17.3.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Polaris RZR Trail S 1000 – mönkijäkivaa vierekkäin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polaris RZR Trail S 1000 ei ole välttämättä se vauhtipäiden unelma-ajoneuvo, mutta säädettävällä iskunvaimenninsarjalla ja korkeammalla alustalla uutuusmallista voi nauttia vielä aiempiakin vaihtoehtoja huonommilla reiteillä. Side by side -tyyliset mönkijät ovat yleistyneet liikenteessäkin – nuoret kun saavat nykyään ajaa traktoreiksi rekisteröidyillä ’’hyttimönkkäreillä’’ jo 15-vuotiaina. Moottori tutustui pikaisesti Polariksen moottorikelkkamalliston testatamisen yhteydessä myös jenkkivalmistajan tuoreinta päivitystä vierekkäispaikkaisiin mönkijöihin joka kantaa nimeä Polaris RZR Trail S 1000.RZR Trail S 1000:n voimanlähteenä toimii mallinimen mukaisesti tuhat kuutioinen moottori – tällaisesta loogisuudesta voimalinjan nimeämisessä voisi ottaa mallia moni autonvalmistaja. Moottori tuottaa tasan sata hevosvoimaa ja veto välittyy variaattorin välityksellä joko taka- tai taka- ja etupyörille.Maavaraa laitteessa on 31,8 senttimetriä, eli metsässä ajaminen voi tuottaa jo vaikeuksia, mutta niille huonoimmillekin mökkiteille laitteella pääsee helposti.Polariksen Ranger-malliston tapaista lavaa ohjaamon takana ei RZR-malleissa ole, mutta käytännöllisyyttä täydentää vakiovarusteinen vetokoukku ja lisävarusteena saa esimerkiksi lumilevyn.Trail S -mallit on hieman alkupään malleja leveämpiä, mutta noin 150 senttimetriä leveässä laitteessa ei voi silti kehua olevan liikaa tilaa kahdelle – mutta kuinka ahdasta perusmallissa sitten tulee kahdelle ihmiselle?Niin penkki kuin rattikin on säädettävissä sopivaan asentoon isompikokoisellekin kuljettajalle. Polaris käynnistyy avaimesta ja vaihdekepistä valitaan liikkeelle lähdettäessä hidas tai nopea alue, tahi peruutusvaihde.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeikkisä oikeissa paikoissaAjoltaan laite on ainakin lumella leikkisä ja helposti hallittava. Sähköisesti tehostettu ohjaus on kevyt ja ohjauspyörää on helppo hallita yhdelläkin kädellä. Pienen massan ansiosta laite tuntuu seuraavan kuljettajan katsetta.Suurimmat leikkimiset rajoittaa kuitenkin traktorimönkijöissä vaadittu 60 km/h -nopeuteen asetettu nopeusrajoitin. Rattimiehille rajoitetun mallin vauhti käy nopeasti hassuttelukäytössä tylsäksi.Vaikka huippunopeus ei päätä huimaakaan, voi RZR Trail S 1000:lla pitää hauskaakin. Säädettävät Walker Evans -iskunvaimentimet mahdollistavat hieman kovemman vauhdin ylläpitämisen huonommillakin teillä verrattuna ’’perinteisiin’’ RZR-malleihin. Turvallisuutta lisää täysin uusittu turvakaarirakenne.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle