19.9.2017

Maistiainen: Qashqain isoveli – Nissan X-Trail

Nissan X-Trail

Siinä missä Suomi on maailman johtava Nissan Qashqai -maa, muualla maailmassa, etenkin Amerikoissa moninkertainen suosikki on isompi sisarmalli Nissan X-Trail.

Uudistettu Nissan X-Trail saapuu kauppoihin marraskuussa. Pääsimme kokeilemaan uutuutta pikaisesti. Testattavana oli vain malliston yläpäästä poimittu nelivetoautomaatti isommalla kaksilitraisella dieselmoottorilla. Sen tarkkaa hintaa ei ole vielä julkistettu, mutta arviolta 45 tuhannen euron hintaisena se kuulostaa kohtuuhintaiselta nahkapenkkeineen ja elektronisine vempeleineen. Aloitushinta julkistettiin tänään, 31 591 euroa, sillä saa etuvetoisen bensiinimallin. X-Trail on perusmuodossaan viisipaikkainen, mutta myös seitsenpaikkainen versio on tarjolla.

Nissan X-Trail

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

V-tyylillä

Uuden X-Trailin suurin uudistus on uusi keula. Maski on aiempaa isompi ja kuorrutettu leveillä kromiviiksillä, joiden v-muoto luo sukunäköä muuhun mallistoon. Puskurit ovat aiempaa muhkeammat ja ajovalot viimeistelevät tuimemman ulkonäön. Muut ulkoiset erot ovat huomaamattomampia.

Nissan X-Trail

Sisäpuolen uudistuksista helpoimmin huomaa uuden sporttisemman näköisen ratin, jonka puolissa on enemmän toimintoja uudelleen ryhmiteltynä. Kosketusnäytön kokoa on kasvatettu ja toimintoja päivitetty. Etutörmäysvaroitus ja hätäjarrutus ovat nyt vakiona jo perusvarustetasosta alkaen. Uusina lisävarusteina on tarjolla jalankulkijan havainnointi ja risteävän liikenteen varoitus.

Topakka alusta

Nissan kehuu lisänneensä matkustamon äänieristystä oviin ja seiniin sekä paksuntaneensa ikkunoita. Tuulensuhinat ja rengasmelu ovatkin vähentyneet, mutta nyt ainakin dieselmoottorin ääni jää esiin selkeämmin. Onneksi kaksilitraista ei tarvitse sen kummemmin huudattaa, teho riittää vaivattomaan liikkumiseen. Automaatti osaa hyödyntää alavääntöä ja pitää kierrokset kurissa.

Myös istuimien muotoilua Nissan kehuu parantaneensa, mutta ainakin nahkaisina sivutukea on vieläkin liian vähän. Huippuvarustellun testiauton isot matalaprofiilirenkaat ja napakka jousitus nipistävät parhaan terän ajomukavuudesta. Odotamme innolla saavamme matillisemmin varustellun version perusteellisempaan koeajoon.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat