10.5.2017 Ajoneuvot Maistiainen: BMW 5-sarjan Touring – perinteitä ja hienosäätöä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi BMW 5-sarjan Touring ei keksi farmaria uudelleen, vaan keskittyy hiomaan toimivaa entistäkin paremmaksi. BMW 5-sarjan maailmanlaajuisessa myynnissä sedan-kori on ehdoton ykkönen, mutta Euroopassa farmarimalli on tärkeä. Farkkuvitosia on myyty yli miljoona kappaletta sitten virallisen Touring-korin ensiesiintymisen vuonna 1990.Yksi silloisen E34-korimallin farkkumallin erikoisuuksista oli avattava takalasi. Perinne elää yhä, sillä samainen toiminto löytyy myös uudesta BMW 5-sarjan Touringista. Nykyisin toiminnon käytännöllisyyttä lisää sähköisesti sivuun siirtyvä tavaratilan verho.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeräpään pieniä parannuksiaUuden Touring-sukupolven tärkeintä antia on tavaratilan kokonaisvaltainen hienosäätö. Valmistajan mukaan 570 litran tavaratila on kasvanut vain kymmenellä litralla, mutta venähtäneitä mittoja oleellisempaa on aiempaa parempi käytettävyys.Edellismallin mekaanisen vivun sijaan takaistuinten kaato sujuu nyt sähköisesti nappia painamalla. Kolmessa osassa alas taittuva takaselkänoja jää hieman kulmaan, joten tavaratilan pohjasta ei muodostu aivan tasaista.Tavaratilan verho ja matkustajia suojaava verkko on erotettu irrallisiksi osiksi, joiden käsittely tavaratilaa laajentaessa on helpompaa. Molemmille löytyy paikka välipohjan alta.Raskaista kuormia siirtelevien elämää helpottaa sadalla kilolla 720–730 kiloon noussut tavaratilan kantavuus. Automaattisen tasonsäädön hoitava taka-akselin ilmajousitus kuuluu kauppaan. Lapsiperheitä taas helpottaa kolmea rinnakkaista turvaistuinta tukeva takaistuin.BMW ei siis edelleenkään tähtää Touringillaan markkinoiden avarimmaksi farmariksi, vaan keskittyy tarjoamaan käyttökelpoista tilaa laadukkailla yksityiskohdilla höystettynä.Edessä ehostettavaaKuljettajan kannalta Touringin paras puoli lienee se, ettei autoa erota sedanista kuin taustapeilin näkymästä. Suuri auto on vaivaton käsitellä hitaissa paikoissa lisävarusteisten kamerajärjestelmien ansiosta. Korkeammissa vauhdeissa auto tuntuu kokoistaan pienemmältä, josta osakiitos lankeaa malliversiosta riippuen noin sadalla kilolla keventyneeseen omamassaan.Vaikka uusi 5-sarja on ajettavuudeltaan kyvykäs, jää varsinainen ajamisen ilo enemmän markkinointiviestinnän kuin todellisen suoriutumisen varaan. Ajonautintoa nakertaa etäinen ohjaus, jonka vuoksi auton ja kuljettajan välinen vuorovaikutus jää ohueksi.BMW tarjoaa 5-sarjaan huippulaajaa valikoimaa erilaisia ajettavuuteen vaikuttavia varusteita. Ensimmäistä kertaa 5-sarjan historiassa xDrive-neliveto voidaan yhdistää M Sport -alustaan tai nelipyöräohjaukseen. Tarjolla on myös mukautuva iskunvaimennus sekä sähkösäätöinen kallistuksenvaimennus.Saksassa ajettuihin ensikoeajoihin valituista autoista löytyi mukautuva iskunvaimennus ja nelipyöräohjaus. Jälkimmäinen ketteröittää kookasta autoa hienosti, mutta mukautuvaa iskunvaimennusta vaivaa Saksankin teillä samanlainen nypytys, joka häiritsi Moottorin sedan-korisen 530d:n Suomessa ajetussa koeajossa. Lienee makuasia, haittaako se vai ei.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 7.11.2024 Käyttötesti Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? 7.11.2024 Moottoripyörät Kevyt seikkailupyörä Suzukilta – DR-Z4S valloittaa metsätiet 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista