19.9.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Qashqain isoveli – Nissan X-Trail Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Siinä missä Suomi on maailman johtava Nissan Qashqai -maa, muualla maailmassa, etenkin Amerikoissa moninkertainen suosikki on isompi sisarmalli Nissan X-Trail. Uudistettu Nissan X-Trail saapuu kauppoihin marraskuussa. Pääsimme kokeilemaan uutuutta pikaisesti. Testattavana oli vain malliston yläpäästä poimittu nelivetoautomaatti isommalla kaksilitraisella dieselmoottorilla. Sen tarkkaa hintaa ei ole vielä julkistettu, mutta arviolta 45 tuhannen euron hintaisena se kuulostaa kohtuuhintaiselta nahkapenkkeineen ja elektronisine vempeleineen. Aloitushinta julkistettiin tänään, 31 591 euroa, sillä saa etuvetoisen bensiinimallin. X-Trail on perusmuodossaan viisipaikkainen, mutta myös seitsenpaikkainen versio on tarjolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyV-tyylilläUuden X-Trailin suurin uudistus on uusi keula. Maski on aiempaa isompi ja kuorrutettu leveillä kromiviiksillä, joiden v-muoto luo sukunäköä muuhun mallistoon. Puskurit ovat aiempaa muhkeammat ja ajovalot viimeistelevät tuimemman ulkonäön. Muut ulkoiset erot ovat huomaamattomampia.Sisäpuolen uudistuksista helpoimmin huomaa uuden sporttisemman näköisen ratin, jonka puolissa on enemmän toimintoja uudelleen ryhmiteltynä. Kosketusnäytön kokoa on kasvatettu ja toimintoja päivitetty. Etutörmäysvaroitus ja hätäjarrutus ovat nyt vakiona jo perusvarustetasosta alkaen. Uusina lisävarusteina on tarjolla jalankulkijan havainnointi ja risteävän liikenteen varoitus. Topakka alustaNissan kehuu lisänneensä matkustamon äänieristystä oviin ja seiniin sekä paksuntaneensa ikkunoita. Tuulensuhinat ja rengasmelu ovatkin vähentyneet, mutta nyt ainakin dieselmoottorin ääni jää esiin selkeämmin. Onneksi kaksilitraista ei tarvitse sen kummemmin huudattaa, teho riittää vaivattomaan liikkumiseen. Automaatti osaa hyödyntää alavääntöä ja pitää kierrokset kurissa. Myös istuimien muotoilua Nissan kehuu parantaneensa, mutta ainakin nahkaisina sivutukea on vieläkin liian vähän. Huippuvarustellun testiauton isot matalaprofiilirenkaat ja napakka jousitus nipistävät parhaan terän ajomukavuudesta. Odotamme innolla saavamme matillisemmin varustellun version perusteellisempaan koeajoon.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa