23.2.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Insignia GSi – tulinen kastike Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Insignia saa kaipaamansa lämpöaallon legendaarisen GSi-mallimerkinnän palatessa. Opelin General Motors -aikojen joutsenlaulu, erinomainen Insignia, tuo samalla valmistajan mallistoon takaisin GSi-mallimerkinnän. Kauan ennen urheilullisia OPC-malleja nähtiin muun muassa legendaariset Manta GSi ja Kadett GSi. Opelin mukaan Insignia GSi jättää jälkeensä jopa edellisen sukupolven Insignia OPC:n Nürburgringin Nordschleifella. Suuri osa erosta kertyy kevyemmästä painosta, sillä sukupolvivaihdoksessa sporttisen Insignian painosta on lähtenyt yli 100 kilogrammaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttua muskeliaMuskelin sijaan varsinaiset muutokset keskittyvät alustaan ja olemukseen. Moottorivaihtoehtoina ovat Insignian tutut 210-hevosvoimainen tuplaturbodiesel ja 260-hevosvoimainen bensiiniturbo. GSi:ssä moottoreiden parina on aina 8-vaihteinen automaattivaihteisto ja GKN:n nelivetojärjestelmä. Molemmat moottorit ovat vaivattomia voimanlähteitä ja sopivat ison auton luonteeseen hyvin. 2,0-litrainen bensiiniturbo pitää imagoon sopivaa tyytyväistä kehräystä varsinkin Sport-ajotilassa.Uutta on 10 millimetrin madallus paremman painopisteen saavuttamiseksi. Samalla pyöräntuennan komponentteja on tarkistettu, säädettävä Flexride-alustajärjestelmä on saanut uuden vireen ja ajonvakautus on opetettu rentoutumaan uudessa Competition-tilassa.Eheämpi omakuvaInsignia GSi onkin sinut kovempien nopeuksien kanssa ja kannustaa kuljettajaa luottamaan auton kykyihin. Mikäli Competition-ajonvakautustila on käytössä, on nelivetojärjestelmä provosoitavissa jopa pieniin peräluistoihin auton pyrkiessä välttämään aliohjautumista. Muutokset ovat nipistäneet hiukan alustan mukavuudesta, mutta uudessa Tour-ajotilassa GSi pysyy sopivan rauhallisena.Samalla Insignia GSi:n ulkonäkö on kokenut pirteää terävöittämistä uusien puskureiden ja helmojen myötä. Myös vanteet ovat uudet. Periaatteessa rajatonta väripalettia tarjoava Opel Exclusive -räätälöintiohjelma ei ole kuitenkaan näillä näkymin tulossa Suomen maahantuontiohjelmaan.Sisällä matkustamossa Opel Insignia GSi uudistuu merkittävästi vain istuinten osalta. Opelin suunnittelema urheiluistuin on hyvä yhdistelmä tukea, säätöjä ja ominaisuuksia. Valmistaja on panostanut paljon juuri istuimen runkoon, jotta sähkösäädöistä, hierontatoiminnosta ja jäähdytyksestä huolimatta istuimet painavat vain 26 kilogrammaa kappale. Myös GSi:n istuin on saanut saksalaisen AGR-ergonomiasertifikaatin.Keväällä ja CorsaaOpel Insignia GSi nähdään Suomessa kevään tullen. Samalla valmistaja kertoi, että seuraavana vuorossa on GSi-versio Corsasta – mutta siitä kuulemme lisää kesällä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen