17.1.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai i30 – perusvarmasti uusi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perusvarma Hyundai i30 on entistäkin turvallisempi. Uusi kolmannen sukupolven Hyundai i30 on monella tavalla hyvin tutun oloinen, vaikka auto on kasvanut neljä senttiä pituutta ja saanut muun muassa uuden keulailmeen, joka siirtyy myös muihin korealaismerkin malleihin.Ensin myyntiin tulee viistoperämalli, jossa tavaratila vetää alemman keskiluokan perheautolle tyypilliset 395 litraa. Se on 17 litraa enemmän kuin edeltäjässä, mutta enemmän tilaa tarvitsevat voivat odottaa syksyllä saapuvaa i30 Wagon –farmaria. Turvavarustelu on kiitettävän kattava jo halvimmassa Classic-varustelussa, jota saa vain kesyimpiin moottoreihin. Vakiona tulevat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja –avustin, törmäysvaroitin ja vireystilavaroitin.Pääsimme ajamaan uutuutta tehokkaimmilla vaihtoehdoilla eli uudella 1,4-litraisella, 140-hevosvoimaisella bensaturbolla ja 136 hevosvoimaa tuottavalla 1,6 litran turbodieselillä. Molemmat moottorivaihtoehdot riittävät hyvin liikuttamaan autoa. Bensamalli oli koeajossa käsivaihteisena versiona ja diesel kaksoiskytkinautomaatilla varustettuna. Käsin vaihtaminenkin käy muuten sujuvasti, mutta tunnoton kytkin aiheuttaa vaihtoihin nykimistä ja liikkeelle lähtiessä jopa moottorin sammumista. Dieselautomaatti on suositeltava valinta pitkää matkaa ajavilla.Tšekissä valmistettavan mallin sisusta on tutun tuntuista muista uusista Hyundai- ja Kia-malleista. Konsernisisaren tavoin käyttökielenä on englanti. Hyundai ja varsinkin i30 on pärjännyt erinomaisesti monissa laatuvertailuissa ja kestotesteissä. Sen on perusvarma valinta, joka ei herätä suuria tunteita puoleen tai toiseen. Se on oletettavasti arjen varma suorittaja, onhan takuuaikakin viisi vuotta ilman kilometrirajaa.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen