30.7.2023

Koeajo: Yamaha Tracer 9 GT+ – monipuolinen kaveri matkalle, mutkille ja arkiajoon

Mukautuva vakionopeussäädin, monipuolisemmat ajoavustimet, hienosäädetty ergonomia ja parempi mittaristo, siinä katetta uudelle Plus-mallimerkinnälle. Hyvää: moottorin laaja käyttöalue, monipuoliset elektroniset avustimet, varustetaso Huonoa: moottorin värinät korkeilla kierroksilla

Yamaha Tracer 9 sai kaksi vuotta sitten lisää iskutilavuutta, uuden rungon ja elektroniikan sekä GT-versioon semiaktiivisen jousituksen. Nyt ominaisuuksia on hienosäädetty vielä pykälää korkeammalle tasolle, merkittävimpänä ensimmäisenä keskiluokassa nähtävä mukautuva vakionopeussäädin.

Yamahan mukautuva vakionopeussäädin hidastaa tarvittaessa nopeutta ensin moottorijarrun ja sitten yhdistelmäjarrujen avulla, mikä tapahtuu erittäin pehmeästi. Autojen mukautuvista vakionopeussäätimistä poiketen moottoripyörien järjestelmät eivät tasapainosyistä tee varsinaisia tehojarrutuksia. Suuria kiihdytyksiä tai jarrutuksia järjestelmä ei myöskään tee pyörän ollessa kaarteessa kallistettuna.

Järjestelmä on lisäksi linkitetty semiaktiiviseen jousitusjärjestelmään siten, että pyörän kulkuasento pysyy mahdollisimman vakiona myös jarrutustilanteissa. Tutkan kapeasta 1,5 metrin viuhkaleveydestä huolimatta järjestelmä ei kadota edellä ajavaa ajoneuvoa kuin aivan tiukimmissa vuoristotien mutkissa, joissa vakionopeussäädintä ei muutenkaan ole järkevää käyttää. Kuljettaja voi ohjaustangon painikkeella valita lyhimmän sallitun etäisyyden edelläajavaan neljästä vaihtoehdosta, joista lyhin on yksi sekunti ja pisin kaksi sekuntia.

Vaihdeavustinta on kehitetty niin, että nyt vaihdetta voi kytkimettömästi vaihtaa pienemmälle myös kaasun ollessa avattuna ja isommalle kaasun ollessa suljettuna. Ensimmäinen tilanne tulee eteen kun mutkasta kaasua avattaessa huomaa liian suuren vaihteen olevan kytkettynä, jälkimmäinen taas kiihdytyksen jälkeen kun esimerkiksi saavutetaan edellä ajava auto.

Aiemman mallin kaksi 3,5-tuumaista mittarinäyttöä ovat vaihtuneet seitsemäntuumaiseen TFT-värinäyttöön, joka koeajon perusteella tarjoaa selvästi paremman luettavuuden. Ohjaustangon katkaisimissa on keinukytkimet vaihdettu viiteen suuntaan liikkuvaan joystickiin. Sen käyttö vaatii pientä totuttelua, mutta itse käyttöliittymä on selkeä.

Uudelleen muotoiltu istuin tuntui päivän ajon perusteella onnistuneelta ja pimeässä ajoon mukavuutta tuovat uudet kaarreajovalot.

Elektroniikkapaketti on monipuolinen sisältäen luiston-, sladin- ja keulimisenestot sekä neljä ajotilaa. Avustimien toiminta on pehmeää ja ajotilan vaihto helppoa. Kun 890-kuutioinen moottori tarjoaa tuhdisti voimaa jo keskialueella ja suorituskykyä riittämiin myös matkustajan ja matkatavaroiden kanssa.

Kun sen käyttöalue lisäksi on laaja alkaen käytännössä tyhjäkäynniltä ja jatkuen yli 10 000 kierrokselle asti, niin, niin miinuspuolelle ominaisuuksissa ei jää juuri muuta kuin värinät korkeilla kierroksilla. Nekään eivät haittaa vielä moottoritienopeudessa, joten kokonaisuutena Tracer 9 GT+ on erittäin monipuolinen kaveri niin matkalle, mutkille kuin arkiajoonkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yamaha Tracer 9 GT+

Moottori
3-syl. rivimoottori 890 cm3,
nestejäähdytys
6 vaihdetta, ketjuveto
87,5 kW (119 hv) / 10 000 r/min
93 Nm / 7 000 r/min

Mitat
Istuinkorkeus 820/835 mm
Akseliväli 1 500 mm
Polttonestesäiliö 19 l

Massa tankattuna 223 kg

Rengaskoko
edessä 120/70ZR17
takana 180/55ZR17

Takuu 2 vuotta

Hinta 22 104 €

Teksti Janne Huhtala, Kuvat Yamaha

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat