17.3.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Polaris RZR Trail S 1000 – mönkijäkivaa vierekkäin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polaris RZR Trail S 1000 ei ole välttämättä se vauhtipäiden unelma-ajoneuvo, mutta säädettävällä iskunvaimenninsarjalla ja korkeammalla alustalla uutuusmallista voi nauttia vielä aiempiakin vaihtoehtoja huonommilla reiteillä. Side by side -tyyliset mönkijät ovat yleistyneet liikenteessäkin – nuoret kun saavat nykyään ajaa traktoreiksi rekisteröidyillä ’’hyttimönkkäreillä’’ jo 15-vuotiaina. Moottori tutustui pikaisesti Polariksen moottorikelkkamalliston testatamisen yhteydessä myös jenkkivalmistajan tuoreinta päivitystä vierekkäispaikkaisiin mönkijöihin joka kantaa nimeä Polaris RZR Trail S 1000.RZR Trail S 1000:n voimanlähteenä toimii mallinimen mukaisesti tuhat kuutioinen moottori – tällaisesta loogisuudesta voimalinjan nimeämisessä voisi ottaa mallia moni autonvalmistaja. Moottori tuottaa tasan sata hevosvoimaa ja veto välittyy variaattorin välityksellä joko taka- tai taka- ja etupyörille.Maavaraa laitteessa on 31,8 senttimetriä, eli metsässä ajaminen voi tuottaa jo vaikeuksia, mutta niille huonoimmillekin mökkiteille laitteella pääsee helposti.Polariksen Ranger-malliston tapaista lavaa ohjaamon takana ei RZR-malleissa ole, mutta käytännöllisyyttä täydentää vakiovarusteinen vetokoukku ja lisävarusteena saa esimerkiksi lumilevyn.Trail S -mallit on hieman alkupään malleja leveämpiä, mutta noin 150 senttimetriä leveässä laitteessa ei voi silti kehua olevan liikaa tilaa kahdelle – mutta kuinka ahdasta perusmallissa sitten tulee kahdelle ihmiselle?Niin penkki kuin rattikin on säädettävissä sopivaan asentoon isompikokoisellekin kuljettajalle. Polaris käynnistyy avaimesta ja vaihdekepistä valitaan liikkeelle lähdettäessä hidas tai nopea alue, tahi peruutusvaihde.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeikkisä oikeissa paikoissaAjoltaan laite on ainakin lumella leikkisä ja helposti hallittava. Sähköisesti tehostettu ohjaus on kevyt ja ohjauspyörää on helppo hallita yhdelläkin kädellä. Pienen massan ansiosta laite tuntuu seuraavan kuljettajan katsetta.Suurimmat leikkimiset rajoittaa kuitenkin traktorimönkijöissä vaadittu 60 km/h -nopeuteen asetettu nopeusrajoitin. Rattimiehille rajoitetun mallin vauhti käy nopeasti hassuttelukäytössä tylsäksi.Vaikka huippunopeus ei päätä huimaakaan, voi RZR Trail S 1000:lla pitää hauskaakin. Säädettävät Walker Evans -iskunvaimentimet mahdollistavat hieman kovemman vauhdin ylläpitämisen huonommillakin teillä verrattuna ’’perinteisiin’’ RZR-malleihin. Turvallisuutta lisää täysin uusittu turvakaarirakenne.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen