30.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha Tracer 9 GT+ – monipuolinen kaveri matkalle, mutkille ja arkiajoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mukautuva vakionopeussäädin, monipuolisemmat ajoavustimet, hienosäädetty ergonomia ja parempi mittaristo, siinä katetta uudelle Plus-mallimerkinnälle. Hyvää: moottorin laaja käyttöalue, monipuoliset elektroniset avustimet, varustetaso Huonoa: moottorin värinät korkeilla kierroksilla Yamaha Tracer 9 sai kaksi vuotta sitten lisää iskutilavuutta, uuden rungon ja elektroniikan sekä GT-versioon semiaktiivisen jousituksen. Nyt ominaisuuksia on hienosäädetty vielä pykälää korkeammalle tasolle, merkittävimpänä ensimmäisenä keskiluokassa nähtävä mukautuva vakionopeussäädin. Yamahan mukautuva vakionopeussäädin hidastaa tarvittaessa nopeutta ensin moottorijarrun ja sitten yhdistelmäjarrujen avulla, mikä tapahtuu erittäin pehmeästi. Autojen mukautuvista vakionopeussäätimistä poiketen moottoripyörien järjestelmät eivät tasapainosyistä tee varsinaisia tehojarrutuksia. Suuria kiihdytyksiä tai jarrutuksia järjestelmä ei myöskään tee pyörän ollessa kaarteessa kallistettuna. Järjestelmä on lisäksi linkitetty semiaktiiviseen jousitusjärjestelmään siten, että pyörän kulkuasento pysyy mahdollisimman vakiona myös jarrutustilanteissa. Tutkan kapeasta 1,5 metrin viuhkaleveydestä huolimatta järjestelmä ei kadota edellä ajavaa ajoneuvoa kuin aivan tiukimmissa vuoristotien mutkissa, joissa vakionopeussäädintä ei muutenkaan ole järkevää käyttää. Kuljettaja voi ohjaustangon painikkeella valita lyhimmän sallitun etäisyyden edelläajavaan neljästä vaihtoehdosta, joista lyhin on yksi sekunti ja pisin kaksi sekuntia. Vaihdeavustinta on kehitetty niin, että nyt vaihdetta voi kytkimettömästi vaihtaa pienemmälle myös kaasun ollessa avattuna ja isommalle kaasun ollessa suljettuna. Ensimmäinen tilanne tulee eteen kun mutkasta kaasua avattaessa huomaa liian suuren vaihteen olevan kytkettynä, jälkimmäinen taas kiihdytyksen jälkeen kun esimerkiksi saavutetaan edellä ajava auto. Aiemman mallin kaksi 3,5-tuumaista mittarinäyttöä ovat vaihtuneet seitsemäntuumaiseen TFT-värinäyttöön, joka koeajon perusteella tarjoaa selvästi paremman luettavuuden. Ohjaustangon katkaisimissa on keinukytkimet vaihdettu viiteen suuntaan liikkuvaan joystickiin. Sen käyttö vaatii pientä totuttelua, mutta itse käyttöliittymä on selkeä. Uudelleen muotoiltu istuin tuntui päivän ajon perusteella onnistuneelta ja pimeässä ajoon mukavuutta tuovat uudet kaarreajovalot. Elektroniikkapaketti on monipuolinen sisältäen luiston-, sladin- ja keulimisenestot sekä neljä ajotilaa. Avustimien toiminta on pehmeää ja ajotilan vaihto helppoa. Kun 890-kuutioinen moottori tarjoaa tuhdisti voimaa jo keskialueella ja suorituskykyä riittämiin myös matkustajan ja matkatavaroiden kanssa. Kun sen käyttöalue lisäksi on laaja alkaen käytännössä tyhjäkäynniltä ja jatkuen yli 10 000 kierrokselle asti, niin, niin miinuspuolelle ominaisuuksissa ei jää juuri muuta kuin värinät korkeilla kierroksilla. Nekään eivät haittaa vielä moottoritienopeudessa, joten kokonaisuutena Tracer 9 GT+ on erittäin monipuolinen kaveri niin matkalle, mutkille kuin arkiajoonkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yamaha Tracer 9 GT+ Moottori 3-syl. rivimoottori 890 cm3, nestejäähdytys 6 vaihdetta, ketjuveto 87,5 kW (119 hv) / 10 000 r/min 93 Nm / 7 000 r/min Mitat Istuinkorkeus 820/835 mm Akseliväli 1 500 mm Polttonestesäiliö 19 l Massa tankattuna 223 kg Rengaskoko edessä 120/70ZR17 takana 180/55ZR17 Takuu 2 vuotta Hinta 22 104 € Teksti Janne Huhtala, Kuvat Yamaha Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat - tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen 1.7.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 4 – takalasiton sähköcrossover on parhaimmillaan matka-ajossa 30.6.2024 Matkailu Sinsheimin tekniikan museosta löytyy vaikuttava kokoelma toisen maailmansodan kalustoa 1.7.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen Golf R – puoliksi paholainen 2.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron – uusi sähkökuu ja raikkaat designtuulet 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 28.6.2024 Yleinen Koeajo: Škoda Octavia – suosikki rullaa hullun lailla 24.6.2024 Laivat The Tall Ships Races on kesän suurin yleisötapahtuma 1.7.2024 Ajoneuvot 1 164 newtonmetrin edestä vääntävä täyssähköinen Mercedes-Benz G580 sai Suomi-hinnat - tulee olemaan ylivoimaisesti halvin G-sarjalainen 29.6.2024 Laivat Finnlinesin Star-luokan Saksan-liikenteen laivojen ravintolamaailma uudistuu 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia