tahmeaTien päällä jännitys jousituksesta laukeaa. Ei, XV ei enää pompota – sen enempää kuin mikään muukaan jämäkän alustan päälle rakennettu nykyauto. Terävät epätasaisuudet lyövät läpi, mutta isommat töyssyt paljastavat jo pehmeämmän puolen.Muutenkin XV:llä ajaminen miellyttää, tosin pienin varauksin. Suoralla tiellä auto kulkee muuten vakaasti, mutta ohjauksen keskialueen tahmeus aiheuttaa pientä luovimisen tarvetta. Myös matkustamossa vallitseva yleiskohina on hivenen voimakasta.Liikkeelle lähdettäessä ja etenkin pysäköintitilanteissa on syytä tottua äkäiseen kaasupolkimen reagointiin: XV hyökkää edeltäjämallin tapaan liian sähäkästi matkaan, jos pedaalia painaa totutulla voimakkuudella.Talvessa ilman turboaNeliveto ja automaatti ovat XV:ssä aina vakiona, sillä muita voimansiirtovaihtoehtoja ei ole tarjolla. Talviajettavuuden puolesta näistä on saatu puristettua olennainen, sillä etupää vaikuttaa kääntyvän hanakasti, ja perän saa tarvittaessa kaasulla ripeästi irti.1,6- ja kaksilitraiset vapaasti hengittävät bensakoneet ovat uudistettuja, mutta strategisilta arvoiltaan miltei samoja. Koeajetun suuremman voimavarat eivät ole ylenpalttiset, mutta riittävät. Karkeahko käyntiääni tosin tulee portaattoman vaihteiston kanssa tutuksi.Kun turbodieseliäkään ei ole enää XV:hen tarjolla, mieluusti näkisimme nokalla vaikkapa Subaru Levorqissa käytetyn 1,6-litraisen ahdetun bensiinimoottorin 250 Nm/1 800–4 800 r/min maksimivääntömomentteineen. Silloin XV vasta uudelta tuntuisikin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.subaru.fi/new-subaru-xv Subaru XV 2.0i Summit Hinta alkaen 42 711 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 115 kW (156 hv), 6000 r/min Vääntö 196 Nm (4000 r/min) Vääntö 196 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 197 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4465 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1615 mm, akseliväli 2665 mm Tavaratila: 385 l Omamassa: 1477 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen