30.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha Tracer 9 GT+ – monipuolinen kaveri matkalle, mutkille ja arkiajoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mukautuva vakionopeussäädin, monipuolisemmat ajoavustimet, hienosäädetty ergonomia ja parempi mittaristo, siinä katetta uudelle Plus-mallimerkinnälle. Hyvää: moottorin laaja käyttöalue, monipuoliset elektroniset avustimet, varustetaso Huonoa: moottorin värinät korkeilla kierroksilla Yamaha Tracer 9 sai kaksi vuotta sitten lisää iskutilavuutta, uuden rungon ja elektroniikan sekä GT-versioon semiaktiivisen jousituksen. Nyt ominaisuuksia on hienosäädetty vielä pykälää korkeammalle tasolle, merkittävimpänä ensimmäisenä keskiluokassa nähtävä mukautuva vakionopeussäädin.Yamahan mukautuva vakionopeussäädin hidastaa tarvittaessa nopeutta ensin moottorijarrun ja sitten yhdistelmäjarrujen avulla, mikä tapahtuu erittäin pehmeästi. Autojen mukautuvista vakionopeussäätimistä poiketen moottoripyörien järjestelmät eivät tasapainosyistä tee varsinaisia tehojarrutuksia. Suuria kiihdytyksiä tai jarrutuksia järjestelmä ei myöskään tee pyörän ollessa kaarteessa kallistettuna.Järjestelmä on lisäksi linkitetty semiaktiiviseen jousitusjärjestelmään siten, että pyörän kulkuasento pysyy mahdollisimman vakiona myös jarrutustilanteissa. Tutkan kapeasta 1,5 metrin viuhkaleveydestä huolimatta järjestelmä ei kadota edellä ajavaa ajoneuvoa kuin aivan tiukimmissa vuoristotien mutkissa, joissa vakionopeussäädintä ei muutenkaan ole järkevää käyttää. Kuljettaja voi ohjaustangon painikkeella valita lyhimmän sallitun etäisyyden edelläajavaan neljästä vaihtoehdosta, joista lyhin on yksi sekunti ja pisin kaksi sekuntia.Vaihdeavustinta on kehitetty niin, että nyt vaihdetta voi kytkimettömästi vaihtaa pienemmälle myös kaasun ollessa avattuna ja isommalle kaasun ollessa suljettuna. Ensimmäinen tilanne tulee eteen kun mutkasta kaasua avattaessa huomaa liian suuren vaihteen olevan kytkettynä, jälkimmäinen taas kiihdytyksen jälkeen kun esimerkiksi saavutetaan edellä ajava auto.Aiemman mallin kaksi 3,5-tuumaista mittarinäyttöä ovat vaihtuneet seitsemäntuumaiseen TFT-värinäyttöön, joka koeajon perusteella tarjoaa selvästi paremman luettavuuden. Ohjaustangon katkaisimissa on keinukytkimet vaihdettu viiteen suuntaan liikkuvaan joystickiin. Sen käyttö vaatii pientä totuttelua, mutta itse käyttöliittymä on selkeä.Uudelleen muotoiltu istuin tuntui päivän ajon perusteella onnistuneelta ja pimeässä ajoon mukavuutta tuovat uudet kaarreajovalot.Elektroniikkapaketti on monipuolinen sisältäen luiston-, sladin- ja keulimisenestot sekä neljä ajotilaa. Avustimien toiminta on pehmeää ja ajotilan vaihto helppoa. Kun 890-kuutioinen moottori tarjoaa tuhdisti voimaa jo keskialueella ja suorituskykyä riittämiin myös matkustajan ja matkatavaroiden kanssa.Kun sen käyttöalue lisäksi on laaja alkaen käytännössä tyhjäkäynniltä ja jatkuen yli 10 000 kierrokselle asti, niin, niin miinuspuolelle ominaisuuksissa ei jää juuri muuta kuin värinät korkeilla kierroksilla. Nekään eivät haittaa vielä moottoritienopeudessa, joten kokonaisuutena Tracer 9 GT+ on erittäin monipuolinen kaveri niin matkalle, mutkille kuin arkiajoonkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yamaha Tracer 9 GT+ Moottori 3-syl. rivimoottori 890 cm3, nestejäähdytys 6 vaihdetta, ketjuveto 87,5 kW (119 hv) / 10 000 r/min 93 Nm / 7 000 r/min Mitat Istuinkorkeus 820/835 mm Akseliväli 1 500 mm Polttonestesäiliö 19 l Massa tankattuna 223 kg Rengaskoko edessä 120/70ZR17 takana 180/55ZR17 Takuu 2 vuotta Hinta 22 104 € Teksti Janne Huhtala, Kuvat Yamaha Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla