21.10.2023

Maistiainen: Opel Corsa Electric – pikkusalama kirittää kiinalaisia

Opel aikoo haastaa halvat kiinalaisautot uudella Corsa Electricilla. Jos hinta saadaan pysymään kurissa, voi temppu onnistua.

Eurooppalainen autoteollisuus on uuden haasteen äärellä. Markkinoille puskevat kiinalaisautot ovat valtaamassa autoalaa erityisesti edullisten automallien kanssa. Tähän kysyntään on nyt vastaamassa Opel, jonka ajatuksena on hinnoitella Corsan sähköversio kilpailemaan hintarekisterin alapäässä.

Opel Corsa Electricin Long Range -versio tarjoaa entistä enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja pienemmän kulutuksen. Nämä ovat perua uudesta moottori- ja akkuteknologiasta, jotka nostavat Corsan toimintamatkan uudella satalukemalle

Tätä nykyä Corsan sähkömoottori tuottaa 115 kW (156 hv), eli eroa edeltäjämalliin on 20 hevosvoimaa. Vääntö on pysynyt entisellään, eli 260 Nm:ssa. Uudella tehomäärällä kiihtyvyys on entistä parempi, mutta sähköautomarkkinoiden kärkeä 8,1 sekunnin lukemalla ei hätyytellä. Eikä pidäkään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhden kilowatin suurempi akku

Uusi akku on tilavuudeltaan 51 kWh, eli kasvua edelliseen akkuun on vain yhden kilowatin verran. Vaikka ero on paperilla täysin olematon, on tekniikassa huimasti eroa. Suurin eroavaisuus on akun kennojen lukumäärässä. Vanhassa akkupaketissa niitä oli 216 ja uudessa 102. Kennojen määrän lasku tarkoittaa parempaa hyötysuhdetta, jonka ansiosta kulutus on pienempää ja toimintasäde pidempi.

Toki kyse on myös moottorin hyötysuhteesta, sillä uusi ja tehokkaampi moottori on energiatehokkaampi tapaus. Muutoksien ansiosta Corsan sähköversion toimintamatka on 405 kilometriä ja kulutus 14,2 kWh / 100 km. Kulutuslukema on yllättävän pieni ja ainakin +14 asteen lämpötilassa WLTP-lukema toteutuu myös käytännössä. Ripeä moottoritieajokaan ei nosta kulutusta liiaaksi ja koeajolenkillä keskikulutus oli 15 kWh:n tuntumassa sadalla.

Opelin pienen sähkömallin maksimi latausnopeus on 100 kW, mikä on hintaluokassaan asiallinen luku. Sitä tärkeämpää on toki latauskurvi, joka on Corsan tapauksessa hyvä. 20–80 prosentin lataus ottaa aikaa 27 minuuttia, mikä osoittaa, ettei huippulatauksen lukema ole kaikki kaikessa.

Sähkötekniikan päivityksen lisäksi muutoksia on tapahtunut sekä sisällä että ulkona. Ulkoa merkittävin uudistus on keulan ilme, jonka huomattavin muutos ovat uudet LED-valot. Tyylillisten seikkojen lisäksi ne tarjoavat 30 prosenttia paremman valotehon. Perästä katsottuna eron edelliseen huomaa kasvaneesta Corsa-tekstistä takakontissa.

Uusittu tietoviihdejärjestelmä

Corsan ohjaamoon istuessa huomaa, että auton tietoviihdejärjestelmä on päivittynyt muun Stellantis–perheen mukaiseksi. Tämä siis ainakin Long Range-versiossa, jonka 10” paneeli on toimiva kokonaisuus, vaikka ei toki ylläkään markkinoiden hienostuneimpien järjestelmien tasolle.

Myös vaihteenvalitsin on vaihtunut sirompaan kytkimeen, joka on tuttu emovalmistajan muista merkeistä. Staaki toimii hyvin ja on edeltäjäänsä tyylikkäämpi. Myös ohjauspyörä on uusi ja istuu käpäliin hyvin.

Yksi pienen automallin haasteita on luonnollisesti tavaratila, joka on varsin rajallinen. Valmistaja haluaa itse korostaa penkit taitettuna lukemaa, joka on hulppeat 1000 litraa. Takajakkarat ylhäällä luku on kuitenkin 267 litraa, mikä ei ole kovin juhlava. Mutta toki sama tilanne riivaa suurinta osaa pikkuautoja.

Corsasta on tulossa markkinoille myös polttomoottoriversio, sekä 48V-tekiikalla toteutettu hybridimalli. Tuplavoimalinjalla varustetussa mallissa 1,2-litraisen bensamoottorin rinnalla on 28-heppaimnen sähkömoottori. Ostajien liiveihin uidaan kuitenkin sähkö edellä, ja hybridimalli on odotettavissa pian puhtaan töpselimallin jälkeen. Electric tullee myyntiin meikäläisille vuoden 2024 alussa.

Ajettavuutensa puolesta Corsa edustaa hyvää perustasoa, eikä sen ohjaimissa häiritse erityisesti mikään. Ohjaustuntuma on kunnossa, ja voimalinja on mukavan tehokas. Alusta löytää tien epätasaisuudet hieman turhan helposti ja pientä kolahteluakin ilmaantuu. Tarkempiin ajotunnelmiin palaamme piakkoin laajemman koeajon muodossa.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat