10.5.2017

Maistiainen: BMW 5-sarjan Touring – perinteitä ja hienosäätöä

BMW 5-sarjan Touring

Uusi BMW 5-sarjan Touring ei keksi farmaria uudelleen, vaan keskittyy hiomaan toimivaa entistäkin paremmaksi.

BMW 5-sarjan maailmanlaajuisessa myynnissä sedan-kori on ehdoton ykkönen, mutta Euroopassa farmarimalli on tärkeä. Farkkuvitosia on myyty yli miljoona kappaletta sitten virallisen Touring-korin ensiesiintymisen vuonna 1990.

Yksi silloisen E34-korimallin farkkumallin erikoisuuksista oli avattava takalasi. Perinne elää yhä, sillä samainen toiminto löytyy myös uudesta BMW 5-sarjan Touringista. Nykyisin toiminnon käytännöllisyyttä lisää sähköisesti sivuun siirtyvä tavaratilan verho.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Peräpään pieniä parannuksia

Uuden Touring-sukupolven tärkeintä antia on tavaratilan kokonaisvaltainen hienosäätö. Valmistajan mukaan 570 litran tavaratila on kasvanut vain kymmenellä litralla, mutta venähtäneitä mittoja oleellisempaa on aiempaa parempi käytettävyys.

Edellismallin mekaanisen vivun sijaan takaistuinten kaato sujuu nyt sähköisesti nappia painamalla. Kolmessa osassa alas taittuva takaselkänoja jää hieman kulmaan, joten tavaratilan pohjasta ei muodostu aivan tasaista.

Tavaratilan verho ja matkustajia suojaava verkko on erotettu irrallisiksi osiksi, joiden käsittely tavaratilaa laajentaessa on helpompaa. Molemmille löytyy paikka välipohjan alta.

BMW 5-sarjan Touring

Raskaista kuormia siirtelevien elämää helpottaa sadalla kilolla 720–730 kiloon noussut tavaratilan kantavuus. Automaattisen tasonsäädön hoitava taka-akselin ilmajousitus kuuluu kauppaan. Lapsiperheitä taas helpottaa kolmea rinnakkaista turvaistuinta tukeva takaistuin.

BMW ei siis edelleenkään tähtää Touringillaan markkinoiden avarimmaksi farmariksi, vaan keskittyy tarjoamaan käyttökelpoista tilaa laadukkailla yksityiskohdilla höystettynä.

Edessä ehostettavaa

Kuljettajan kannalta Touringin paras puoli lienee se, ettei autoa erota sedanista kuin taustapeilin näkymästä. Suuri auto on vaivaton käsitellä hitaissa paikoissa lisävarusteisten kamerajärjestelmien ansiosta. Korkeammissa vauhdeissa auto tuntuu kokoistaan pienemmältä, josta osakiitos lankeaa malliversiosta riippuen noin sadalla kilolla keventyneeseen omamassaan.

Vaikka uusi 5-sarja on ajettavuudeltaan kyvykäs, jää varsinainen ajamisen ilo enemmän markkinointiviestinnän kuin todellisen suoriutumisen varaan. Ajonautintoa nakertaa etäinen ohjaus, jonka vuoksi auton ja kuljettajan välinen vuorovaikutus jää ohueksi.

BMW tarjoaa 5-sarjaan huippulaajaa valikoimaa erilaisia ajettavuuteen vaikuttavia varusteita. Ensimmäistä kertaa 5-sarjan historiassa xDrive-neliveto voidaan yhdistää M Sport -alustaan tai nelipyöräohjaukseen. Tarjolla on myös mukautuva iskunvaimennus sekä sähkösäätöinen kallistuksenvaimennus.

Saksassa ajettuihin ensikoeajoihin valituista autoista löytyi mukautuva iskunvaimennus ja nelipyöräohjaus. Jälkimmäinen ketteröittää kookasta autoa hienosti, mutta mukautuvaa iskunvaimennusta vaivaa Saksankin teillä samanlainen nypytys, joka häiritsi Moottorin sedan-korisen 530d:n Suomessa ajetussa koeajossa. Lienee makuasia, haittaako se vai ei.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat