16.4.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Husqvarna Norden 901 Expedition – yllättävästi erilainen Teksti Janne Huhtala Kuva Sebas Romero ja Marco Campelli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voisi kuvitella pidempijoustoisen alustan tekevän Expeditionista enemmän maastoon suunnatun moottoripyörän, mutta yllättäen se voittaa perus-Nordenin myös matka-ajossa. Vuosi sitten Husqvarna laajensi mallistoaan yksisylinterisistä kaksisylinterisiin esittelemällä Norden 901 -seikkailupyörän. Se ei ollut yhtä race-henkinen kuin konsernisisarensa KTM:n vastaava malli. Mukavuutta sen sijaan oli reilusti, ja myös ominaisuudet riittivät sekä matka-ajoon että kevyeeseen maastoajoon mainiosti.Kun Husqvarna nyt esitteli pitkäjoustoisemman, korkeammalla maavaralla ja tukevalla pohjapanssarilla varustetun Expeditionin, niin monet odottivat uutuuden olevan suunnattu enemmän maastoajoon. Koeajon perusteella osittain näin onkin, mutta yllätyksen tuottaa se, että Expedition voittaa perusmallin myös matkaominaisuuksillaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää hintaa - lisää vastinettaKahden tuhannen euron lisähinnan vastineeksi Expeditionin ostaja saa pidempien joustomatkojen lisäksi korkeamman touring-tuulilasin, kahvan- ja satulanlämmittimet, keskiseisontatuen, pohjapanssarin ja pehmeät sivulaukut kiinnitysrautoineen. Myös grafiikaltaan uutuus eroaa perus-Nordenista niin merkittävästi, että on vaikea uskoa niiden olevan rakenteiltaan katteita myöten identtiset.Koeajo aloitettiin yllättäen alkaneessa sateessa, jolloin ajopuvun vesitiivis kalvo oli pakattuna sivulaukkuihin. Iso tuulilasi ja kuljettajan jalat hyvin suojaavat sivukatteet sekä reilusti mitoitetut ja tukevat käsisuojat pitivät kuljettajan lähes kuivana puolisen tuntia jatkuneen sadekuuron ajan.Kahvan- ja istuimenlämmittimet tekivät lisäksi ajamisesta mukavampaa sateen viilentämässä säässä. Vakonopeudensäätimen ansiosta matka-ajo suoralla tiellä muistuttaa enemmän pelkkää kyydissä istumista. Leveä satula tarjoilee mukavuutta enemmän kuin mihin seikkailupyörien luokassa on keskimäärin totuttu.Moottori ei jätä toivomisen varaaMukavuus ja monipuolisuus menisivät hukkaan jos moottori jättäisi toivomisen varaa ominaisuuksiensa suhteen. Onhan moottoripyöräilyssä pohjimmiltaan kuitenkin kyse vapaudesta ja vauhdista.Mutta huoli moottorin suhteen on Husqvarnan kohdalla turha, päinvastoin se on pyörän ehdoton helmi. 105-hevosvoimainen rivikakkonen reagoi erittäin herkästi kaasukahvan liikkeisiin olematta kuitenkaan liian äkkiväärä. Myöskään minkäänlaista nykimistä moottorijarrulta vedolle tai päinvastoin siirryttäessä ei tunnu.Kiihtyvyys on kaikissa järkevissä nopeuksissa kiitettävää, ja vaihteiden vaihtoa helpottaa molempiin suuntiin kytkimettömän vaihdon salliva vaihdeavustin.Lukijoita on syytä varoittaa, jos mielessä on Expeditionin koeajo. Se saattaa nimittäin aiheuttaa voimakasta omistushalua. Sinua on varoitettu. Husqvarna Norden 901 Expedition Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 889 cc Teho: 77 kW (105 hv) / 8 000 r/min Vääntö: 100 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1529 mm Istuinkorkeus: 875/895 mm Tankin tilavuus: 19 litraa Paino tankattuna. 228 kg Hinta: 22 744 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero ja Marco Campelli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä