22.5.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Ford Mustang Mach1 – Voiman suloinen sinfonia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mustang Mach1 on modernin automaailman outolintu. Sen muhkea V8 soittaa voiman sinfoniaa perinteitä kunnioittaen ja päästöistä viis veisaten. Painan Fordin keskikonsolissa sijaitsevaa start-nappia ja korviini tulvii vapaasti hengittävän kahdeksikon matala murahdus. Napin painaminen on aiheuttanut prosessin, jollaista parin vuosikymmenen jälkeen tullaan muistelemaan historian siipien havinana. Fordin konepellin alla majailee 5-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori, jonka sisällä on juuri käynnistynyt raaka prosessi. Auton sylintereihin syötetään bensiinin ja ilman seosta, joka sytytetään kipinällä. Palotilaan aiheutuva paine työntää männän liikkeelle ja näin syntyy autoa liikuttava voima. Mustang Mach1:n kaltaisen automallin julkaiseminen tällaiseen maailmanaikaan vaatii pokerinaamaa. Kun autoteollisuuden lainalaisuudet vaativat sähköistämään malleja, on perinteisen polttomoottoriauton valmistaminen melkein rikollista. Kuka hullu kehtaa markkinoida vapaasti hengittävällä bensiinimoottorilla varustettua autoa? Kaiken päälle Mustang Mach1:n vaihteisto on kuusivaihteinen manuaali. Laatikko on Tremecin valmistama ja peräisin Shelby GT350:stä. Tuntuma on täsmällinen ja vaihdekepin liike lyhyt. Autossa on Rev Matching- järjestelmä, eli moottorinohjaus heittää pienemmälle vaihdon yhteydessä välikaasun, jotta pykälät menevät siveämmin sisään. Tosikuskit voivat toki kytkeä ominaisuuden pois. Ulkomuoto huokuu muskelimaailmaa. Kylkien ja konepellin teippaukset luovat luonnetta ja aggressiivisuutta. Kaikki on tehty tyylillä, ei yliampuvasti. Diffuusorin reunoilta tuijottavat molemmin puolin tuplaputket, joiden välityksellä äänimaailma tuotetaan atmosfääriin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suoraan Shelbyn ja GT:n väliin Mach1 on Mustang-perheen suorituskykyisin versio, joka lainaa vaihteiston lisäksi muitakin komponentteja legendaarisesta Shelbystä. Esimerkiksi diffuusori, pakosarja, öljynlauhdutin ja alustan palikoita on lainattu GT350:stä. Jarrut ovat Brembon kuusimäntäiset radiaalit. Mach1 istahtaa Mustang-mallistossa Shelbyn ja GT:n välimaastoon. Se on hieno kompromissi, joka paikkaa monia puutteita perus-GT:ssä, mutta hinta ei nouse Shelby-tasolle. Kompromissi on onnistunut, vaikka voimaa Mach 1 tarjoaa vain 10 hevosta enemmän kuin perusmallin GT. Merkittävin ero perusmalliin on alustassa, josta löytyy riittävästi jämäkkyyttä rata-ajoa silmällä pitäen. Mustang ei painavana autona ole maapallon nopein ratatykki, mutta parempi alusta ja jarruvarustus vievät sitä kelvollisempaan suuntaan. MagnaRide–alusta säätyy ajotilan mukaan mukavasta ratakovaksi. Tällä maistiaisreissulla radalle ei ollut mahdollisuutta päästä, mutta mutkatiellä alusta näytti potentiaalinsa. Sähköisesti säätyvä alusta on erittäin jämäkkä ja huonokuntoisella tieverkostolla liioitellun kova. Asetelmat hyväksi rata-alustaksi ovat siis olemassa. Ratamoodi päälle ja nirvanaan Mach1:n ajomoodeista löytyy suoraan rata-asetus, joka poistaa luistoneston, tukevoittaa alustan ja tiukentaa ohjaustuntuman. Ilman luistonestoa renkaat lyövät naurettavan helposti joutavaa, sillä 338 kW (460 hv) ja 529 Nm takapyörille tuotettuna on merkittävä määrä voimaa. TrackApps -valikosta löytyy myös Line lock -niminen applikaatio, joka lukitsee etuakselin nappia painamalla. Sen avulla kokemattomampikin kuski voi tehdä näyttäviä burniksia suorastaan naurettavan helposti. Takarenkaat tuottavat vaivatta valkoisen paksun savupilven, kun kumi muuttaa olomuotoaan toiseksi. Suorituskykymielessä polttomoottorilla varustettu muskeliauto ei luonnollisesti pärjää sähköön luottaville automalleille. 4,8 sekuntia sataseen on hyvä, mutta samaan lukemaan yltää laaja joukko mitäänsanomattomalta vaikuttavia sähköautoja. Mustangin kohdalla kyse on tietenkin paljon muustakin kuin pelkästä kiihdytyslukemasta. Muhkean kokoisessa polttomoottoriautossa on jotain selittämätöntä tenhoa. Se on kuin tunnelmallinen rintamamiestalo, josta puuttuu homeen haju, narisevat portaat ja puhkiruostuneet rännit. Mikäli Fordin V8-koneen majesteettinen jylinä ei saa sydäntä pamppailemaan, kannattaa tarkistaa löytyykö ranteesta pulssia lainkaan. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe