30.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha Tracer 9 GT+ – monipuolinen kaveri matkalle, mutkille ja arkiajoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mukautuva vakionopeussäädin, monipuolisemmat ajoavustimet, hienosäädetty ergonomia ja parempi mittaristo, siinä katetta uudelle Plus-mallimerkinnälle. Hyvää: moottorin laaja käyttöalue, monipuoliset elektroniset avustimet, varustetaso Huonoa: moottorin värinät korkeilla kierroksilla Yamaha Tracer 9 sai kaksi vuotta sitten lisää iskutilavuutta, uuden rungon ja elektroniikan sekä GT-versioon semiaktiivisen jousituksen. Nyt ominaisuuksia on hienosäädetty vielä pykälää korkeammalle tasolle, merkittävimpänä ensimmäisenä keskiluokassa nähtävä mukautuva vakionopeussäädin.Yamahan mukautuva vakionopeussäädin hidastaa tarvittaessa nopeutta ensin moottorijarrun ja sitten yhdistelmäjarrujen avulla, mikä tapahtuu erittäin pehmeästi. Autojen mukautuvista vakionopeussäätimistä poiketen moottoripyörien järjestelmät eivät tasapainosyistä tee varsinaisia tehojarrutuksia. Suuria kiihdytyksiä tai jarrutuksia järjestelmä ei myöskään tee pyörän ollessa kaarteessa kallistettuna.Järjestelmä on lisäksi linkitetty semiaktiiviseen jousitusjärjestelmään siten, että pyörän kulkuasento pysyy mahdollisimman vakiona myös jarrutustilanteissa. Tutkan kapeasta 1,5 metrin viuhkaleveydestä huolimatta järjestelmä ei kadota edellä ajavaa ajoneuvoa kuin aivan tiukimmissa vuoristotien mutkissa, joissa vakionopeussäädintä ei muutenkaan ole järkevää käyttää. Kuljettaja voi ohjaustangon painikkeella valita lyhimmän sallitun etäisyyden edelläajavaan neljästä vaihtoehdosta, joista lyhin on yksi sekunti ja pisin kaksi sekuntia.Vaihdeavustinta on kehitetty niin, että nyt vaihdetta voi kytkimettömästi vaihtaa pienemmälle myös kaasun ollessa avattuna ja isommalle kaasun ollessa suljettuna. Ensimmäinen tilanne tulee eteen kun mutkasta kaasua avattaessa huomaa liian suuren vaihteen olevan kytkettynä, jälkimmäinen taas kiihdytyksen jälkeen kun esimerkiksi saavutetaan edellä ajava auto.Aiemman mallin kaksi 3,5-tuumaista mittarinäyttöä ovat vaihtuneet seitsemäntuumaiseen TFT-värinäyttöön, joka koeajon perusteella tarjoaa selvästi paremman luettavuuden. Ohjaustangon katkaisimissa on keinukytkimet vaihdettu viiteen suuntaan liikkuvaan joystickiin. Sen käyttö vaatii pientä totuttelua, mutta itse käyttöliittymä on selkeä.Uudelleen muotoiltu istuin tuntui päivän ajon perusteella onnistuneelta ja pimeässä ajoon mukavuutta tuovat uudet kaarreajovalot.Elektroniikkapaketti on monipuolinen sisältäen luiston-, sladin- ja keulimisenestot sekä neljä ajotilaa. Avustimien toiminta on pehmeää ja ajotilan vaihto helppoa. Kun 890-kuutioinen moottori tarjoaa tuhdisti voimaa jo keskialueella ja suorituskykyä riittämiin myös matkustajan ja matkatavaroiden kanssa.Kun sen käyttöalue lisäksi on laaja alkaen käytännössä tyhjäkäynniltä ja jatkuen yli 10 000 kierrokselle asti, niin, niin miinuspuolelle ominaisuuksissa ei jää juuri muuta kuin värinät korkeilla kierroksilla. Nekään eivät haittaa vielä moottoritienopeudessa, joten kokonaisuutena Tracer 9 GT+ on erittäin monipuolinen kaveri niin matkalle, mutkille kuin arkiajoonkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yamaha Tracer 9 GT+ Moottori 3-syl. rivimoottori 890 cm3, nestejäähdytys 6 vaihdetta, ketjuveto 87,5 kW (119 hv) / 10 000 r/min 93 Nm / 7 000 r/min Mitat Istuinkorkeus 820/835 mm Akseliväli 1 500 mm Polttonestesäiliö 19 l Massa tankattuna 223 kg Rengaskoko edessä 120/70ZR17 takana 180/55ZR17 Takuu 2 vuotta Hinta 22 104 € Teksti Janne Huhtala, Kuvat Yamaha Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä