4.9.2023

Maistiainen: BMW M5 CS – Raakalainen perhesedanin kuorissa

M5 CS on BMW:n kaikkien aikojen tehokkain automalli. 635 hevosvoimaa ei jätä kylmäksi.

BMW M5 Competition Sports on klassinen sleeper. Auto näyttää parkkipaikalla seisoessaan tuiki tavalliselta sedan-mallilta. Rikos ei paljastu harjaantumattomalle silmälle, sillä etenkään keulasta katsottuna auto ei juuri tihku suorituskykyä. Ainoa paljastava seikka on munuaisen sisällä olema M5-logo.

Perästä katsottuna tilanne on hieman toinen. Helman alta pilkottaa neljä pakoputken ulostuloa, mikä kertoo heti, että kyseessä ei liene 518D. Takakontissa oleva M5-merkintä paljastaa lopullisen totuuden siitä, mistä automallissa on kyse.

M5 Competition Sport on kaikkien aikojen tehokkain BMW-malli. Konepellin alla on jököttää 4,4-litrainen V8-moottori, josta löytyy muuttuva venttiilinajoitus ja kaksin kappalein turboahtimia. Vaihteisto on 8-portainen ja kaksoiskytkimellinen automaatti, jota voi ohjata halutessaan manuaalitilassa.

Teholukemat ovat vaikuttavat. Huipputeho on 625 hevosvoimaa ja se luovutetaan 6000 kierroksen kohdalla. Vääntöä on riittävät 750 Nm ja vääntöalue on laaja. Se alkaa 1800 kierroksen kohdalla ja yltää 5950 kierrokseen. Tällä voimapotentiaalilla ja nelivedon ansiosta 100 km/h suoritetaan kolmessa sekunnissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sadan kilon laihdutuskuuri

CS ei toki luota pelkkään tehoon, vaan raisumpaa suorituskykyä on loihdittu myös vaa’alla. CS on 118 kiloa normimallia kevyempi. Competition-malliin painoeroa syntyy 70 kiloa. Painoa on saatu kuriin keventämällä sieltä täältä, mutta erityisen suuri säästö on tullut jarruista, joista on niistetty Competition versioon verrattuna peräti 23 kiloa.

Painotalkoissa on käytetty laajalti hiilikuitua ja esimerkiksi etuistuimet on veistelty kuidusta kuppimallisiksi. Samaa materiaalia löytyy muun muassa konepellistä, peilinkuorista ja takakontista.

Ihan kevyt auto M5 CS ei kuitenkaan ole, sillä vaaka pysähtyy kevennysten jälkeenkin 1919 kiloon. Monta asiaa BMW-leirissä on kuitenkin tehty oikein, sillä M5 ei missään nimessä tunnu kilojensa painoiselta. Itse asiassa sen käytös ja ketteryys viittaavat kevyempään autoon.

Radalla CS osoittaa ketteryytensä ja kyvykkyytensä. Sitä ajaessa ei ikinä uskoisi alla olevan lähes 2000 kiloa painava ja viisimetrinen perhesedan, sillä käytös on hyvin urheiluautomainen. Huippunopeudestakaan homma ei jää kiinni, sillä elektroninen rajoitin puuttuu peliin lukemassa 305 km/h.

Itse asiassa eroa vaikkapa M2:een on hämmästyttävän vähän, vaikka kokoluokka onkin eri maailmasta. M5 CS on ketterä ja johdonmukainen. Kun ketteryyteen yhdistetään neljä vetävää pyörää ja raaka suorituskyky, ei kokonaisuudesta oikein voi olla pitämättä.

Sähköistymisen myötä autojen kiihtyvyyslukemat ovat huipputasolla suorastaan naurettavia, mutta BMW:n polttomoottoriversio on sekin lipevä. CS-malli kiihtyy makuulta sataseen tasan kolmessa sekunnissa. Repäisy on kova, muttei silti verrattavissa sähköautojen alkukiihdytyksiin.

Hulppeaa, muttei kuumottavaa

Polttomoottorin voimantuotto on hyvin erilaista sähköön verrattuna, sillä M5 oikeastaan innostuu vasta siinä vaiheessa, kun sähköpelit alkavat jo laantua. Vaikka suorakiihtyvyys on hulppeaa, ei se silti tunnu lainkaan kuumottavalta. Niin koomiselta kuin se kuulostaakin, on BMW:n voima jollain kierolla tavalla pehmeää.

8-sylinterisessä polttomoottorissa puhuttelee moni asia, mutta erityisen ilahduttavaa on äänimaailma. Vaikka melunormit ovat tätä nykyä varsin tiukat, on CS:n äänimaailmasta saatu puristettua edes hieman kapinahenkeä. Eivät äänet tietenkään ole menneiden vuosian tasolla, mutta nelilitraisen kahdeksikon soundi puhuttelee.

Tätä nykyä tekniikka on ihmeellistä myös siksi, että M5:a voi halutessaan ohjastaa joko nelivetoisena ja takatuupparina. Takavetotilassa 635 hevosvoimaa takaavat, että leveät takaläskit katoavat savuna ilmaan. Voimaa kannattaa kunnioittaa, sillä huolimattomasti vedellessä taho saattaa puraista.

Vaikka M5 CS:n voisi monilta osin niputtaa supertehokkaaksi perheautoksi, rajaa nelipaikkaisuus ostajakuntaa hieman. Enemmän sitä luonnollisesti rajaa hinnoittelu, sillä CS-versio ei ole aivan sieltä malliston edullisimmasta päästä. Hintalapussa seisoo majesteettinen lukema 282.808,88 euroa.

Halpa ei ole M5 perusmallikaan. Hinnat alkaen -lappu sanoo 216 114 euroa, josta valtion veropottia kartutetaan 81 934 eurolla. Sporttisen sedanin ostaja siis tukee hyvinvointivaltiota hulppealla summalla. M5:n hankkivaa kansalaista ei siis kannata katsella nyrpeänä alta kulmien, vaan tervehtiä ilolla.

Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat