17.1.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai i30 – perusvarmasti uusi Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Perusvarma Hyundai i30 on entistäkin turvallisempi. Uusi kolmannen sukupolven Hyundai i30 on monella tavalla hyvin tutun oloinen, vaikka auto on kasvanut neljä senttiä pituutta ja saanut muun muassa uuden keulailmeen, joka siirtyy myös muihin korealaismerkin malleihin. Ensin myyntiin tulee viistoperämalli, jossa tavaratila vetää alemman keskiluokan perheautolle tyypilliset 395 litraa. Se on 17 litraa enemmän kuin edeltäjässä, mutta enemmän tilaa tarvitsevat voivat odottaa syksyllä saapuvaa i30 Wagon –farmaria. Turvavarustelu on kiitettävän kattava jo halvimmassa Classic-varustelussa, jota saa vain kesyimpiin moottoreihin. Vakiona tulevat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja –avustin, törmäysvaroitin ja vireystilavaroitin. Pääsimme ajamaan uutuutta tehokkaimmilla vaihtoehdoilla eli uudella 1,4-litraisella, 140-hevosvoimaisella bensaturbolla ja 136 hevosvoimaa tuottavalla 1,6 litran turbodieselillä. Molemmat moottorivaihtoehdot riittävät hyvin liikuttamaan autoa. Bensamalli oli koeajossa käsivaihteisena versiona ja diesel kaksoiskytkinautomaatilla varustettuna. Käsin vaihtaminenkin käy muuten sujuvasti, mutta tunnoton kytkin aiheuttaa vaihtoihin nykimistä ja liikkeelle lähtiessä jopa moottorin sammumista. Dieselautomaatti on suositeltava valinta pitkää matkaa ajavilla. Tšekissä valmistettavan mallin sisusta on tutun tuntuista muista uusista Hyundai- ja Kia-malleista. Konsernisisaren tavoin käyttökielenä on englanti. Hyundai ja varsinkin i30 on pärjännyt erinomaisesti monissa laatuvertailuissa ja kestotesteissä. Sen on perusvarma valinta, joka ei herätä suuria tunteita puoleen tai toiseen. Se on oletettavasti arjen varma suorittaja, onhan takuuaikakin viisi vuotta ilman kilometrirajaa. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan