29.4.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Odotettu sähköauto Škoda Enyaq tarjoaa hulppeat tilat ja mukavaa kyytiä Tavallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääsimme ensimmäisten joukossa tutustumaan Škodan uuden sukupolven sähköautoon. Eniten Enyaq iV:n ratin takana huomiota kiinnittää mukavuus. Škoda Enyaq iV iskee juuri siihen luokkaan, johon uusia sähköautoja on kaivattu. Se on siis moneen käyttöön riittävän tilava perheauto. Kokonaispituutta autolla on noin 4,65 metriä, leveyttä 1,88 metriä ja korkeudeksi kirjataan 1,6 metriä. Akseliväli on sähköautoille tyypilliseen tapaan ulkomittoihin nähden pitkä ja Enyaqin tapauksessa 2,77 metriä.Auto on nykytyyliin korimalliltaan katumaasturihenkinen. Muotoilussa on Škodalle ominaista kulmikkuutta, ja keulaa koristaa massiivinen maski. Suhteellisesti pitkän akselivälin seurauksena ylitykset ovat lyhyet ja keula näyttää sivusta tarkasteltaessa poikkeuksellisen lyhyeltä.Sisätiloissa on hyvin avarat tunnelmat. Kuljettajan paikalla huomio kiinnittyy kauas vietyyn tuulilasiin, minkä ansiosta ohjaamo tuntuu jopa kokoistaan isommalta. Mittaristo on MEB-alustalle rakentuvien sisarmallien tavoin pieni ja lähes kaikkia toimintoja ohjataan keskikonsolin ison kosketusnäytön kautta. Muutaman pikavalintapainikkeet Škoda on kuitenkin jättänyt keskikonsoliin, ja ne helpottavat esimerkiksi ajoasetusten vaihtamista. Lisäksi kuljettajalle tarjoillaan perinteinen lisäviiksi vakionopeudensäätimen käyttöön.Takapenkillä on suorastaan hulppeasti tilaa ja aikuisillekin hyvä istuma-asento. Tavaratilaa on perusmuodossaan lähes 600 litraa ja tila on luonnollisesti laajennettavissa. Keulapellin alla ei ole valitettavasti lisätilaa latauskaapeleille, vaan niille on varattu lokero tavaratilan välipohjan alta. Ihan kivahan ne on saada piiloon, mutta pitkille matkoille lähdettäessä tarvittavat kaapelit kannattaa muistaa ottaa helpommin saavutettavaan paikkaan ennen tavaroiden lastaamista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavuus kunniaanŠkodan maahantuoja on saanut nipun tehtaan autoja vierailemaan Suomessa ja pääsimme ensimmäisten joukossa tutustumaan Enyaqiin ratin takaa. Saimme allemme ensivaiheessa myynnissä olevasta kahdesta akkuversiosta isomman ja samalla tehokkaamman. Tässä versiossa tehoa on tarjolla 150 kW (204 hv), ja akuston käytettävissä oleva kapasiteetti on 77 kWh, mikä mahdollistaa WLTP-syklin mukaisessa ajossa noin 520 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Pienempiakkuisen vastaavat luvut ovat 132 kW (180 hv), 58 kWh ja 410 kilometriä. Molemmat versiot ovat alkuvaiheessa tarjolla vain takavetoisina, mutta myöhemmin mallisto täydentyy myös tehokkaammilla nelivetoversioilla. Lataaminen hoituu 11 kW AC-laturilla tai CCS-standardin mukaisella pikalaturilla. Vakiovarusteena DC-lataus on mahdollista 50 kW teholla, mutta mallista riippuen teho on mahdollista nostaa 100 tai 125 kW:iin.Heti liikkeellelähdöstä alkaen huomio kiinnittyy mukavuuteen ja vaivattomuuteen. Sähköautoille tyypilliseen tapaan iso osa mukavuutta toki on katkoton veto ja viiveetön reagointi kaasupolkimen painalluksiin. Skoda on kuitenkin malttanut tehdä polkimen vasteesta miellyttävän rauhallisen, mikä helpottaa entisestään liikkeiden pitämistä pehmeänä. Jotkin kilpailevat tahot tuntuvat menneen lievän yliherkkyyden puolelle varmaankin ajatuksena korostaa auton reaktiivisuutta. Toki polkimen pohjaan painamalla myös Enyaq liikahtaa riittävään tahtiin.Voimalinjan toiminnan lisäksi myös alustaa voi kehua mukavaksi. Koeajoauto oli varustettu säädettävällä iskunvaimennuksella, joka tarjosi kaikissa tilanteissa kaupungin ja moottoritien välillä erittäin pehmeää kyytiä. Iskunvaimennuksen säätöalue on varsin laaja, mutta se tuntuu vaikuttavan lähinnä aivan liikeradan alkupäähän. Toisin sanoen Sport-asetus tuo mukanaan kovemman tuntuman, mutta isommissa epätasaisuuksissa silläkin asetuksella kori tekee varsin isoja liikkeitä. Sinänsä tämä on ymmärrettävää, sillä onhan autolla omamassaakin noin 2 100 kiloa. Tärkeänä mukavuustekijänä myös sisämelu pysyy hyvin kurissa myös moottoritienopeuksissa.Škoda Enyaq iV:ssä on palikat hyvin kohdallaan. Se tarjoaa tilaa, mukavuutta ja vaivatonta arkiautoilua. Kun kokonaisuus on vielä hinnoiteltu varsin järkevältä tuntuvasti voi autolle ennakoida kiitettävää menestystä. Pienemmällä akulla Enyaqin hinnat alkavat 44 157 ja isommalla akulla 49 318 eurosta. Teksti ja kuvat: Mikko AutioLisää aiheestaNiin mikä oli: MEB on sähköautoon suunniteltu perusrakenne Sähkömaasturit Škoda Enyaq ja Volkswagen ID.4 jakavat samat geenit, mutta mitä eroja autoista paljastuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita