27.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: sisäisesti sileämpi – Subaru XV 2.0i Summit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Subaru XV näyttää entiseltä, mutta tuntuu paljon paremmalta. Hyvää: kohentunut ajomukavuus, kojelaudan ergonomia, sisätilat. Huonoa: yliherkkä kaasupoljin liikkeellelähdöissä, niukka moottori- ja vaihteistovalikoima. Subaru XV, Impreza-mallin korotettu painos, tuli myyntiin vuonna 2012 hieman keskeneräisen oloisena. Auton konsepti – hatchback katumaasturin alustalla – oli omaleimainen, mutta kelvoton jousitus pilasi kaiken. Meno oli pompottavaa hyvälläkin tiellä. Viime vuonna ensiesiteltiin toisen sukupolven XV. Auto näytti ulkoisesti aivan edeltäjältään, joten puheita täysin uudesta mallista ei ottanut aluksi todesta. Subarun historia kun on täynnään pikku-uudistuksia, joita on tiedotteissa paisuteltu todellista suuremmiksi. Tällä kertaa paperitiedot – ja ulkomaankoeajon ensituntumat – vakuuttivat kuitenkin vedenpitävyydellään. Kakkospolven XV:n myötä otettiin ensi kertaa käyttöön Subarun täysin uusi perusrakenne, joten myös ajomukavuuteen Suomessa kohdistui uusia odotuksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu ja tilava Jos on ulkokuori tutun näköinen, ei sisälläkään kohtaa huimaa visuaalista edistystä. Eikä haittaa: kaikki löytyy sieltä mistä pitääkin, ja kahden päällekkäisen näyttöruudun järjestely tuntuu loogiselta. Turva- ja mukavuusvarustelukin on parantunut. XV:n henkilöautomaisella korilla on katumaastureihin nähden selviä etuja – muun muassa ajoasento on menevämpi, ja silti kulku autoon on helppoa. Istuin on ainakin nahkaverhoiltuna kovahko, mutta säätövarat luovat kuljettajalle hyvän olon. Hieman kasvaneet ulkomitat tuntuvat tiloissa: 190-senttinen kuljettaja ei joudu tinkimään pituussäätövarastaan, kun taakse istahtaa toinen samanmittainen. Matalahko tavaratila perusmuunneltavuuksineen on jo huomattavasti tavanomaisempi. Tasainen ja tahmea Tien päällä jännitys jousituksesta laukeaa. Ei, XV ei enää pompota – sen enempää kuin mikään muukaan jämäkän alustan päälle rakennettu nykyauto. Terävät epätasaisuudet lyövät läpi, mutta isommat töyssyt paljastavat jo pehmeämmän puolen. Muutenkin XV:llä ajaminen miellyttää, tosin pienin varauksin. Suoralla tiellä auto kulkee muuten vakaasti, mutta ohjauksen keskialueen tahmeus aiheuttaa pientä luovimisen tarvetta. Myös matkustamossa vallitseva yleiskohina on hivenen voimakasta. Liikkeelle lähdettäessä ja etenkin pysäköintitilanteissa on syytä tottua äkäiseen kaasupolkimen reagointiin: XV hyökkää edeltäjämallin tapaan liian sähäkästi matkaan, jos pedaalia painaa totutulla voimakkuudella. Talvessa ilman turboa Neliveto ja automaatti ovat XV:ssä aina vakiona, sillä muita voimansiirtovaihtoehtoja ei ole tarjolla. Talviajettavuuden puolesta näistä on saatu puristettua olennainen, sillä etupää vaikuttaa kääntyvän hanakasti, ja perän saa tarvittaessa kaasulla ripeästi irti. 1,6- ja kaksilitraiset vapaasti hengittävät bensakoneet ovat uudistettuja, mutta strategisilta arvoiltaan miltei samoja. Koeajetun suuremman voimavarat eivät ole ylenpalttiset, mutta riittävät. Karkeahko käyntiääni tosin tulee portaattoman vaihteiston kanssa tutuksi. Kun turbodieseliäkään ei ole enää XV:hen tarjolla, mieluusti näkisimme nokalla vaikkapa Subaru Levorqissa käytetyn 1,6-litraisen ahdetun bensiinimoottorin 250 Nm/1 800–4 800 r/min maksimivääntömomentteineen. Silloin XV vasta uudelta tuntuisikin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.subaru.fi/new-subaru-xv Subaru XV 2.0i Summit Hinta alkaen 42 711 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 115 kW (156 hv), 6000 r/min Vääntö 196 Nm (4000 r/min) Vääntö 196 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 197 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4465 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1615 mm, akseliväli 2665 mm Tavaratila: 385 l Omamassa: 1477 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?