20.11.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche Macan – varovaisesti hioen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Macanin facelift on jälleen osoitus, että jos peruskaava toimii, ei sitä kannata muuttaa radikaalisti. Porschelle sen pienempi katumaasturi Macan on ollut odotettu menestys ja neljän vuoden ikäinen automalli ansaitseekin lähinnä pientä hienosäätöä elinkaarensa puolivälissä. Uusi keulailme on aiempaa selkeämpi, mutta takana luvassa on isompi muutos uusien yhtenäisten takavalojen muodossa. Samalla värivalikoimaan on nostettu kuvissa esiintyvän Miami Bluen ja muualta mallistosta tutun Mamba Greenin kaltaisia hauskuuksia ja vannevalikoimaa on päivitetty.Sisällä matkustamossa uudistukset ovat niin ikään maltillisia. PCM-tietoviihdejärjestelmä on saanut uuden isomman 10,9-tuumaisen ruudun, jonka kunniaksi kojelaudan keskimmäiset ilmaventtiilit ovat vaihtaneet paikkaa. Samalla järjestelmä on oppinut uusia temppuja muun muassa ääniohjaukseen ja navigoinnissa luotetaan Here-pilvipalveluiden apuun. Lisävarustelistalta löytyy 911:stä tuttu 360-millimetrinen GT Sport -ohjauspyörä, josta löytyy Sport Chrono -paketin yhteydessä erinomainen Sport Response -ajotilapainike.Muita uusia lisävarusteita ovat lämmitetty tuulilasi, ilmanlaadusta huolehtiva ionisaattori sekä Traffic Jam Assist, joka seurailee ruuhkajonon matelua omalla kaistalla pysytellen aina 65 km/h nopeuteen saakka. Älypuhelimen kuuluvuutta terästävä puhelinlokero on lisävaruste. Led-ajovalot ovat nyt vakiovaruste, mutta lisävarustelistalta löytyvät niin kaukovaloautomatiikalla terästetyt PDLS-valot kuin mukautuvat PDLS Plus -ajovalot.Porsche Macanin perusmallina jatkaa 2,0-litrainen nelisylinterinen turboahtimella varustettu bensiinimoottori, joka kokee hiukkassuodattimen lisäyksen myötä muutaman hevosvoiman menetyksen. Uusi lukema on edelleen riittävä 245 hevosvoimaa, jotka riittävät 0–100 km/h kiihdytykseen 6,7 sekunnissa ja 225 km/h:n huippunopeuteen. Huippuvääntö on 370 newtonmetriä. Vaihteistona jatkaa seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti PDK, eikä PTM-nelivetojärjestelmästä ole tingitty.Palaamme Porsche Macanin uusiin ominaisuuksiin tarkemmin varsinaisessa koeajossa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa