13.10.2019 Ajoneuvot Maistiainen: sama mutta sähköllä – Peugeot e-208 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden 208:n yhteydessä esiteltiin myös Peugeot e-208. Täyssähköinen versio yllättää ennen kaikkea... samankaltaisuudellaan. Peugeot e-208 esiteltiin yhdessä uuden toisen polven 208:n kanssa. Täyssähkömallin saapuminen vain kuukausia polttomoottoriversioiden jälkeen on osa valmistajan uutta strategiaa, jossa halutaan, että auton ostaminen tehdään korimalli edellä, voimalinjan ollessa vasta toisena listalla.Samaan ajatusmalliin sopii myös sähköauton toteutus. Uuden CMP-pohjarakenteen ansiosta tilaa löytyy yhtä lailla, olipa keulalla sähkö- tai polttomoottori. 50 kilowattitunnin akusto löytyy auton pohjasta. Täydellä latauksella autolle luvataan noin 340 kilometrin toimintamatka. Lataaminen onnistuu puolestaan parhaimmillaan joko 11 kW teholla (AC) tai CCS-pikalatauksella 100 kW:n huipputeholla. Käytännössä 0–80 % lataus tapahtuu noin puolessa tunnissa.Auton keulalla on Continentalin kanssa yhteistyössä toteutettu 100 kW (136 hv) sähkömoottori, jonka huippuvääntö on 260 newtonmetriä. 0–100 km/h sujuu 8,1 sekunnissa ja kaupunkiautoilijaa kiinnostava 0–50 km/h peräti 2,8 sekunnissa. Huippunopeus on 150 km/h.Paperilla e-208 on noin 300 kilogrammaa polttomoottoriversioita painavampi, mutta voimalinjoittain kalibroidun alustan ja innokkaan sähkömoottorin ansiosta auto kätkee lisäkilot hienosti. Muutenkin Peugeot e-208 muistuttaa polttomoottorimalleja sangen paljon.Peugeot e-208 saapuu Suomeen alkuvuodesta, sillä sähkömallien tuotanto käynnistyy hiukan polttomoottorimallien jälkeen. Hinnat vahvistuvat vielä syksyn aikana, mutta sisarmalli Opel Corsa-e toiminee mittatikkuna.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa