9.6.2022

Maistiainen: Can-Am Maverick X RS Turbo RR – Hyvästit järjelle

Rinnakkain istuttavien mönkijämallien esiinmarssi on muutaman viimeisen vuoden aikana ollut mittavaa. Side-by-side-mönkijä on järkevä ja monipuolinen kulkupeli, mutta Maverick X:n kohdalla tilanne on täysin päinvastainen.

Maverick X RS Turbo on mönkijä, jolle on vaikeaa löytää varsinaista vertailukohdetta. Se on supertehokas hauskanpitolaite, jonka kutsuminen rinnakkain istuttavaksi mönkijäksi on vahvaa vähättelyä. Suorin vertailukohde löytyykin rallipoluilta.

Can-Amin tekniset tiedot kertovat Maverickin tapauksessa paljon. Mönkijän voimanlähde on 900-kuutioinen ja Rotaxin valmistama. Kolmisylinterisestä moottorista saadaan turboahtimen piiskaamana 149 kW (200 hv) tehot. 762 kiloa painava mönkijä on tuolla tehopotentiaalilla raju tapaus.

Lyhyt koeajo osoitti, että uuden turbomallin voimapotentiaali on häijy. 149 kW:n tarjoama suorituskyky tuntuu kiihdytyksissä, eikä kaikkea voimaa onnistu hyödyntämään pienellä ajoradalla. Kouriintuntuva voima herättää ensimmäisellä ajolenkillä kunnioitusta, kuten sen kuuluukin.

Koska voimaa piisaa, on sen ympärille rakennettu pätevä kokonaisuus. Foxin valmistama alusta on kyvykäs ja joustomatka on edessä 56 cm ja takana 61 cm. Tämä tarkoittaa, että Maverick X:ää voi viedä tavalla, johon harvalla muulla ajoneuvolla on mahdollisuuksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköllä säätyvä alusta

Vaimennuksen säätö on dynaaminen, joten luonnetta muokataan sähköisesti ajotilaa vaihtamalla. Iskareita ei siis tarvitse enää naksutella tiukemmalle ja löysemmälle manuaalisesti.

Pitkät joustovarat saavat Maverickin elämään voimakkaasti tasaisella ajoalustalla. Jarrutuksissa keula sukeltaa useita kymmeniä senttejä. Vastavuoroisesti kiihdytyksessä nokka kohoaa kohti taivaankantta. Pito on luonnollisesti huikea koko ajan.

Alustassa on kiistatta suuri määrä potentiaalia ja sen toimivuudesta tasaisella hiekka-alustalla saa vasta ujon aavistuksen. Maverickille eivät tuota ongelmaa suuremmatkaan hypyt, sillä alusta on huolella rakennettu.

Can-Am Maverick X RS Turbo RR:n renkaiden läpimitta on yli 80 senttiä. Massiiviset pyörät kertovat ensivilkaisulla mistä hommassa on oikein kyse. Sama pätee ulkonäköön muutenkin, sillä Can-Amin huippumalli ei pidä kynttiläänsä vakan alla. Aggressiivisuuden annetaan näkyä ja kuulua.

Tiheä metsikkö kannattaa unohtaa

Turbomallinen Can-Am on muita rinnakkain istuttavia mönkijämalleja kookkaampi ja etenkin leveämpi. Siinä missä muut Maverick-mallit selviytyvät ankarassa metsikössä, menee Maverick RS hieman hukkaan hitaassa metsäryöminnässä.

Sen vieminen samoille poluille kapeampien mallien kanssa on turhaa. Ihan jo siksikin, että kyseessä on todellinen urheilumalli. Maverick X RS kuuluu leveille hiekkapoluille, crossiradalle tai aavikolle, jossa sen potentiaalia pääsee käyttämään hyväkseen täysimittaisesti.

Ominaisuudet tuntuvat myös lomapakossa, sillä hinta kipuaa 35 830 euron lukemaan. Tuolla hinnalla itselleen saa jo hyvin varustellun perheauton. Summa on kova, etenkin kun kyseessä on puhdas leikkikalu, sillä rekisteriin Maverickia ei Suomessa saa.

Toisaalta tieliikenteessä ajaminen olisi muutenkin silkkaa ajanhukkaa. Can-Am Maverick X RS Turbo RR on luotu ajettavaksi kaasu pohjassa ja ankarassa sivuluisissa.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat