4.9.2023 Ajoneuvot Maistiainen: BMW M5 CS – Raakalainen perhesedanin kuorissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä M5 CS on BMW:n kaikkien aikojen tehokkain automalli. 635 hevosvoimaa ei jätä kylmäksi. BMW M5 Competition Sports on klassinen sleeper. Auto näyttää parkkipaikalla seisoessaan tuiki tavalliselta sedan-mallilta. Rikos ei paljastu harjaantumattomalle silmälle, sillä etenkään keulasta katsottuna auto ei juuri tihku suorituskykyä. Ainoa paljastava seikka on munuaisen sisällä olema M5-logo.Perästä katsottuna tilanne on hieman toinen. Helman alta pilkottaa neljä pakoputken ulostuloa, mikä kertoo heti, että kyseessä ei liene 518D. Takakontissa oleva M5-merkintä paljastaa lopullisen totuuden siitä, mistä automallissa on kyse.M5 Competition Sport on kaikkien aikojen tehokkain BMW-malli. Konepellin alla on jököttää 4,4-litrainen V8-moottori, josta löytyy muuttuva venttiilinajoitus ja kaksin kappalein turboahtimia. Vaihteisto on 8-portainen ja kaksoiskytkimellinen automaatti, jota voi ohjata halutessaan manuaalitilassa.Teholukemat ovat vaikuttavat. Huipputeho on 625 hevosvoimaa ja se luovutetaan 6000 kierroksen kohdalla. Vääntöä on riittävät 750 Nm ja vääntöalue on laaja. Se alkaa 1800 kierroksen kohdalla ja yltää 5950 kierrokseen. Tällä voimapotentiaalilla ja nelivedon ansiosta 100 km/h suoritetaan kolmessa sekunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySadan kilon laihdutuskuuriCS ei toki luota pelkkään tehoon, vaan raisumpaa suorituskykyä on loihdittu myös vaa’alla. CS on 118 kiloa normimallia kevyempi. Competition-malliin painoeroa syntyy 70 kiloa. Painoa on saatu kuriin keventämällä sieltä täältä, mutta erityisen suuri säästö on tullut jarruista, joista on niistetty Competition versioon verrattuna peräti 23 kiloa.Painotalkoissa on käytetty laajalti hiilikuitua ja esimerkiksi etuistuimet on veistelty kuidusta kuppimallisiksi. Samaa materiaalia löytyy muun muassa konepellistä, peilinkuorista ja takakontista.Ihan kevyt auto M5 CS ei kuitenkaan ole, sillä vaaka pysähtyy kevennysten jälkeenkin 1919 kiloon. Monta asiaa BMW-leirissä on kuitenkin tehty oikein, sillä M5 ei missään nimessä tunnu kilojensa painoiselta. Itse asiassa sen käytös ja ketteryys viittaavat kevyempään autoon.Radalla CS osoittaa ketteryytensä ja kyvykkyytensä. Sitä ajaessa ei ikinä uskoisi alla olevan lähes 2000 kiloa painava ja viisimetrinen perhesedan, sillä käytös on hyvin urheiluautomainen. Huippunopeudestakaan homma ei jää kiinni, sillä elektroninen rajoitin puuttuu peliin lukemassa 305 km/h.Itse asiassa eroa vaikkapa M2:een on hämmästyttävän vähän, vaikka kokoluokka onkin eri maailmasta. M5 CS on ketterä ja johdonmukainen. Kun ketteryyteen yhdistetään neljä vetävää pyörää ja raaka suorituskyky, ei kokonaisuudesta oikein voi olla pitämättä.Sähköistymisen myötä autojen kiihtyvyyslukemat ovat huipputasolla suorastaan naurettavia, mutta BMW:n polttomoottoriversio on sekin lipevä. CS-malli kiihtyy makuulta sataseen tasan kolmessa sekunnissa. Repäisy on kova, muttei silti verrattavissa sähköautojen alkukiihdytyksiin.Hulppeaa, muttei kuumottavaaPolttomoottorin voimantuotto on hyvin erilaista sähköön verrattuna, sillä M5 oikeastaan innostuu vasta siinä vaiheessa, kun sähköpelit alkavat jo laantua. Vaikka suorakiihtyvyys on hulppeaa, ei se silti tunnu lainkaan kuumottavalta. Niin koomiselta kuin se kuulostaakin, on BMW:n voima jollain kierolla tavalla pehmeää.8-sylinterisessä polttomoottorissa puhuttelee moni asia, mutta erityisen ilahduttavaa on äänimaailma. Vaikka melunormit ovat tätä nykyä varsin tiukat, on CS:n äänimaailmasta saatu puristettua edes hieman kapinahenkeä. Eivät äänet tietenkään ole menneiden vuosian tasolla, mutta nelilitraisen kahdeksikon soundi puhuttelee.Tätä nykyä tekniikka on ihmeellistä myös siksi, että M5:a voi halutessaan ohjastaa joko nelivetoisena ja takatuupparina. Takavetotilassa 635 hevosvoimaa takaavat, että leveät takaläskit katoavat savuna ilmaan. Voimaa kannattaa kunnioittaa, sillä huolimattomasti vedellessä taho saattaa puraista.Vaikka M5 CS:n voisi monilta osin niputtaa supertehokkaaksi perheautoksi, rajaa nelipaikkaisuus ostajakuntaa hieman. Enemmän sitä luonnollisesti rajaa hinnoittelu, sillä CS-versio ei ole aivan sieltä malliston edullisimmasta päästä. Hintalapussa seisoo majesteettinen lukema 282.808,88 euroa.Halpa ei ole M5 perusmallikaan. Hinnat alkaen -lappu sanoo 216 114 euroa, josta valtion veropottia kartutetaan 81 934 eurolla. Sporttisen sedanin ostaja siis tukee hyvinvointivaltiota hulppealla summalla. M5:n hankkivaa kansalaista ei siis kannata katsella nyrpeänä alta kulmien, vaan tervehtiä ilolla.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?