18.10.2018 Ajoneuvot Maistiainen: hillittyä suorituskykyä – Volvo S60 T8 Polestar Engineered Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Volvo S60 kera esitellään Volvon uuden sporttisemman brändin ensimmäinen tulokas, hieman kiristetty T8. Sama tekniikka tulee tarjolle myöhemmin myös V60 ja XC60 malleihin. Kun voimalinjassa kulkee sähköä, se on tänä päivänä premium-luokassa urheilullisuuden merkki. Volvo S60:n ladattavan hybridimalliston huippuversiossa eli T8:ssa on tehoa 390 hevosvoimaa, ja Polestar Engineered -versiossa tehomäärää on kasvatettu vielä aavistus 405:ään heppaan. Lukema on ihan miehekäs. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Brembo, Öhlins... Tehon lisäksi myös auton tekniikkaa on muokattu. Alustan virittämisessä on otettu avuksi Öhlinsin tietotaito, ja kevytvaluisten 19-tuumaisten vanteiden takaa pilkottavat Brembon keltaiset jarrusatulat. Pääsimme S60 T8 Polestar Engineeredin rattiin Kaliforniassa, joten ajotila-asetuksista kaivetaan ensin esiin kaupungista ulos liukuessa hiljaisen mukava sähkömoodi. Akustolla on kokoa 10,4 kilowattituntia ja se mahdollistaa reilun 30 kilometrin ajot pelkällä sähköllä. Normaaliajossa taajamien ulkopuolella kannattaa suosia hybridi-asetusta, jolloin voimalinja käyttää sähköä ja polttomoottoria mahdollisimman taloudellisen etenemisen takaamiseksi. Sähköajosta tehomoodiin Vähän ajan kuluttua reitti poikkeaa rantatieltä kohti rannikkoa reunustavia kukkuloita, joten on aika vaihtaa tehomoodiin. Ohjaus, vaihteisto, alusta ja voimanjako valmistavat auton ripeämpään etenemiseen. Meno maittaa, joskin äärettömän sporttinen ei tunne ratin takana ole. Polestar Engineered ei ole siis Volvo-maailmassa sama asia kuin mitä AMG on Mercedekselle, M BMW:lle tai RS Audille. Pikemminkin kyseessä on vain hieman kireämpi R-Design. Toisaalta kuljettaja arvostaa myös sitä, ettei alusta ole paukkulautamaisen kova. Pitää myös muistaa, että bensiinimoottori on kaksilitrainen, jota on tehostettu sekä mekaanisella että pakokaasuahtimella. Kaiken tarjolla olevan tehon ulos kaivaminen vaatii siis varsin selkeitä oikean jalan painalluksia. Kone reagoi kaasujalan pyynteihin joustavan nopeasti. Nopeasti kuljettaja oppiikin nauttimaan vain äärettömän hyvin vääntävästä voimalinjasta, maksimivääntö on 670 Nm, josta sähkön osuus on 240 Nm. Meno on varsin ripeää ja myös vielä mukavaa ilman hampaiden kiristelyä. Lisäfiiliksen toivossa Sama filosofia korostuu myös ohjaamossa. R-Design-sportti-istuimet ovat hyvät ja tukevat kroppaa, ja keltaiset turvavyöt ovat hauska pieni yksityiskohta, mutta muuten ohjaamo ei juurikaan eroa tavallisesta R-Designista. Tämä on pieni miinus, ellei sitten arvosta auton hillittyä olemusta. Itse kaipaisin ohjaamoon muutamia sporttilisukkeita ihan vain fiilistä nostattamaan. Vielä suurempi miinus tulee Polestar Engineered -version vaihdekepistä, joka ei ole kaikkein sulavin käyttää. Myös ulkoiset yksityiskohdat vanteiden ja keltaisten jarrusatuloiden lisäksi ovat melko miedot; tumma keulamaski ja tummat pakoputken päät ovat understatement nekin. Polestar Engineered versioiden tuotanto on rajattu, ja itse hankkisin sellaisen, odottaisin rehellisesti autolta hieman enemmän. Toisaalta auton hillitty tyyli istuu hyvin yhteen S60:n mukavan leppoisan olemuksen kanssa… Kyseessä on ripeän mukava matka-auto, jolla voi taittaa yhdellä istumalla pidempääkin siivua. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Yleinen Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe