16.4.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Husqvarna Norden 901 Expedition – yllättävästi erilainen Teksti Janne Huhtala Kuva Sebas Romero ja Marco Campelli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voisi kuvitella pidempijoustoisen alustan tekevän Expeditionista enemmän maastoon suunnatun moottoripyörän, mutta yllättäen se voittaa perus-Nordenin myös matka-ajossa. Vuosi sitten Husqvarna laajensi mallistoaan yksisylinterisistä kaksisylinterisiin esittelemällä Norden 901 -seikkailupyörän. Se ei ollut yhtä race-henkinen kuin konsernisisarensa KTM:n vastaava malli. Mukavuutta sen sijaan oli reilusti, ja myös ominaisuudet riittivät sekä matka-ajoon että kevyeeseen maastoajoon mainiosti.Kun Husqvarna nyt esitteli pitkäjoustoisemman, korkeammalla maavaralla ja tukevalla pohjapanssarilla varustetun Expeditionin, niin monet odottivat uutuuden olevan suunnattu enemmän maastoajoon. Koeajon perusteella osittain näin onkin, mutta yllätyksen tuottaa se, että Expedition voittaa perusmallin myös matkaominaisuuksillaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää hintaa - lisää vastinettaKahden tuhannen euron lisähinnan vastineeksi Expeditionin ostaja saa pidempien joustomatkojen lisäksi korkeamman touring-tuulilasin, kahvan- ja satulanlämmittimet, keskiseisontatuen, pohjapanssarin ja pehmeät sivulaukut kiinnitysrautoineen. Myös grafiikaltaan uutuus eroaa perus-Nordenista niin merkittävästi, että on vaikea uskoa niiden olevan rakenteiltaan katteita myöten identtiset.Koeajo aloitettiin yllättäen alkaneessa sateessa, jolloin ajopuvun vesitiivis kalvo oli pakattuna sivulaukkuihin. Iso tuulilasi ja kuljettajan jalat hyvin suojaavat sivukatteet sekä reilusti mitoitetut ja tukevat käsisuojat pitivät kuljettajan lähes kuivana puolisen tuntia jatkuneen sadekuuron ajan.Kahvan- ja istuimenlämmittimet tekivät lisäksi ajamisesta mukavampaa sateen viilentämässä säässä. Vakonopeudensäätimen ansiosta matka-ajo suoralla tiellä muistuttaa enemmän pelkkää kyydissä istumista. Leveä satula tarjoilee mukavuutta enemmän kuin mihin seikkailupyörien luokassa on keskimäärin totuttu.Moottori ei jätä toivomisen varaaMukavuus ja monipuolisuus menisivät hukkaan jos moottori jättäisi toivomisen varaa ominaisuuksiensa suhteen. Onhan moottoripyöräilyssä pohjimmiltaan kuitenkin kyse vapaudesta ja vauhdista.Mutta huoli moottorin suhteen on Husqvarnan kohdalla turha, päinvastoin se on pyörän ehdoton helmi. 105-hevosvoimainen rivikakkonen reagoi erittäin herkästi kaasukahvan liikkeisiin olematta kuitenkaan liian äkkiväärä. Myöskään minkäänlaista nykimistä moottorijarrulta vedolle tai päinvastoin siirryttäessä ei tunnu.Kiihtyvyys on kaikissa järkevissä nopeuksissa kiitettävää, ja vaihteiden vaihtoa helpottaa molempiin suuntiin kytkimettömän vaihdon salliva vaihdeavustin.Lukijoita on syytä varoittaa, jos mielessä on Expeditionin koeajo. Se saattaa nimittäin aiheuttaa voimakasta omistushalua. Sinua on varoitettu. Husqvarna Norden 901 Expedition Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 889 cc Teho: 77 kW (105 hv) / 8 000 r/min Vääntö: 100 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1529 mm Istuinkorkeus: 875/895 mm Tankin tilavuus: 19 litraa Paino tankattuna. 228 kg Hinta: 22 744 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero ja Marco Campelli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja