10.5.2017 Ajoneuvot Maistiainen: BMW 5-sarjan Touring – perinteitä ja hienosäätöä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi BMW 5-sarjan Touring ei keksi farmaria uudelleen, vaan keskittyy hiomaan toimivaa entistäkin paremmaksi. BMW 5-sarjan maailmanlaajuisessa myynnissä sedan-kori on ehdoton ykkönen, mutta Euroopassa farmarimalli on tärkeä. Farkkuvitosia on myyty yli miljoona kappaletta sitten virallisen Touring-korin ensiesiintymisen vuonna 1990.Yksi silloisen E34-korimallin farkkumallin erikoisuuksista oli avattava takalasi. Perinne elää yhä, sillä samainen toiminto löytyy myös uudesta BMW 5-sarjan Touringista. Nykyisin toiminnon käytännöllisyyttä lisää sähköisesti sivuun siirtyvä tavaratilan verho.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeräpään pieniä parannuksiaUuden Touring-sukupolven tärkeintä antia on tavaratilan kokonaisvaltainen hienosäätö. Valmistajan mukaan 570 litran tavaratila on kasvanut vain kymmenellä litralla, mutta venähtäneitä mittoja oleellisempaa on aiempaa parempi käytettävyys.Edellismallin mekaanisen vivun sijaan takaistuinten kaato sujuu nyt sähköisesti nappia painamalla. Kolmessa osassa alas taittuva takaselkänoja jää hieman kulmaan, joten tavaratilan pohjasta ei muodostu aivan tasaista.Tavaratilan verho ja matkustajia suojaava verkko on erotettu irrallisiksi osiksi, joiden käsittely tavaratilaa laajentaessa on helpompaa. Molemmille löytyy paikka välipohjan alta.Raskaista kuormia siirtelevien elämää helpottaa sadalla kilolla 720–730 kiloon noussut tavaratilan kantavuus. Automaattisen tasonsäädön hoitava taka-akselin ilmajousitus kuuluu kauppaan. Lapsiperheitä taas helpottaa kolmea rinnakkaista turvaistuinta tukeva takaistuin.BMW ei siis edelleenkään tähtää Touringillaan markkinoiden avarimmaksi farmariksi, vaan keskittyy tarjoamaan käyttökelpoista tilaa laadukkailla yksityiskohdilla höystettynä.Edessä ehostettavaaKuljettajan kannalta Touringin paras puoli lienee se, ettei autoa erota sedanista kuin taustapeilin näkymästä. Suuri auto on vaivaton käsitellä hitaissa paikoissa lisävarusteisten kamerajärjestelmien ansiosta. Korkeammissa vauhdeissa auto tuntuu kokoistaan pienemmältä, josta osakiitos lankeaa malliversiosta riippuen noin sadalla kilolla keventyneeseen omamassaan.Vaikka uusi 5-sarja on ajettavuudeltaan kyvykäs, jää varsinainen ajamisen ilo enemmän markkinointiviestinnän kuin todellisen suoriutumisen varaan. Ajonautintoa nakertaa etäinen ohjaus, jonka vuoksi auton ja kuljettajan välinen vuorovaikutus jää ohueksi.BMW tarjoaa 5-sarjaan huippulaajaa valikoimaa erilaisia ajettavuuteen vaikuttavia varusteita. Ensimmäistä kertaa 5-sarjan historiassa xDrive-neliveto voidaan yhdistää M Sport -alustaan tai nelipyöräohjaukseen. Tarjolla on myös mukautuva iskunvaimennus sekä sähkösäätöinen kallistuksenvaimennus.Saksassa ajettuihin ensikoeajoihin valituista autoista löytyi mukautuva iskunvaimennus ja nelipyöräohjaus. Jälkimmäinen ketteröittää kookasta autoa hienosti, mutta mukautuvaa iskunvaimennusta vaivaa Saksankin teillä samanlainen nypytys, joka häiritsi Moottorin sedan-korisen 530d:n Suomessa ajetussa koeajossa. Lienee makuasia, haittaako se vai ei.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen