16.4.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Husqvarna Norden 901 Expedition – yllättävästi erilainen Teksti Janne Huhtala Kuva Sebas Romero ja Marco Campelli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voisi kuvitella pidempijoustoisen alustan tekevän Expeditionista enemmän maastoon suunnatun moottoripyörän, mutta yllättäen se voittaa perus-Nordenin myös matka-ajossa. Vuosi sitten Husqvarna laajensi mallistoaan yksisylinterisistä kaksisylinterisiin esittelemällä Norden 901 -seikkailupyörän. Se ei ollut yhtä race-henkinen kuin konsernisisarensa KTM:n vastaava malli. Mukavuutta sen sijaan oli reilusti, ja myös ominaisuudet riittivät sekä matka-ajoon että kevyeeseen maastoajoon mainiosti.Kun Husqvarna nyt esitteli pitkäjoustoisemman, korkeammalla maavaralla ja tukevalla pohjapanssarilla varustetun Expeditionin, niin monet odottivat uutuuden olevan suunnattu enemmän maastoajoon. Koeajon perusteella osittain näin onkin, mutta yllätyksen tuottaa se, että Expedition voittaa perusmallin myös matkaominaisuuksillaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää hintaa - lisää vastinettaKahden tuhannen euron lisähinnan vastineeksi Expeditionin ostaja saa pidempien joustomatkojen lisäksi korkeamman touring-tuulilasin, kahvan- ja satulanlämmittimet, keskiseisontatuen, pohjapanssarin ja pehmeät sivulaukut kiinnitysrautoineen. Myös grafiikaltaan uutuus eroaa perus-Nordenista niin merkittävästi, että on vaikea uskoa niiden olevan rakenteiltaan katteita myöten identtiset.Koeajo aloitettiin yllättäen alkaneessa sateessa, jolloin ajopuvun vesitiivis kalvo oli pakattuna sivulaukkuihin. Iso tuulilasi ja kuljettajan jalat hyvin suojaavat sivukatteet sekä reilusti mitoitetut ja tukevat käsisuojat pitivät kuljettajan lähes kuivana puolisen tuntia jatkuneen sadekuuron ajan.Kahvan- ja istuimenlämmittimet tekivät lisäksi ajamisesta mukavampaa sateen viilentämässä säässä. Vakonopeudensäätimen ansiosta matka-ajo suoralla tiellä muistuttaa enemmän pelkkää kyydissä istumista. Leveä satula tarjoilee mukavuutta enemmän kuin mihin seikkailupyörien luokassa on keskimäärin totuttu.Moottori ei jätä toivomisen varaaMukavuus ja monipuolisuus menisivät hukkaan jos moottori jättäisi toivomisen varaa ominaisuuksiensa suhteen. Onhan moottoripyöräilyssä pohjimmiltaan kuitenkin kyse vapaudesta ja vauhdista.Mutta huoli moottorin suhteen on Husqvarnan kohdalla turha, päinvastoin se on pyörän ehdoton helmi. 105-hevosvoimainen rivikakkonen reagoi erittäin herkästi kaasukahvan liikkeisiin olematta kuitenkaan liian äkkiväärä. Myöskään minkäänlaista nykimistä moottorijarrulta vedolle tai päinvastoin siirryttäessä ei tunnu.Kiihtyvyys on kaikissa järkevissä nopeuksissa kiitettävää, ja vaihteiden vaihtoa helpottaa molempiin suuntiin kytkimettömän vaihdon salliva vaihdeavustin.Lukijoita on syytä varoittaa, jos mielessä on Expeditionin koeajo. Se saattaa nimittäin aiheuttaa voimakasta omistushalua. Sinua on varoitettu. Husqvarna Norden 901 Expedition Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 889 cc Teho: 77 kW (105 hv) / 8 000 r/min Vääntö: 100 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1529 mm Istuinkorkeus: 875/895 mm Tankin tilavuus: 19 litraa Paino tankattuna. 228 kg Hinta: 22 744 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero ja Marco Campelli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle