17.1.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai i30 – perusvarmasti uusi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perusvarma Hyundai i30 on entistäkin turvallisempi. Uusi kolmannen sukupolven Hyundai i30 on monella tavalla hyvin tutun oloinen, vaikka auto on kasvanut neljä senttiä pituutta ja saanut muun muassa uuden keulailmeen, joka siirtyy myös muihin korealaismerkin malleihin.Ensin myyntiin tulee viistoperämalli, jossa tavaratila vetää alemman keskiluokan perheautolle tyypilliset 395 litraa. Se on 17 litraa enemmän kuin edeltäjässä, mutta enemmän tilaa tarvitsevat voivat odottaa syksyllä saapuvaa i30 Wagon –farmaria. Turvavarustelu on kiitettävän kattava jo halvimmassa Classic-varustelussa, jota saa vain kesyimpiin moottoreihin. Vakiona tulevat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja –avustin, törmäysvaroitin ja vireystilavaroitin.Pääsimme ajamaan uutuutta tehokkaimmilla vaihtoehdoilla eli uudella 1,4-litraisella, 140-hevosvoimaisella bensaturbolla ja 136 hevosvoimaa tuottavalla 1,6 litran turbodieselillä. Molemmat moottorivaihtoehdot riittävät hyvin liikuttamaan autoa. Bensamalli oli koeajossa käsivaihteisena versiona ja diesel kaksoiskytkinautomaatilla varustettuna. Käsin vaihtaminenkin käy muuten sujuvasti, mutta tunnoton kytkin aiheuttaa vaihtoihin nykimistä ja liikkeelle lähtiessä jopa moottorin sammumista. Dieselautomaatti on suositeltava valinta pitkää matkaa ajavilla.Tšekissä valmistettavan mallin sisusta on tutun tuntuista muista uusista Hyundai- ja Kia-malleista. Konsernisisaren tavoin käyttökielenä on englanti. Hyundai ja varsinkin i30 on pärjännyt erinomaisesti monissa laatuvertailuissa ja kestotesteissä. Sen on perusvarma valinta, joka ei herätä suuria tunteita puoleen tai toiseen. Se on oletettavasti arjen varma suorittaja, onhan takuuaikakin viisi vuotta ilman kilometrirajaa.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja