17.3.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Polaris RZR Trail S 1000 – mönkijäkivaa vierekkäin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polaris RZR Trail S 1000 ei ole välttämättä se vauhtipäiden unelma-ajoneuvo, mutta säädettävällä iskunvaimenninsarjalla ja korkeammalla alustalla uutuusmallista voi nauttia vielä aiempiakin vaihtoehtoja huonommilla reiteillä. Side by side -tyyliset mönkijät ovat yleistyneet liikenteessäkin – nuoret kun saavat nykyään ajaa traktoreiksi rekisteröidyillä ’’hyttimönkkäreillä’’ jo 15-vuotiaina. Moottori tutustui pikaisesti Polariksen moottorikelkkamalliston testatamisen yhteydessä myös jenkkivalmistajan tuoreinta päivitystä vierekkäispaikkaisiin mönkijöihin joka kantaa nimeä Polaris RZR Trail S 1000. RZR Trail S 1000:n voimanlähteenä toimii mallinimen mukaisesti tuhat kuutioinen moottori – tällaisesta loogisuudesta voimalinjan nimeämisessä voisi ottaa mallia moni autonvalmistaja. Moottori tuottaa tasan sata hevosvoimaa ja veto välittyy variaattorin välityksellä joko taka- tai taka- ja etupyörille. Maavaraa laitteessa on 31,8 senttimetriä, eli metsässä ajaminen voi tuottaa jo vaikeuksia, mutta niille huonoimmillekin mökkiteille laitteella pääsee helposti. Polariksen Ranger-malliston tapaista lavaa ohjaamon takana ei RZR-malleissa ole, mutta käytännöllisyyttä täydentää vakiovarusteinen vetokoukku ja lisävarusteena saa esimerkiksi lumilevyn. Trail S -mallit on hieman alkupään malleja leveämpiä, mutta noin 150 senttimetriä leveässä laitteessa ei voi silti kehua olevan liikaa tilaa kahdelle – mutta kuinka ahdasta perusmallissa sitten tulee kahdelle ihmiselle? Niin penkki kuin rattikin on säädettävissä sopivaan asentoon isompikokoisellekin kuljettajalle. Polaris käynnistyy avaimesta ja vaihdekepistä valitaan liikkeelle lähdettäessä hidas tai nopea alue, tahi peruutusvaihde. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Leikkisä oikeissa paikoissa Ajoltaan laite on ainakin lumella leikkisä ja helposti hallittava. Sähköisesti tehostettu ohjaus on kevyt ja ohjauspyörää on helppo hallita yhdelläkin kädellä. Pienen massan ansiosta laite tuntuu seuraavan kuljettajan katsetta. Suurimmat leikkimiset rajoittaa kuitenkin traktorimönkijöissä vaadittu 60 km/h -nopeuteen asetettu nopeusrajoitin. Rattimiehille rajoitetun mallin vauhti käy nopeasti hassuttelukäytössä tylsäksi. Vaikka huippunopeus ei päätä huimaakaan, voi RZR Trail S 1000:lla pitää hauskaakin. Säädettävät Walker Evans -iskunvaimentimet mahdollistavat hieman kovemman vauhdin ylläpitämisen huonommillakin teillä verrattuna ’’perinteisiin’’ RZR-malleihin. Turvallisuutta lisää täysin uusittu turvakaarirakenne. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 20.5.2024 Liikenne Myynnissä tieliikennekäyttöön ylitehokkaita sähköpotkulautoja 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle