10.5.2017 Ajoneuvot Maistiainen: BMW 5-sarjan Touring – perinteitä ja hienosäätöä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi BMW 5-sarjan Touring ei keksi farmaria uudelleen, vaan keskittyy hiomaan toimivaa entistäkin paremmaksi. BMW 5-sarjan maailmanlaajuisessa myynnissä sedan-kori on ehdoton ykkönen, mutta Euroopassa farmarimalli on tärkeä. Farkkuvitosia on myyty yli miljoona kappaletta sitten virallisen Touring-korin ensiesiintymisen vuonna 1990.Yksi silloisen E34-korimallin farkkumallin erikoisuuksista oli avattava takalasi. Perinne elää yhä, sillä samainen toiminto löytyy myös uudesta BMW 5-sarjan Touringista. Nykyisin toiminnon käytännöllisyyttä lisää sähköisesti sivuun siirtyvä tavaratilan verho.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeräpään pieniä parannuksiaUuden Touring-sukupolven tärkeintä antia on tavaratilan kokonaisvaltainen hienosäätö. Valmistajan mukaan 570 litran tavaratila on kasvanut vain kymmenellä litralla, mutta venähtäneitä mittoja oleellisempaa on aiempaa parempi käytettävyys.Edellismallin mekaanisen vivun sijaan takaistuinten kaato sujuu nyt sähköisesti nappia painamalla. Kolmessa osassa alas taittuva takaselkänoja jää hieman kulmaan, joten tavaratilan pohjasta ei muodostu aivan tasaista.Tavaratilan verho ja matkustajia suojaava verkko on erotettu irrallisiksi osiksi, joiden käsittely tavaratilaa laajentaessa on helpompaa. Molemmille löytyy paikka välipohjan alta.Raskaista kuormia siirtelevien elämää helpottaa sadalla kilolla 720–730 kiloon noussut tavaratilan kantavuus. Automaattisen tasonsäädön hoitava taka-akselin ilmajousitus kuuluu kauppaan. Lapsiperheitä taas helpottaa kolmea rinnakkaista turvaistuinta tukeva takaistuin.BMW ei siis edelleenkään tähtää Touringillaan markkinoiden avarimmaksi farmariksi, vaan keskittyy tarjoamaan käyttökelpoista tilaa laadukkailla yksityiskohdilla höystettynä.Edessä ehostettavaaKuljettajan kannalta Touringin paras puoli lienee se, ettei autoa erota sedanista kuin taustapeilin näkymästä. Suuri auto on vaivaton käsitellä hitaissa paikoissa lisävarusteisten kamerajärjestelmien ansiosta. Korkeammissa vauhdeissa auto tuntuu kokoistaan pienemmältä, josta osakiitos lankeaa malliversiosta riippuen noin sadalla kilolla keventyneeseen omamassaan.Vaikka uusi 5-sarja on ajettavuudeltaan kyvykäs, jää varsinainen ajamisen ilo enemmän markkinointiviestinnän kuin todellisen suoriutumisen varaan. Ajonautintoa nakertaa etäinen ohjaus, jonka vuoksi auton ja kuljettajan välinen vuorovaikutus jää ohueksi.BMW tarjoaa 5-sarjaan huippulaajaa valikoimaa erilaisia ajettavuuteen vaikuttavia varusteita. Ensimmäistä kertaa 5-sarjan historiassa xDrive-neliveto voidaan yhdistää M Sport -alustaan tai nelipyöräohjaukseen. Tarjolla on myös mukautuva iskunvaimennus sekä sähkösäätöinen kallistuksenvaimennus.Saksassa ajettuihin ensikoeajoihin valituista autoista löytyi mukautuva iskunvaimennus ja nelipyöräohjaus. Jälkimmäinen ketteröittää kookasta autoa hienosti, mutta mukautuvaa iskunvaimennusta vaivaa Saksankin teillä samanlainen nypytys, joka häiritsi Moottorin sedan-korisen 530d:n Suomessa ajetussa koeajossa. Lienee makuasia, haittaako se vai ei.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta