16.4.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Husqvarna Norden 901 Expedition – yllättävästi erilainen Teksti Janne Huhtala Kuva Sebas Romero ja Marco Campelli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voisi kuvitella pidempijoustoisen alustan tekevän Expeditionista enemmän maastoon suunnatun moottoripyörän, mutta yllättäen se voittaa perus-Nordenin myös matka-ajossa. Vuosi sitten Husqvarna laajensi mallistoaan yksisylinterisistä kaksisylinterisiin esittelemällä Norden 901 -seikkailupyörän. Se ei ollut yhtä race-henkinen kuin konsernisisarensa KTM:n vastaava malli. Mukavuutta sen sijaan oli reilusti, ja myös ominaisuudet riittivät sekä matka-ajoon että kevyeeseen maastoajoon mainiosti.Kun Husqvarna nyt esitteli pitkäjoustoisemman, korkeammalla maavaralla ja tukevalla pohjapanssarilla varustetun Expeditionin, niin monet odottivat uutuuden olevan suunnattu enemmän maastoajoon. Koeajon perusteella osittain näin onkin, mutta yllätyksen tuottaa se, että Expedition voittaa perusmallin myös matkaominaisuuksillaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää hintaa - lisää vastinettaKahden tuhannen euron lisähinnan vastineeksi Expeditionin ostaja saa pidempien joustomatkojen lisäksi korkeamman touring-tuulilasin, kahvan- ja satulanlämmittimet, keskiseisontatuen, pohjapanssarin ja pehmeät sivulaukut kiinnitysrautoineen. Myös grafiikaltaan uutuus eroaa perus-Nordenista niin merkittävästi, että on vaikea uskoa niiden olevan rakenteiltaan katteita myöten identtiset.Koeajo aloitettiin yllättäen alkaneessa sateessa, jolloin ajopuvun vesitiivis kalvo oli pakattuna sivulaukkuihin. Iso tuulilasi ja kuljettajan jalat hyvin suojaavat sivukatteet sekä reilusti mitoitetut ja tukevat käsisuojat pitivät kuljettajan lähes kuivana puolisen tuntia jatkuneen sadekuuron ajan.Kahvan- ja istuimenlämmittimet tekivät lisäksi ajamisesta mukavampaa sateen viilentämässä säässä. Vakonopeudensäätimen ansiosta matka-ajo suoralla tiellä muistuttaa enemmän pelkkää kyydissä istumista. Leveä satula tarjoilee mukavuutta enemmän kuin mihin seikkailupyörien luokassa on keskimäärin totuttu.Moottori ei jätä toivomisen varaaMukavuus ja monipuolisuus menisivät hukkaan jos moottori jättäisi toivomisen varaa ominaisuuksiensa suhteen. Onhan moottoripyöräilyssä pohjimmiltaan kuitenkin kyse vapaudesta ja vauhdista.Mutta huoli moottorin suhteen on Husqvarnan kohdalla turha, päinvastoin se on pyörän ehdoton helmi. 105-hevosvoimainen rivikakkonen reagoi erittäin herkästi kaasukahvan liikkeisiin olematta kuitenkaan liian äkkiväärä. Myöskään minkäänlaista nykimistä moottorijarrulta vedolle tai päinvastoin siirryttäessä ei tunnu.Kiihtyvyys on kaikissa järkevissä nopeuksissa kiitettävää, ja vaihteiden vaihtoa helpottaa molempiin suuntiin kytkimettömän vaihdon salliva vaihdeavustin.Lukijoita on syytä varoittaa, jos mielessä on Expeditionin koeajo. Se saattaa nimittäin aiheuttaa voimakasta omistushalua. Sinua on varoitettu. Husqvarna Norden 901 Expedition Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 889 cc Teho: 77 kW (105 hv) / 8 000 r/min Vääntö: 100 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1529 mm Istuinkorkeus: 875/895 mm Tankin tilavuus: 19 litraa Paino tankattuna. 228 kg Hinta: 22 744 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero ja Marco Campelli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää