26.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Corolla Cross – sopii kuin nenä päähän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla Cross vie tutun mallin trendikkäiden crossovereiden maailmaan. Perheautoilu sopii Corollalle niin hyvin, että Crossin voisi kuvitella saapuneen jo vuosia sitten. Hyvää: tilat, mukavuus, hybridijärjestelmän toiminta. Huonoa: ei ladattavaa vaihtoehtoa. Suomalaiselle autoilijalle Toyota Corolla ei juuri esittelyä kaipaa, sillä maailman myydyimpiin automalleihin kuuluva nimike on ollut maamme autoilun peruskiviä jo vuosikymmenten ajan. Pystyperän, porrasperän ja farmarin jälkeen mallistoon liittyy Toyota Corolla Cross, joka on crossover-tyylinen tulkinta Corollasta. Tai Corolla-tyylinen tulkinta crossoverista, miten sen haluaa ajatella. Mallissa voi nähdä myös tiettyjä kaikuja takavuosien Corolla Versosta.Tylsästi sanottuna Toyota Corolla Cross onkin juuri sellainen uutuusmalli, jota voi tähän ajanhetkeen odottaa ensi vuonna uudistuvan Corollan komponenteista. Lopputuloksen yksityiskohdissa on kuitenkin kerrottavaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCorolla, mutta crossoverina4,46 metriä pitkä Toyota Corolla Cross asettuu pystyperäisen ja farmarimallisen Corollan väliin. Ulkoisesti sukunäköä on erityisesti RAV4:ään, mutta kesymmässä muodossa. Akseliväli on hatchbackista tuttu 2,64 metriä, mutta Corolla Cross on leveämpi (1 825 mm) ja korkeampi (1 620 mm). Myös maavaraa on hiukan perusmalleja enemmän, 160 mm.Toyotan mukaan Corolla Cross on suunniteltu erityisesti perheiden Corollaksi. Tilaa on neljälle aikuiselle mainiosti. Takapenkin keskipaikkaa ei voi suositella kovin pitkiin siirtymiin muotonsa vuoksi, mutta tilaa on siinäkin kohtuullisesti. Tavaratilaa Corolla Crossissa on 394 litraa korkeassa tilassa ja se vaikuttaakin litrojaan suuremmalta. Tila on laajennettavissa 1 375 litraan takaistuimia kaatamalla. Voimalinjavaihtoehtona on aina Toyotan viidennen sukupolven täyshybridi, joka nähdään myös uudistuvassa Corollassa. Corolla Crossin tapauksessa perusversio on aina 2,0-litraiseen moottorin perustuva 145 kilowatin (197 hv) voimalinja, mutta valittavana ovat etu- ja neliveto. Nelivedossa taka-akselin sähkömoottorin tehoa on nostettu 30 kilowattiin (41 hv). Muuten viidennen polven hybridijärjestelmä eroaa edeltäjästään sillä, että Toyota on pyrkinyt karsimaan sisäiset häviöt minimiin erilaisin ratkaisuin ja kehittänyt järjestelmän ohjelmointia entistä terävämmin reagoivaksi.Toyota Corolla Crossista löytyy oheinen logo yhteensä yli 20 kertaa auton eri osista. Logoista 15 on löydettävissä ilman auton purkamista, esimerkiksi konetilasta tai tuulilasista.Sekä etu- että nelivetona hybridien vetomassa on 750 kg ja neliveto kiihtyy 100 kilometriin tunnissa 0,1 sekuntia etuvetoa nopeammin (7,5 vs. 7,6 s.). Vastaavasti etuveto hätyyttelee WLTP-kulutuksellaan 5,0-litran rajaa, mutta neliveto tyytyy parhaimmillaankin 5,3 litraan. Loppujen lopuksi voimalinjat ovat kuitenkin hyvin samankaltaiset normaalien pito-olosuhteiden vallitessa.Tilaa ja tuttuja juttujaToyota Corolla Crossin kuljettajan paikalla vallitsee jotain uutta, jotain korkeaa. Ajoasento on pystympi ja luonnollisesti korkeammalla kuin perus-Corollassa, mutta hallintalaitteiden järjestys ja käyttölogiikka ovat tutut. Toyotan uudistettu MM21-tietoviihdejärjestelmä on käyttöliittymältään merkittävä parannus vanhempiin painoksiin, vaikka järjestelmän ominaisuudet kotimaassa ovat paikoin jättäneet toivomisen varaa.Hybridin voimavarat riittävät Corolla Crossin tarpeisiin mainiosti ja järjestelmä tuntuu jo lähes aavistelevan kuljettajan toiveita. Ohjaus on kevyt ja melko tunnoton, mutta mikä tahansa muu tuntuisi nykyisin jo yllättävältä.Lopulta Corolla Crossin yllättävin puoli on sen alusta. Sileällä espanjalaistiestöllä auto kuin auto esiintyy edukseen, mutta Corolla Crossin perusvire on selvästi pehmeämmän puolella crossovereissa yleisemmän napakkuuden sijaan. Pehmeys tuntuu kilpakumppaneita enemmän kallisteluna, mutta toisaalta alusta suhtautuu epätasaisuuksiin arkiautolle sopivalla nöydyydellä. Jäämme odottamaan jatkuuko tilanne Suomessa.Toyotalle Corolla Cross on lopulta yllätyksetön lisäys merkin klassikonimikkeen mallistoon ja sen olisi voinut kuvitella saapuvan jo muutamia vuosia sitten. Täyshybridi on kuljettajan kannalta vaivaton ratkaisu juuri nyt ja nelivetomahdollisuus osoittautunee suosituksi yhdessä lievästi korotetun maavaran kanssa. Hiukan Corolla Crossia pienempi Toyota C-HR jää mallistoon edelleen kompaktimpaa vaihtoehtoa kaipaavalle.Toyota Corolla Crossin hinnat alkavat 38 988 eurosta (etuveto Active) ja nelivetoon pääsee käsiksi 42 755 eurosta alkaen. Ensimmäisten asiakasluovutusten ajankohta on näillä näkymin joulukuussa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle